name | autoweek.cz

Velké ambice Audi Q6 e-tron

Velké ambice Audi Q6 e-tron

26.08.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Elektrické SUV střední třídy Audi Q6 e-tron quattro je v prodeji za ceny od 1 990 900 Kč. První model značky na platformě PPE pro prémiové elektromobily přináší mnoho technických inovací a je působivý výkonem, nabíjecí kapacitou i dojezdem.

Audi si na nové elektricky poháněné SUV střední prémiové třídy Q6 e-tron muselo počkat déle, něž se plánovalo. Problémy se softwarem od společnosti Cariad oddálily start sériové produkce téměř o dva roky. Nyní už ale k prodejcům míří první elektromobily vyráběné poprvé výhradně v Ingolstadtu.

 

Jde o první model značky na zcela nové platformě PPE a díky tomu přináší mnoho technických novinek - inovativní architekturu elektroniky E3 1.2, přelomové uspořádání infotainmentu, vyspělou techniku akumulátorů i nabíjení, inovativní světelnou technologií ale i výkonné, kompaktní a vysoce účinné elektromotory.

 

Velká očekávání

Audi modelem Q6 e-tron kompletuje nabídku svých elektrických SUV - s délkou 4771 mm (rozvor náprav 2899 mm) se řadí mezi kompaktní Q4 e-tron (s délkou 4580 mm) a vrcholný Q8 e-tron (4900 mm). Audi od něj očekává hodně s ohledem na rostoucí konkurenci nejen ze sousedství, ale především z Dálného východu. Je to velký krok správným směrem, ale současně s tím nyní musí v Ingolstadtu udržet hektické tempo průběžného vývoje běžné u konkurence.

 

Audi Q6 e-Tron zaujme na první pohled designovým stylem, který je typický pro SUV značky Audi - moderní ale současně do jisté míry konzervativní bez samoúčelných provokací. Zavazadlový prostor o objemu 526 l lze zvětšit až na 1529 l a v přídi je navíc ukrytý dodatečný odkládací prostor o objemu 64 l.

 

Vysoce efektivní systém pohonu

Q6 e-tron je první sériový model Audi vytvořený na platformě pro prémiové elektromobily PPE (Premium Platform Electric) s 800 V technologií, která umožňuje širokou škálu výkonů a variant pohonu. Vzešla ze spolupráce s Porsche, které na stejné platformě postavilo model Macan.

 

Nový Q6 e-tron quattro používá dva trakční elektromotory - základní s 280 kW a 580 N.m na zadní nápravě a menší 140 kW/275 N.m na přední nápravě. Rozdílné rozměry elektromotorů na zadní a přední nápravě umožňují rozdělování točivého momentu zezadu i při plném zatížení. Elektromotory jsou výsledkem vlastního vývoje Audi a vyrábějí se v maďarském Györu.

 

Pro maximální efektivitu rekuperaci lze využívat jednopedálové ovládání, ruční ovládání páčkami pod volantem ve třech stupních, mj. i s možností tzv. plachtění, nebo automatickou rekuperaci. Elektrický pohon modelu Audi Q6 e-tron spotřebuje v kombinovaném jízdním cyklu podle metodiky WLTP 17,0 až 19,6 kWh elektrické energie na 100 km podle metodiky WLTP a na jedno nabití ujede až 625 km.

 

Sportovněji laděná verze Audi SQ6 e-tron má celkový výkon pohonného systému 360 kW, točivý moment 795 N,m a spotřebu elektrické energie v kombinovaném jízdním cyklu podle WLTP je 17,5 až 18,4 kWh/100 km, což stačí na dojezd až 598 km.

 

Později budou následovat i dvě verze s pohonem zadních kol - jeden pro efektivitu a dojezd, druhý jako vstupní verze do řady Q6 e-tron. Ty se u nás neobjeví, protože zákazníci Audi v ČR vyžadují pohon všech kol.

 

Nový akumulátor

Nově vyvinutý akumulátor se skládá z 12 modulů a 180 prizmatických článků s celkovou hrubou kapacitou 100 kWh (94,9 kWh netto). Má hmotnost 590 kg. Jeho dodavateli jsou CATL (se složením nikl-mangan-kobalt) nebo Samsung SDI (nikl-kobalt-hliník).

 

S technologií 800 V se zapojením v sérii a standardním maximálním stejnosměrným (DC) nabíjecím výkonem 270 kW se za deset minut dokáže dobít na dojezd 255 km. Úroveň nabití se zvýší z 10 na 80 % za 21 minut. Pokud nabíjecí stanice využívá 400 V technologii, je u Audi poprvé možné nabíjení s paralelním zapojením, kde se akumulátor automaticky rozdělí na dvě části po šesti modulech s napětím 400 V, které pak lze paralelně nabíjet výkonem až 135 kW. V závislosti na úrovni nabití se obě poloviny akumulátoru nejprve vyrovnají a poté se společně nabijí. Modulární konstrukce akumulátoru umožňuje jeho snadné opravy a výměny článků.

 

Technické inovace v elektronice

Nová architektura elektroniky E3 1.2, vyvinutá ve spolupráci Audi se softwarovou jednotkou koncernu VW Cardiac, přináší centralizovaný systém řídicích jednotek s  pěti centrálními počítači HCP (High-performance computing platform). Ty řídí pohon a jízdní dynamiku, asistenční systémy, infotainment s konektivitou a komfortní funkce vč. klimatizace a osvětlení. Poslední se stará o centrální vnitřní síť mezi počítači a vytváří spojení mezi vozidlem a vnějším digitálním světem. Velké množství vyměňovaných dat vyžaduje širokopásmové připojení. Audi používá standard Gigabit Ethernet.

 

Mezi další technické inovace patří světelná technika, která zahrnuje aktivní digitální světlomety LED Matrix, přinášející ve světové premiéře aktivní světelný podpis, a druhou generaci digitálních zadních svítilen OLED se 360 segmenty v šesti panelech umožňující komunikaci Car-to-X s aktivním varováním na nebezpečí před vozem. Oboje nabízejí i možnosti personifikace světelného podpisu.

 

Zcela nová podoba interiéru

Trojrozměrná struktura interiéru vytváří prostorovou architekturu. Zcela nový plně propojený digitální interiér je založený na nové elektronické architektuře. Takzvaný Digital Stage výrazně utváří podobu interiéru s prohnutým tenkým, volně stojícím panoramatickým displejem Audi MMI, který se skládá ze dvou OLED obrazovek - 11,9“ Audi Virtual Cockpitu a 14,5“ dotykového displeje. Zaoblený tvar displeje je zaměřen na řidiče.

 

Novinkou je 10,9“ LED displej pro spolujezdce s režimem Active Privacy Mode, který zabraňuje rozptylování řidiče při řízení. Příplatkový head-up displej s rozšířenou realitou odráží velkou nakloněnou rovinu obrazu přes čelní sklo k řidiči.

 

Nový informační a zábavní systém poprvé používá jako operační systém Android Automotive OS. Obsah je aktualizován prostřednictvím bezdrátových aktualizací. Pomocí samostatně se učícího jazykového asistentu Audi Assistant lze ovládat různé funkce vozidla.

 

Cenová nabídka s rozšířenou výbavou

Audi Q6 e-tron lze u českých autorizovaných prodejců značky Audi objednávat za ceny od 1 990 900 Kč v případě modelu Audi Q6 e-tron, resp. 2 486 900 Kč za sportovnější verzi Audi SQ6 e-tron. První vozy mají být dodány zákazníkům v třetí čtvrtletí roku 2024.

 

Sériová výbava pro Českou republiku doznala výrazné rozšíření. Zahrnuje mimo jiné vyhřívaný volant, komfortní nezávislou klimatizaci, LED světlomety plus, koncové LED světla PRO, asistent dálkových světel, parkovací asistent se zobrazením vzdálenosti, kamery s 360° zobrazením, parkovací asistent plus, adaptivní asistent rychlosti, dvouramenný multifunkční kožený volant atd. Audi poskytuje prodlouženou záruku na 4 roky resp. 120 000 km a servisní balíček na 5 let resp. 120 000 km.