name | autoweek.cz

Alfa Romeo Junior na startu

Alfa Romeo Junior na startu

21.09.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely

Objednávky na nové kompaktní SUV Alfa Romeo Junior jsou na českém trhu již otevřeny. Akční cena už dostupné verze Alfa Romeo Junior Elettrica již od 899 000 Kč vč. DPH. Akční cena Alfa Romeo Junior Ibrida, která bude k dispozici od října, je od 649 000 Kč vč. DPH.

Na českém trhu je již možné objednávat nový kompaktní Sport Urban Vehicle Alfa Romeo Junior jako mild-hybrid Ibrida s výkonem 136 k (100 kW) nebo s plně elektrickým pohonem Elettrica s výkonem 115 kW (156 k) a dojezdem až 410 km. Na konci roku bude prodejcům uvedena vrcholná verze Junior Veloce s elektromotorem o výkonu 207 kW (280 k). V prvním čtvrtletí 2025 se přidá ještě varianta Q4 136 s hybridním pohonem všech kol s elektromotorem na zadní nápravě.

 

Vstup do dynamicky rostoucího segmentu

Alfa Romeo Junior je nástupcem relativně úspěšného modelu MiTo, kterého se v letech 2008 až 2018 prodalo přes 300 000 kusů. Původně byl nový model představen pod jménem Milano, ale vzhledem k tomu, že se vyrábí v Polsku v závodě Tychy, vyhověl koncern Stellantis tlaku italské vlády a jméno změnil. Alfa Romeo s  modelem Junior vstupuje do dynamicky rostoucího segmentu prémiových kompaktních SUV, přičemž cílem Alfy Romeo je oslovit s ním i zákazníky ze středního proudu z okruhu mladých párů nebo jako druhé auto do rodiny.

 

Pro nový vůz značky Alfa Romeo, zdůrazňující tradiční hodnoty značky, hraje mimořádně významnou roli design. Moderní design modelu Junior je typický pro produkci Alfa Romeo Centro Stile. Dokonale plní svůj úkol, protože svými charakteristickými prvky vzbuzuje emoce.

 

Interiér Junioru je přizpůsoben řidiči. Před řidičem je umístěn barevný digitální přístrojový štít 10,25“ v designu Cannocchiale svou podobou odkazující na historické modely Alfa Romeo. Středový 10,25“ dotykový displej je orientovaný směrem k řidiči. Jeho funkčnost lze snadno přizpůsobit jako na mobilním telefonu.

 

Společný základ ale zcela odlišná technika

Platforma STLA Small (dřív označovaná jako e-CMP2) je stejná jako u dalších modelů Stellantisu Fiat 600, Jeep Avenger, Opel Mokka, DS 3 nebo Peugeot 2008. Od těch se ovšem liší víc než jen atraktivním designem. U Alfy Romeo se ovšem snažili nabídnout pro uživatele vůz pro každodenní cestování v městském a příměstském provozu s vysokou míru sportovnosti, aby se volba tohoto vozu stala především záležitostí srdce. Proto byl podvozek rozsáhle upraven a speciálně naladěn. Přední náprava má všechny klíčové prvky navržené techniky Alfy. Zadní náprava zůstává se zkrutnou příčkou ale přizpůsobenými pružinami, tlumiči a stabilizátorem.

 

Junior díky tomu zaručuje radost z jízdy a špičkovou jízdní dynamiku typickou pro Alfu Romeo. Napomáhá tomu  mimo jiné i nízká hmotnost. Elektronické asistenční systémy umožňují autonomní řízení na úrovni 2.

 

Alfa Romeo Junior s délkou 4173 mm (rozvor náprav 2557 mm) zaujme průměrem otáčení pouhých 10,5 m. Zavazadlový prostor má objem 415 l/1280 l (Ibrida) resp. 400 l/1265 l (Elettrica).

 

Pohonné jednotky

Junior Elettrica čerpá energii z akumulátoru s kapacitou 54 kWh. Elektromotor o výkonu 115 kW (156 k) dosahuje dojezd 410 km v cyklu WLTP, mj. i díky nízké hmotnosti na elektromobil 1545 kg. Při 100 kW rychlonabíjení se akumulátor nabije z 20 na 80 % za méně než 30 minut. Junior Elettrica také standardně nabízí 11 kW palubní nabíječku a tepelné čerpadlo.

 

Junior Ibrida využívá 48 V mild-hybridní pohon. Tříválec 1,2 l turbo s variabilní geometrií turbodmychadla VGT poskytuje výkon 100 kW (136 k) a startér/generátor může přidat 21 kW. Převodovka je dvouspojková EDCT6.

 

Cenová nabídka

Mild-hybridní verze Ibrida je v nabídce ve dvou výbavových verzích. Akční cena je od 649 000 Kč včetně DPH. Ve standardní výbavě jsou mj. Full-LED světlomety, plně digitální 10,25“ přístrojový štít Cannocchiale a 17” kola z lehkých slitin. Verze Speciale nabízí navíc infotainment Alfa Connect s 10,25“ displejem a navigací, autonomní řízení 2. úrovně a 18“ kola. První vozy verze Ibrida budou k dispozici od října.

 

Akční cena plně elektrické verze Elettrica je od 899 000 Kč vč. DPH a první vozy ve verzi Speciale už jsou u prodejců. Ve standardní výbavě jsou mimo jiné Full-LED světlomety, infotainment Alfa Connect s 10,25“ displejem a 18“ kola z lehkých slitin. Verze Speciale, která je zaváděcí verzí, nabízí navíc  mj. infotainment Alfa Connect s navigací, autonomní řízení 2. úrovně a 18“ kola.

 

Na všechny vozy poskytuje Alfa Romeo zákonnou dvouletou záruku a dodatečné tři roky smluvní záruky (do 100 000 km) Maximum Care, dvouletou záruku na lak a osmiletou na prorezivění karoserie. Na vysokonapěťový akumulátor je záruka 8 let nebo 160 000 Km.

 

Vrcholná verze Junior Elettrica Veloce 280

Vrcholná verze Junior Elettrica Veloce 280 využívá nově vyvinutý synchronní motor o výkonu 207 kW (280 k). S akumulátorem 54 kW má dojezd 334 km. Pro optimální přenos točivého momentu 345 N.m jen na přední kola je vybavena mechanickým samosvorným diferenciálem typu Torsen, který účinně zabraňuje protáčení předních kol při prudké akceleraci. Mezi výhody této verze patří vylepšené vlastnosti řízení a dynamičtější chování v zatáčkách. Diferenciál s omezenou svorností funguje čistě mechanicky, což z něj dělá naprostou specialitu ve světě plně elektrických vozidel.

 

Junior Veloce má pro zlepšení jízdních vlastností ve srovnání s ostatními verzemi přímější převod řízení a snížený podvozek o 25 mm. Řízení se vyznačuje se nejen přesností, ale také nejpřímějším převodem v daném segmentu (14,6). Sportovní podvozek byl snížen o 25 mm a rozchod kol byl rozšířen. Přední i zadní stabilizátory jsou extra zesílené, takže snižují naklánění karoserie v rychlých zatáčkách, v nichž zajistí vyšší úroveň přilnavosti. Brzdová soustava využívá přední kotouče o průměru 380 mm se čtyřpístkovými třmeny. Kola 20“ jsou obuta do pneumatik Michelin EV Sport, které jsou přizpůsobeny požadavkům vysoce výkonných elektrických vozidel.

 

Vývoj jízdní dynamiky verze Veloce zajistil stejný tým inženýrů Alfa Romeo, který pracoval také na projektech jako 4C, 8C, Giulia & Stelvio Quadrifoglio, Giulia GTA a aktuálně na 33 Stradale. Testy ukázaly, že výkon elektromotoru zajistí dynamiku na úrovni variant Veloce modelů Giulia, Stelvio a Tonale.

 

Vrcholná verze Veloce 280 bude k dispozici na konci roku za cenu od 1 219 000 Kč vč. DPH.