name | autoweek.cz

Ztrácejí čínští výrobci elektromobilů kvůli clům pozici v EU?

Ztrácejí čínští výrobci elektromobilů kvůli clům pozici v EU?

19.08.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Poté, co vstoupily v platnost nové prozatímní tarify EU, posouvající dovozní cla pro některé čínské automobilky až na 48 %, prodej čínských elektromobilů ve srovnání s červnem klesl o 45 %. V důsledku toho ale také výrazně poklesl prodej elektromobilů v EU.

Prozatímní cla, v červenci zavedená Evropskou unií, zpomalila příliv elektrických vozidel vyrobených v Číně. Evropská komise tvrdí, že cla zavedla aby chránila své automobilky před nízkonákladovou konkurencí. Na nejprodávanější čínskou značku MG se vztahuje dodatečné clo ve výši 37,6 % nad stávající 10% sazbu, zatímco majitel Volva Geely a BYD platí 19,9 % resp. 17,4 % navíc k základnímu clu 10 %. Také BMW, Dacia, Smart, Volvo a především Tesla dovážejí elektromobily čínské výroby, na něž se vztahují přidaná cla EU. Poplatky se stanou trvalými v listopadu pokud nedojde k dohodě mezi Bruselem a Pekingem.

 

Nejvíc elektromobilů z Číny do EU letos do konce července podle S&P Global Mobility vyvezla Tesla - 176 525 (v roce 2022 to bylo 186 583 BEV), a dále MG - 108 563 BEV, BYD 69 062 BEV a Dacia 36 133 BEV. K dalším významnějším vývozcům elektromobilů z Číny do Evropy patří Zeekr (Geely), Xpeng a Nio.

 

Útok na Čínu oslabuje nástup elektromobility

Počet nových elektromobilů, které čínští výrobci elektromobilů zaregistrovali v EU minulý měsíc, ve srovnání s červnem klesl o 45 %. Uvádí to výzkum společnosti Dataforce, která shromáždila počty registrací nových vozidel za červenec v 16 členských zemích, které k dnešnímu dni oznámily své údaje. Celkově ovšem nebyl pokles prodeje čínských značek výrazně větší než celkový pokles prodeje elektromobilů v EU, který v 16 zemích sledovaných Dataforce činil 36 %.

 

Červencový pokles je navíc přehnaný tím, že automobilky spěchaly dodat elektromobily k prodejcům před tím, než přidaná cla vstoupila 5. července v platnost. „V červnu jsme viděli obrovský tlak ze strany čínských výrobců na vyprázdnění zásob,“ řekl Matthias Schmidt, nezávislý automobilový analytik sídlící poblíž Hamburku.

 

BYD i nadále v EU boduje

Největší výrobce elektromobilů a plug-in hybridů na světě BYD prodal v červenci na 16 trzích třikrát víc elektromobilů než o rok dřív. MG, součást čínského státního koncernu SAIC, vykázalo v červenci 20% pokles oproti předchozímu roku, zatímco tržby Polestaru, dceřiné společnosti čínské Geely, klesly o 42 %. „Zvýšení prodeje BYD ve skutečnosti zmírňuje propad čínských značek,“ konstatoval analytik Dataforce Julian Litzinger.

 

BYD, nejprodávanější značka automobilů v Číně, pokračuje ve své expanzi v Evropě. Sponzorování fotbalového Euro 2024 v Německu představilo společnost 5 miliardám televizních diváků. Cenová strategie BYD v Evropě zůstává i po zavedení tarifů prozatím nezměněna. Do Polska expandovala 6. srpna, což signalizuje, že je připravena žít s vyššími náklady, protože staví nový závod v Maďarsku, odkud začne dodávat auta do konce příštího roku. BYD si může dovolit absorbovat cla v rámci jejich rozhodnutí přesunout svou orientaci na Evropu. „Je to o vytrvalosti. Pokud chtějí, aby Evropa fungovala, musí v Evropě klepat na dveře,“ řekl Schmidt

 

Snaha pomoci evropským automobilkám ve skutečnosti škodí

Nová cla byla zavedena poté, co vyšetřování EU zjistilo, že Peking dotuje svůj elektromobilní průmysl v rozsahu, který podle Evropské komise způsobuje ekonomické škody výrobcům automobilů bloku. Prozatímní tarify, které tlačí dovozní cla až na 48 %, údajně mají chránit důležitý průmysl EU před čínskými konkurenty, kteří mají strukturální výhody v klíčových oblastech, jako je technologie akumulátorů, a kteří těžili ze státních dotací.

 

Zavedení tarifů přichází v době zpomalení globálního růstu prodeje elektromobilů, což působí obrovské problémy jejich výrobcům. Zákonodárci v EU tvrdí, že se snaží chránit pracovní místa před ukončení prodeje vozidel spalujících fosilní paliva do roku 2035. Jenže výsledkem je, že čínští výrobci automobilů urychlují plány výroby elektromobilů v Evropě a přitom hledají země, které jim nabídnou nejvýhodnější dotace a zajistí co nejlevnější pracovní sílu...

 

Opatření vyvolalo velké politické napětí a Peking kromě oficiální stížnosti u WTO během jednání o vyřešení záležitosti hrozí odvetou. To vyvolává obavy evropských výrobců automobilů, že mohou ještě víc ztratit podíl na nejdůležitějším trhu světa a mohou čelit zvýšeným nákladům na výrobu elektromobilů vzhledem k tomu, že klíčové suroviny pro jejich produkci kontroluje Čína.

 

Čínské společnosti se nevzdávají

Údaje Dataforce za červenec zahrnují největší trhy EU, jako je Německo, Francie a Itálie. Výsledky pro všech 27 zemí budou k dispozici koncem měsíce. V Německu získaly čínské značky v červenci 8 % registrací, což je podle Dataforce pokles z 13 % v červnu. Ve Francii byl zaznamenán pokles na 5 % z 8 %. Ve Velké Británii, která není členem EU, se čínské značky prosadily.

 

Situace v České republice byla tradičně zcela odlišná - přes červencový dramatický pokles registrací nových elektromobilů v porovnání s červnem čínská jednička MG naopak zvýšila prodej, zatímco nejvíc ztratily Tesla, Škoda a Hyundai. BYD na českém trhu zatím nepůsobí a v červenci byl registrován první dovezený vůz této značky.

 

Na základě červencových údajů nelze usuzovat, že by čínské značky zmírnily své ambice expandovat v Evropě. Od začátku v roce 2019 podíl čínských značek stabilně roste – jejich podíl na trhu elektromobilů v EU v červenci podle údajů Dataforce činil 8,5 % oproti 7,4 % o rok dřív. V EU ovšem posílily především díky zvýšení prodeje vozidel se spalovacími motory!