name | autoweek.cz

Zpráva FIGIEFA ke studii o zálohovaných datech
09.05.2019 | Vladimír Rybecký | Autoservis
Nová ekonomická studie: Modely přístupu k externě zálohovaným datům, vytvářené výrobci automobilů, přinášejí pro zákazníky a nezávislé investory riziko výrazných ztrát, které v roce 2030 mohou dosáhnout výše 65 miliard eur.
FIGIEFA je v Bruselu sídlící Evropská federace a politický reprezentant nezávislých velkoobchodníků a prodejců automobilových náhradních dílů i jejich přidružených servisních řetězců. Společně se svými 20 členy v evropských státech zastupuje zájmy 30 000 společností obchodujících s náhradními díly, komponentami a příslušenstvím. Zástupcem České republiky ve federaci FIGIEFA je Sdružení importérů a výrobců součástí automobilů a servisní techniky (SISA).
FIGIEFA uvítala nově zveřejněnou studii FIA Regionu I, mezinárodní asociace motoristických zákazníků a dopravní policie. Tato studie odhaluje a dokazuje, že „propojené vozidlo“ (ExVe) s externími zálohovacími servery, jak je propagováno výrobci automobilů, by mělo pro nezávislé investory a zákazníky už do roku 2030 za následek ztráty dosahující 65 miliard eur.
Nová studie s názvem „Digitální transformace automobilů a ekonomické důsledky současných modelů přístupu k datům“, publikovaná nyní FIA Regionem I, vyhodnocuje dlouhodobé ekonomické důsledky současných uzavřených modelů přístupu k datům představeným výrobci automobilů. Konkrétně zdůrazňuje, že negativní vliv těchto modelů na nezávislý trh poskytovatelů servisních služeb umožní automobilkám více se zapojovat do aftermarketu a následně jim poskytne výrazně větší kontrolu nad kontakty s koncovými zákazníky. To by mělo za následek omezení volby pro zákazníky, omezení konkurenčního prostředí a omezení společenských výhod z prosperity automobilového sektoru. Výrazně by se zvýšily náklady a do roku 2030 by ztráty pro nezávislý evropský aftermarket v automobilovém sektoru vzrostly na 33 miliard eur a pro zákazníky na 32 miliard eur.
„Tak výrazné poškození malých podnikatelů a zákazníků není akceptovatelné a budou nezbytné všechny dostupné legislativní prostředky pro garanci bezpečného, přímého, v reálném čase probíhajícího a obousměrného přístupu k datům o vozidlech, funkcích a uživatelích, aby byl zajištěn kvalitní servis pro zákazníky, stejně jako konkurenční a inovativní prostředí v digitálním servisu týkající se vozidel,“ zdůrazňuje ředitelka FIGIEFA Sylvia Gotzenová.
Chráněný model přístupu k datům, kde má výrobce vozu privilegovaný přístup k vozům a třetím stranám jsou dostupná pouze zálohovaná data na externích serverech fungujících pod kontrolou výrobce, v posledních letech vzbudil obavy mezi zákazníky, nezávislými podnikateli a Evropskou komisí.
Tato studie dobře doplňuje praktickou plošnou studii „Obecná analýza OEM telematiky pro třetí strany“, zveřejněnou v listopadu 2018 Aliancí pro svobodu automobilového servisu v Evropě AFCAR. Na konkrétních příkladech je zde ukázána řada technických a komerčních omezení vyvolaných modelem „propojeného vozidla“. Na druhou stranu studie také ukazuje, že mnoho výrobců automobilů vyvíjí chráněné platformy otevřené telematiky, které mají být dostupné pouze vybraným třetím stranám.
FIGIEFA uvítala nově zveřejněnou studii FIA Regionu I, mezinárodní asociace motoristických zákazníků a dopravní policie. Tato studie odhaluje a dokazuje, že „propojené vozidlo“ (ExVe) s externími zálohovacími servery, jak je propagováno výrobci automobilů, by mělo pro nezávislé investory a zákazníky už do roku 2030 za následek ztráty dosahující 65 miliard eur.
Nová studie s názvem „Digitální transformace automobilů a ekonomické důsledky současných modelů přístupu k datům“, publikovaná nyní FIA Regionem I, vyhodnocuje dlouhodobé ekonomické důsledky současných uzavřených modelů přístupu k datům představeným výrobci automobilů. Konkrétně zdůrazňuje, že negativní vliv těchto modelů na nezávislý trh poskytovatelů servisních služeb umožní automobilkám více se zapojovat do aftermarketu a následně jim poskytne výrazně větší kontrolu nad kontakty s koncovými zákazníky. To by mělo za následek omezení volby pro zákazníky, omezení konkurenčního prostředí a omezení společenských výhod z prosperity automobilového sektoru. Výrazně by se zvýšily náklady a do roku 2030 by ztráty pro nezávislý evropský aftermarket v automobilovém sektoru vzrostly na 33 miliard eur a pro zákazníky na 32 miliard eur.
„Tak výrazné poškození malých podnikatelů a zákazníků není akceptovatelné a budou nezbytné všechny dostupné legislativní prostředky pro garanci bezpečného, přímého, v reálném čase probíhajícího a obousměrného přístupu k datům o vozidlech, funkcích a uživatelích, aby byl zajištěn kvalitní servis pro zákazníky, stejně jako konkurenční a inovativní prostředí v digitálním servisu týkající se vozidel,“ zdůrazňuje ředitelka FIGIEFA Sylvia Gotzenová.
Chráněný model přístupu k datům, kde má výrobce vozu privilegovaný přístup k vozům a třetím stranám jsou dostupná pouze zálohovaná data na externích serverech fungujících pod kontrolou výrobce, v posledních letech vzbudil obavy mezi zákazníky, nezávislými podnikateli a Evropskou komisí.
Tato studie dobře doplňuje praktickou plošnou studii „Obecná analýza OEM telematiky pro třetí strany“, zveřejněnou v listopadu 2018 Aliancí pro svobodu automobilového servisu v Evropě AFCAR. Na konkrétních příkladech je zde ukázána řada technických a komerčních omezení vyvolaných modelem „propojeného vozidla“. Na druhou stranu studie také ukazuje, že mnoho výrobců automobilů vyvíjí chráněné platformy otevřené telematiky, které mají být dostupné pouze vybraným třetím stranám.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz