autoweek.cz
Zhoršení platební morálky na trhu se bojí polovina firem
04.07.2023 | | Tiskové zprávy
Firmy očekávají pro příští rok lepší tržby, inflace ale bude dusit podnikání i nadále. Zisk navíc může ohrozit další strašák - horší platební morálka odběratelů.
Firmy z východní Evropy včetně České republiky se pro příští rok nejvíce bojí ohrožení svojí ziskovosti. Ačkoli počítají se zvýšením tržeb, nejsou si jisté, zda jim inflace umožní promítnout tento nárůst také do výsledků hospodaření. Průzkum pojišťovny pohledávek Atradius také ukázal, že na trhu panuje obava ze zhoršení platební morálky odběratelů. V jejím důsledku by pak části podniků hrozily problémy s nedostatkem hotovosti.
Zatímco 55 % společností z východní Evropy očekává pro rok 2024 nárůst tržeb, se zvýšením zisku počítá jen 39 % firem. Ty ostatní dál předpokládají, že budou čelit tlaku na zvyšování nákladů kvůli inflaci. Ta má sice postupně zmírňovat, ale i v příštím roce zůstane nadprůměrná.
Ziskovost firem bude kromě inflace srážet dolů také očekávané zhoršení platební morálky odběratelů v B2B obchodování. Přinese s sebou vyšší náklady na řízení úvěrového rizika, posílení procesu řízení pohledávek či na inkaso faktur po splatnosti. Vyplývá to z pravidelného průzkumu Atradius Barometr platební morálky, který na sedmi trzích ve východní Evropě, konkrétně v Polsku, Maďarsku, České republice, na Slovensku, v Bulharsku, Rumunsku a v Turecku, uskutečnila úvěrová pojišťovna Atradius.
„Přestože je inflace už za vrcholem a to nejhorší máme snad za sebou i na trhu energií, zůstává podnikatelské prostředí stále zatížené vysokými náklady. Výsledkem je tlak na snižování ziskových marží a pokračující ohrožení životaschopnosti některých podniků. Řízení pohledávek a schopnost včas proměnit faktury na hotové peníze může být v takové situaci rozhodující pro celkovou stabilitu firem,” popisuje výkonná ředitelka společnosti Atradius pro region východní Evropy Markéta Stržínková.
Zhoršení doby průměrné úhrady faktur a potenciální nedostatek hotovosti očekává pro příští rok podle průzkumu čtvrtina oslovených firem. „V současnosti je každá čtvrtá faktura ve východní Evropě uhrazena po termínu splatnosti, nebo dokonce vůbec. S pozdě zaplacenou fakturou se v posledním roce setkalo až 85 % podniků. Mnoho společností už dříve v důsledku pandemie či války na Ukrajině přistoupilo ke zkrácení platebních podmínek a přijalo další opatření ke zlepšení dlouhodobého inkasa faktur, aby si udržely hotovost a snížily potřebu externích půjček. Firmy, jež pro rok 2024 očekávají další zhoršení platební morálky odběratelů, tak už nemají příliš velký manévrovací prostor, jak vlastními silami úvěrové riziko držet na uzdě,” vysvětluje Stržínková s tím, že průměrná doba splatnosti faktur nyní ve východní Evropě činí 40 dnů, o dva dny méně než v roce 2022.
Větší důraz na řízení úvěrového rizika odběratelů v segmentu B2B plánuje v příštím roce klást bezmála polovina dotázaných společností. Potenciální nevýhodu tohoto přístupu ale obvykle představují nedostatečné rezervy na absorbování případné insolvence velkého odběratele, jež by mohla ohrozit přežití podniku. To může vysvětlovat, proč letos o pětinu narostl podíl společností, jež podle průzkumu zvažují v následujících 12 měsících uzavřít úvěrové pojištění, které je ochrání před dopady nesplacených pohledávek a zároveň uvolní hotovost na provoz podniku.
„Kromě zvýšení finanční stability i likvidity firem má pojištění pohledávek ještě jednu výraznou výhodu. Minimalizuje riziko takzvané druhotné platební neschopnosti, při které mohou finanční potíže či dokonce bankrot nastat z důvodu neuhrazených závazků ze strany odběratelů,” uzavírá Markéta Stržínková.
Sběr dat v rámci průzkumu Atradius Barometr platební morálky pro východní Evropu byl proveden v období od konce 1. čtvrtletí do poloviny 2. čtvrtletí 2023. Výsledky zahrnující odpovědi zástupců 1540 společností z Česka, Polska, Maďarska, Slovenska, Rumunska, Bulharska a Turecka poskytují dobrý přehled o tom, jak podniky platí svým B2B odběratelům a jak řeší problémy způsobené špatnými platebními praktikami v současném náročném ekonomickém a obchodním prostředí. Regionální zprávy i zprávy za jednotlivé trhy naleznete v sekci Publikace na webových stránkách společnosti Atradius.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz