name | autoweek.cz

Ženevský autosalon bilancoval

Ženevský autosalon bilancoval

18.03.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Donedávna jedna z nejprestižnějších a nejnavštěvovanějších automobilových výstav na světě se letos proměnila v parodii na autosalon.

Ve srovnání s minulostí se jej zúčastnilo pouze 37 firem, které vystavovaly 157 vozů. Ty zaujaly méně než čtvrtinu plochy výstaviště Palexpo. Navíc většinu z vystavených automobilů tvořila sportovní a historická auta ze soukromých sbírek.

 

Evropské automobilky zastupovaly pouze značky Renault a Dacia, obě s řadou významných novinek korunovaných světovou premiérou elektromobilu nové generace Renault 5 E-Tech. Místní dovozce k nim přidal ještě několik pickupů Isuzu. Dřívější ozdobu autosalonu karosáře zastupovala jen společnost Pininfarina. Atrakcí byl americký nováček specializující se na luxusní elektromobily Lucid.

 

Zaslouženou pozornost proto vzbuzovaly automobily z Číny, a nešlo jen o elektromobily. Nedávno vzkříšená kdysi slavná značka MG, dnes již patřící čínskému koncernu SAIC a produkující své vozy v Číně, přidala novou subznačku ID usilující o posun k prémiovosti. Největší výrobce elektrifikovaných vozů na světě čínský koncern BYD uvedl své další dvě exkluzivní značky Denzo a Yangwang. Obě expozice čínských výrobců zdobily premiéry vozů s hybridním pohonem, ukazující, že si i v Číně uvědomují, že ne všichni Evropané chtějí čisté elektromobily. Žádné laciné elektromobily zde ale nebyly.

 

Oficiální světovou premiéru mělo 13 vozů, kromě Renaultu 5 E-Tech, ještě malé SUV Dacia Duster, kompaktní hatchback MG3 Hybrid a sedan IM L6. Z 10 evropských premiér zaujalo hybridní SUV z Číny BYD Seal U DM-i, modernizované velké SUV BYD Tang i sedan Lucid Air a kombi Lucid Gravity. Atrakcí byl obří terénní Yangwang U8 s hybridním pohonem a elektromotorem v každém kole. U toho se ale prodej v Evropě nepředpokládá, šlo jen o ukázku toho, co konstruktéři automobilky BYD také dokáží.

 

Pořadatelé 91. mezinárodního autosalonu v Ženevě (první ročník se konal před sto lety) nicméně označují akci za úspěšnou a chlácholí se nadějí, že šlo o nadějný nový start do zářné budoucnosti. Během týdne si expozice prohlédlo 168 000 návštěvníků a přijelo 2000 akreditovaných novinářů. To nevypadá špatně, i když cíl 200 000 návštěvníků se nepodařilo dosáhnout. Otázkou je, kolik z nich se jich po letošní zkušenosti příští rok do Palexpa vrátí.

 

Příští ročník výstavy v Ženevě by se měl uskutečnit od 17. do 23. února 2025.