name | autoweek.cz

Zemřel zakladatel Daewoo

Zemřel zakladatel Daewoo

11.12.2019 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Zaniklá jihokorejská Daewoo Group se stala symbolem rychlého vzestupu a pádu. Její zakladatel Kim Woo-choong nyní zemřel po boji s chronickými nemocemi ve věku 83 let.
Kim Woo-choong musel sledovat, jak se konglomerát (chaebol) Daewoo Group, který vybudoval a který se stal ukázkou schopností ekonomiky Jižní Koreje, pod tíhou dluhů proměnil v jeden z největších kolapsů mezi velkými společnostmi. Daewoo Group vyrostla ve druhé největší spojení firem působících v mnoha oborech v zemi. Symbolizovala meteorický vzestup země z trosek po korejské válce v letech 1950-1953.
 
„Nikdy jsme nezapomněli na jeho expanzivní vizi, že pokud se dostaneme z naší malé země, pak máme ve světě šanci,“ řekl předseda konglomerátní skupiny GS a vedoucí lobbyistické skupiny Federace korejského průmyslu Huh Chang-soo.
 
„Kim po sobě zanechal rozporuplné dědictví, které podtrhuje aktivity jihokorejských konglomerátů (chaebolů) ovládajících celou ekonomiku země. Kim v sobě ztělesňuje dobré i špatné stránky jihokorejských chaebolů. Ty v zemi rostly díky přátelským vztahům s autoritářskými vládami, zaměřovaly se na růst nad ziskovostí a uskutečňovaly nadměrné investice, které vedly k asijské finanční krizi,“ řekl specialista na správu a řízení společností na Národní univerzitě v Soulu Park Sang-in.
 
Kim začínal jako prodavač textilu. Investoval asi 5000 dolarů do textilní společnosti aby v roce 1967 založil Daewoo. Vynaložil obrovskou energii a využíval úzké vazby na jihokorejské autoritářské vůdce (země v té době byla vojenskou diktaturou) a vybudoval průmyslový gigant, který na svém vrcholu zaměstnával více než 300 000 lidí ve 110 zemích světa včetně České republiky. Skupina působila v mnoha oborech od automobilů po stavebnictví přes stavbu lodí a obchodování s cennými papíry. V České republice v rámci své evropské expanze Daewoo koupilo automobilku Avia a začalo do ní rozsáhle investovat. Pod kontrolou Daewoo byla vyvinuta nová řada malých nákladních vozidel, která je dodnes základem produkce značky.
 
V roce 1989 Kim vydal knihu, která povzbuzovala novou generaci Jihokorejců jasnými sny do budoucna s názvem „Svět je velký a je toho hodně co dělat“, zatímco anglická verze se jmenovala „Každá ulice je dlážděna zlatem“.
 
Agresivní expanze Kimovy skupiny, která se rozrostla na 41 přidružených společností, začala během asijské finanční krize na konci 90. let tlačit Jižní Koreu na pokraj národního bankrotu. Kim, kdysi oslavovaný jako hrdina, v roce 1999 uprchl z Jižní Koreje poté, co se Daewoo zhroutilo s dluhy přesahujícími 75 miliard dolarů. To donutilo vládu vstoupit do společnosti a převzít nad ní kontrolu, přičemž dluhy přešly na daňové poplatníky. Většinu aktiv automobilky Daewoo Motor na počátku roku 2000 získal americký koncern General Motors (nikoliv ale automobilku Avia).
 
V roce 2005 se Kim vrátil domů z vyhnanství aby byl zatčen. Byl odsouzen k 10 letům vězení za zpronevěru a podvod při krytí dluhu. V roce 2007 však odvolací soud jeho trest zkrátil o rok a půl s tím, že Kim poskytl Jižní Koreji službu vytvořením skupiny Daewoo. Téhož roku pak dostal milost od presidenta země.
 
„To, co on nastartoval nyní přináší ovoce. Jsme zde jako národ s globálním obchodem, který prochází přes oceány a kontinenty,“ zhodnotil Kimův přínos Huh Chang-soo.