autoweek.cz
Zemřel Osamu Suzuki
27.12.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Osamu Suzuki, který vedl japonskou automobilku více než čtyři desetiletí a sehrál klíčovou roli při přeměně Indie v prosperující automobilový trh, zemřel ve věku 94 let.
Společnost Suzuki Motor oznámila, že Osamu Suzuki, působící jako čestný seniorní poradce společnosti, zemřel 25. prosince 2024 ve věku 94 let. Osamu Suzuki řídil společnost Suzuki Motor během čtyř desetiletí v období její rychlé globální expanze a provedl ji několika spojeními a rozchody.
V historii automobilového průmyslu nenajdeme mnoho osobností, které zastávaly absolutní výkonnou moc ve velké společnosti po tak dlouhou dobu, v tolika rozmanitých érách a iniciovaly tolik zásadních změn jako Osamu Suzuki. Suzuki uváděl práci jako klíč ke svému zdraví.
Osamu Suzuki vystudoval práva na Chuo University. Narodil se jako Osamu Matsuda a přijal příjmení své manželky, což je běžná praxe mezi japonskými rodinami, které postrádají mužského dědice. Vstoupil do společnosti založené dědečkem manželky v roce 1958 a o dvě dekády později se vypracoval do vyšší pozice prezidenta. V roce 2016 předal funkci generálního ředitele svému synovi Toshihirovi a dalších pět let až do věku 91 let zůstal ve funkci předsedy představenstva. Poté si ponechal roli seniorního poradce.
Byl mimořádnou osobností, která stála za zrodem japonských kei car a přeměnila je v japonské lidové auto. Nenákladná jednoduchá minivozidla s motorem 660 cm3, specifická pro Japonsko a jeho specifické podmínky s limitovaným prostorem, těžila z velkorysých daňových úlev. Jejich produkce ovšem vyžadovala přísné omezení nákladů, což se stalo klíčovou vlastností automobilky. Nařídil například snížit tovární stropy, aby ušetřil na klimatizaci, a sám i v pokročilém věku létal výhradně v ekonomické třídě.
V 70. letech zachránil společnost před zhroucením tím, že přesvědčil Toyotu, aby mu dodávala motory splňující nové emisní předpisy, které Suzuki Motor ještě nevyvinula. Další úspěch následoval s uvedením minivozidla Alto v roce 1979, které se stalo prodejním hitem a posílilo jeho vyjednávací sílu, když se v roce 1981 spojil s General Motors.
Osamu Suzuki poté učinil velké a riskantní rozhodnutí investovat celoroční zisk společnosti do vybudování národního výrobce automobilů v Indii. Jak sám později řekl, jeho osobní zájem byl motivován silnou touhou být někde na světě jedničkou. V té době byla Indie z hlediska automobilů zcela bezvýznamným trhem s ročním prodejem vozů pod hranicí 40 000 vozů, což byly téměř výhradně výběhové britské modely.
Indická vláda v té době znárodnila společnost Maruti, zřízenou v roce 1971 jako domácí projekt Sanjaye Gándhího, syna tehdejší premiérky Indíry Gándhíové, na výrobu cenově dostupného lidového auta. Maruti potřebovala zahraničního partnera, ale pokus o spolupráci s Renaultem ztroskotal, protože zvažovaný sedan byl považován za příliš drahý. Vedení Maruti oslovilo mnoho potenciálních partnerů, včetně Fiatu ale i Suzuki. K navázání partnerství se Suzuki Motor došlo až poté, co Osamu Suzuki viděl novinový článek o potenciální dohodě Maruti s jeho japonským konkurentem v malých vozech Daihatsu. Když zjistil, že nabídku jeho vedení odmítlo telexoval do Indie a spěšně pozval tým Maruti zpět do Japonska a požádal o druhou šanci.
První vůz Maruti 800, založený na Suzuki Alto, byl uveden v roce 1983 a setkal se s okamžitým úspěchem. Dnes Maruti Suzuki, většinově vlastněná Suzuki Motor, ovládá 40 % indického automobilového trhu s ročním prodejem 1,74 milionu vozů. V Indii Suzuki také inicioval změny, když trval na rovnosti na pracovišti, zřídil otevřené kanceláře, společnou jídelnu a uniformy pro vedoucí pracovníky i dělníky na montážní lince.
Po rozchodu s GM si měsíc před svými 80. narozeninami v prosinci 2009 zajistil multimiliardové spojení s koncernem Volkswagen. Jenže projekt brzy selhal, když Suzuki obvinil svého nového hlavního akcionáře, že se ho snaží ovládat, zatímco Volkswagen protestoval proti jeho nákupu turbodieselů od Fiatu. Suzuki Motor za dva roky přivedla VW k mezinárodnímu arbitrážnímu soudu a nakonec se jí podařilo odkoupit zpět 19,9% podíl, který původně prodala německé automobilce.
Od roku 2016 jeho společnost prohloubila vazby s největší světovou automobilkou Toyota, která v roce 2019 získala 5% podíl v Suzuki Motor. Maruti Suzuki má od příštího roku dodávat elektromobily pro Toyotu.
Osamu Suzuki řídil společnost směrem k vývoji malých, účinných vozidel, které si získaly přízeň zákazníků nejen v Japonsku, ale i na trzích v Indii a dalších asijských zemích. Jeho strategie učinila ze Suzuki jednoho z nejúspěšnějších výrobců v regionu a zanechala trvalý otisk v celém odvětví.
Pod jeho vedením Suzuki formovala globální automobilový trh a byl to právě on, kdo inicioval expanzi společnosti do Evropy vybudováním výrobního zázemí Maďarska. Jeho vize a odhodlání učinily ze Suzuki pojem, který je ztělesněním spolehlivosti, dostupnosti a inovací. Jeho zásluhy přesáhly hranice automobilového průmyslu. Byl uveden do automobilové síně slávy a je nositelem mnoha významných ocenění v Japonsku, Indii, Maďarsko nebo Pákistánu.
V souladu s přáním zesnulého se pohřeb uskuteční pouze v kruhu nejbližší rodiny. Vedení společnosti plánuje na jeho počest uspořádat vzpomínkovou akci.
Foto: Newspress
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz