name | autoweek.cz
Zeekr - značka, která si zaslouží pozornost
09.08.2023 | Vladimír Rybecký | Trendy
Zeekr, mladá značka prémiových elektromobilů holdingu Geely, už vyrábí první elektromobily pro Evropu, ale také jako první začala používat nové akumulátory Qilin od společnosti CATL s mimořádně vysokou hustotou energie.
Značka Zeekr pro prémiové elektromobily, kterou v roce 2021 vytvořila čínská skupina Geely, zahájila výrobu modelu 001 pro Evropu. První 001 určené pro evropské zákazníky sjely z montážní linky v závodě Zeekr v Ning-po (Ningbo) v provincii Če-ťiang (Zhejiang).
Už na konci června Zeekr zahájil předprodej prémiového shooting brake 001 a kompaktního modelu ve stylu SUV X v Nizozemsku a Švédsku. Se zahájením výroby pro Evropu Zeekr ohlásil prodej i v Německu, Norsku, Dánsku a Francii a do roku 2026 chce rozšířit prodej do většiny zemí západní Evropy. Ve Švédsku bude 001 k dispozici s cenou od 667 000 SEK (v přepočtu 1 380 000 Kč). Očekává se, že první vozy budou dodány zákazníkům koncem tohoto roku.
Společný základ s vozy Polestar, Volvo a Smart
Základem modelu Zeekr 001, dlouhého 497 cm (rozvor náprav 300 cm), je platforma elektromobilů Geely SEA-01 (Sustainable Experience Architecture) používaná i vozy Polestar 4 a 5. S akumulátorem s kapacitou 100 kWh a trakčním elektromotorem o výkonu 200 kW (272 k), pohánějícím zadní kola, má dojezd až 620 km podle WLTP. V nabídce bude i varianta se dvěma elektromotory a výkonem 400 kW (544 k).
Model X, příbuzný se Smartem #1, vznikl na verzi stejné platformy SEA-02 jako Volvo EX30. Také nabízí výkon 200 kW (272 k) a akumulátor s kapacitou 69 kWh mu umožňuje dojezd až 440 km podle WLTP. Zeekr 001 je v Číně k dostání od loňského října, kompakt X byl představen začátkem tohoto roku.
Zeekr neuvádí, jaké změny byly nutné na evropských verzích aby získaly homologaci pro EU. Změnil se každopádně nabíjecí standard z čínského GB/T na evropský CCS2.
Revoluční akumulátor CATL Qilin
Značka elektromobilů Zeekr v Číně zahájila dodávky Zeekr 001 WE vybaveného akumulátory CATL Qilin. Příplatkový akumulátor s kapacitou 140 kWh umožňuje podle čínského standardu dojezd až 1032 km. Nová varianta je k dispozici v ceně od 403 000 jüanů (53 000 eur, 1 286 000 Kč), ve srovnání s cenou 300 000 juanů (přibližně 39 500 eur) za Zeekr 001 WE s akumulátorem 100 kWh. Akumulátor Qilin tak přijde 103 000 juanů (asi 13 500 eur, 960 000 Kč) navíc. Nová verze elektromobilu Zeekr 001 WE s tímto akumulátorem je zpočátku omezena na 1000 kusů. Akumulátor Qilin se používá i v lehkém užitkovém vozidle s elektrickým pohonem Zeekr 009.
Zeekr je tak prvním výrobcem, který využívá nové akumulátory Qilin s kondenzovanou hmotou od společnosti CATL. Jsou založeny na technologii CATL cell-to-pack třetí generace (CTP 3.0) a s hustotou energie 255 Wh/kg údajně ustavují nový rekord v účinnosti využití s více než 72 %. První generace technologie cell-to-pack (CTP) dosáhla 50 %.
Společnost CATL novou technologii akumulátorů předvedla letos v dubnu na autosalonu v Šanghaji. S potenciální hustotou energie až 500 Wh/kg slibuje otevřít zcela nový scénář elektrifikace nejen v autech, ale dokonce i v letectví. Akumulátor CATL s kondenzovanou hmotou používá elektrolyt podobný polymerovému gelu, který přizpůsobuje svou síťovou strukturu a upravuje interaktivní síly mezi svými polymerovými vrstvami. CATL v Šanghaji uváděl, že používá katodový materiál s ultra vysokou hustotou, nové materiály anody a separátorů a nový výrobní proces, který by mohl umožnit zahájení sériové výroby koncem tohoto roku.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz