name | autoweek.cz
Zákaz spalovacích motorů může vést k ekonomickému zhroucení
16.12.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Spolkové sdružení pro malé a střední výrobců energie Uniti prostřednictvím plakátové kampaně kolem sídla Volkswagenu ve Wolfsburgu vysílá poselství: „Zabezpečte pracovní místa a chraňte klima! Se spalovacími motory a e-palivy!“
Sdružení energetického průmyslu Uniti prosazuje ústup od zákazu spalovacích motorů a propaguje syntetická paliva. Generální ředitel a jednatel Uniti Elmar Kühn varuje, že zákaz vozidel na benzin a naftu by mohl v Německu vést k ekonomickému zhroucení.
Podle Uniti téměř čtvrtina průmyslové přidané hodnoty v Německu pochází z konstrukce motorových vozidel. Několik stovek tisíc domácích průmyslových pracovních míst je závislých na vývoji a výrobě vysoce účinných spalovacích motorů, v nichž němečtí výrobci drží globální technologické vedoucí postavení. Vzhledem k elektrifikaci hnacího ústrojí je však pro výrobu vozidel potřeba celkově nižší zaměstnanost než v minulosti. Podle odhadů Svazu automobilového průmyslu VDI by transformace mohla v příštích deseti letech stát zhruba 190 000 pracovních míst. Aby toho nebylo málo, poptávka po elektromobilech je hluboko pod očekávanými čísly.
„Následky už dnes pociťují výrobci automobilů a jejich dodavatelé,“ říká Elmar Kühn. Nejprve se výroba přesouvá na komponenty pro elektromobily, často následuje práce na zkrácený úvazek nebo diskuse o rušení pracovních míst či přesunech nebo dokonce zavření továren. A zatímco ostatní regiony světa ukázaly, že jsou technologicky otevřené mixu pohonů elektrickými a spalovacími motory poháněnými obnovitelnými palivy, zákonodárci EU dosud trvají na zákazu spalovacích motorů a na strategii „pouze elektromobilita“. „To by mohlo německému automobilovému průmyslu zlomit vaz a vést k ekonomickému zhroucení,“ varuje Kühn.
Zákaz spalovacích motorů poškozuje ochranu klimatu
Plošný zákaz nových spalovacích motorů povede v Německu nejen ke ztrátě přidané hodnoty a pracovních míst v průmyslu, ale poškozuje také ochranu klimatu.
„Pokud se toho zákonodárce EU bude držet, nebudou žádné investice do navyšování výroby e-paliv, protože ta by byla ekonomicky nerentabilní vzhledem k očekávanému trvalému poklesu poptávky po palivech. V důsledku toho by však nebylo k dispozici dostatečné množství syntetických paliv pro CO2 neutrální provoz stávajících spalovacích vozidel,“ varuje Elmar Kühn.
„Namísto zákazu spalovacích motorů potřebujeme jasný politický a regulační plán pro co nejrychlejší postupné vyřazení fosilních paliv a ambiciózní cestu pro vstup na obnovitelná paliva,“ požaduje Elmar Kühn.
Ani současné nařízení EU o palivech (směrnice o obnovitelných zdrojích energie a doplňková nařízení), které se pokud jde o e-paliva zaměřuje pouze na letecký provoz, ani kategorie vozidel „pouze pro e-paliva“ pro nové spalovací motory, o které se v EU diskutuje, neposkytují dostatečné investiční pobídky, pokud se zákonodárce EU bude držet zákazu nových spalovacích motorů v osobních a nákladních automobilech.
Plakátová kampaň ve Wolfsburgu má za cíl zvýšit povědomí o řešeních ochrany klimatu
Vzhledem k debatě, která v současnosti probíhá mezi největšími evropskými výrobci automobilů o možném uzavírání závodů, Uniti pomocí plakátové kampaně ve městě Wolfsburg upozorňuje na skutečnost, že obnovitelná paliva by mohla být nepostradatelným příspěvkem k ochraně klimatu a zachování pracovních míst ve světě. Automobilový průmysl je závislý na spalovacích motorech. Spolkové sdružení pro malé a střední výrobce energie proto vyzývá ke změně kurzu k tolik vychvalované otevřenosti technologiím.
Foto: Uniti
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz