name | autoweek.cz

Zákaz řízení pro robotaxi Cruise

Zákaz řízení pro robotaxi Cruise

26.10.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Po dvou nehodách s chodci úřady v San Franciscu zakázaly další testy robotaxi společnosti Cruise. Oběma nehodám předcházelo nestandardní chování jiných účastníků silničního provozu.

Po dvou střetech s chodci už robotická společnost Cruise nesmí posílat svá robotaxi do ulic San Francisca bez operátora za volantem. Kalifornské ministerstvo dopravy pozastavilo platnost povolení pro dceřinou společnost GM na neurčito. Testy s bezpečnostními operátory za volantem tím nejsou omezeny. Vozidla od konkurenta Waymo mohou ulicemi San Francisca i nadále projíždět bez řidiče.

 

Úřad poukázal zejména na nehodu ze začátku října, kdy se žena dostala pod vozidlo Cruise a byla jím vlečena několik metrů. To ukazuje, že vozidla nejsou dostatečně bezpečná. Navíc byla tato nehoda v původním záznamu prezentována neškodnějším způsobem.

 

Podle zprávy o nehodě chodkyni srazilo jiné vozidlo s člověkem za volantem a odhodilo ji před robotaxi. Autonomní auto okamžitě zabrzdilo, ale střetu už nedokázalo zabránit. Dopravnímu úřadu vadí zejména to, co se dělo poté. Robotaxi nejprve zastavilo, ale pak se pokusilo dojet ke kraji silnice. Žena zaklíněná pod autem byla tažena šesti metrů přičemž se auto podle zjištění úřadů pohybovalo rychlostí 11 km/h. Cruise v úterý uvedl, že zkoumá, jak by se dal vylepšit software pro reakci na tak vzácné události.

 

Americký dopravní úřad NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration) nedávno zahájil předběžné vyšetřování Cruise a odkázal na další incident. Na konci srpna vjelo robotaxi Cruise na světelnou křižovatku s rozsvícenou zelenou a ve stejnou chvíli před vozidlo vstoupil chodec. Software se pokusil vyhnout a zabrzdit. Auto přesto chodce srazilo v rychlosti kolem 2 km/h.

 

San Francisco je v současnosti unikátním testovacím prostorem pro samořiditelná taxi. Ve městě působí dceřiná společnost General Motors Cruise a sesterská společnost Google Waymo. Během léta dostaly od kalifornského úřadu povolení rozšířit své dopravní služby bez řidiče po celém městě. Vedení města a četní obyvatelé byli proti. Argumentovali mimo jiné tím, že softwarově řízená vozidla často blokovala provoz a překážela záchranářům při zásazích. Společnosti naopak zdůrazňují, že robotická auta jezdí bezpečněji než lidé. Cruise nicméně už musela omezit svůj provoz po střetu s hasičským vozidlem, jemuž robotaxi nedalo přednost.

 

Pro Cruise je pozastavení povolení k provozu bez řidiče velkou překážkou. Společnost, do níž bylo v průběhu let investovány řádově miliardy dolarů, má velké plány na expanzi do Tokia v roce 2026 a chce přejít na robotaxi bez volantu a pedálů. Cruise v současnosti stále používá malá auta předělaná z elektrického modelu GM Chevy Bolt.

 

Ukazuje se, že autonomní vozidla se stanou součástí každodenního života mnohem později, než se před pár lety předpovídalo. Zatímco tato technologie dlouho perfektně fungovala za jednoduchých podmínek, mnozí odborníci nyní pochybují, zda vůbec lze vytvořit software, které zvládne všechny neočekávané situace.