name | autoweek.cz

Zajímavosti trhu osobních aut
06.01.2018 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Registrace nových vozidel v roce 2017 v České republice zaznamenaly další rekord, a to i přes mírný prosincový pokles.
Celkově registrace nových osobních automobilů v roce 2017 vzrostly oproti roku 2016 o 4,58 % z 259 693 na 271 595 vozů, tj. o 11 902 vozů. Dynamika růstu je tedy nižší než v roce 2016 a podstatně nižší než v roce 2015. Podíl firemních vozidel tvořil 74,6 %, privátních 25,4 %, zatímco v roce 2016 byl podíl firemní klientely 75,2 %. Prodej osobních aut soukromníkům stále nedosahuje úrovně z let před rokem 2010.
Znamená to také, že loňský pokles dynamiky se týká především firemní klientely. To je zajímavé zjištění i v souvislosti s tím, že registrace lehkých užitkových vozidel vloni stagnovaly a u nákladních aut a autobusů zaznamenáváme výrazný pokles.
Prosincový pokles registrací nových osobních automobilů mohl být způsoben i tím, že se nestačilo mnoho nově pořízených automobilů zaregistrovat, takže je možné, že se v případě růstu registrací v lednu vše vyrovná. Každopádně vše nasvědčuje tomu, že se dosavadní velký růst počtu registrací, provázený každoročními rekordy, dosahuje svého maxima. Vzhledem k velmi dobré hospodářské situaci u nás ale i v sousedních zemích, které jsou hlavními odběrateli českých firem, by se ale měla současná vysoká úroveň registrací udržet i v příštích měsících.
Z hlediska paliva vede benzin s 58,46 %, na druhém místě je nafta s 37,79 %, následuje CNG - 1,06 %, hybridní pohon - 1,04 %, LPG - 0,44 % a elektromobily - 0,11 %, nezjištěno bylo 1,08 %. V průběhu roku se postupně snižoval podíl vozidel se vznětovými motory - pokles oproti loňsku činí téměř 5 % (v roce 2016 byl podíl nafty 42,57 %).
Zarážející je stálý nezájem o alternativní systémy pohonu, zejména u jednoznačně výhodného CNG, který s 2890 registracemi stagnuje (v roce 2016 to bylo 2843 registrací). Významně sice vzrostl prodej vozidel s hybridním pohonem (z 1541 na 2826 vozidel) i elektromobilů (z 200 na 307 elektromobilů, jenže v roce 2015 to bylo 268), nicméně jejich podíl je stále marginální.
Vozů s pohonem 4x4 bylo nově registrováno celkem 49 689, což představuje neuvěřitelně vysoký podíl 18,3 % (v roce 2016 to bylo 44 719 vozidel s podílem 17,2 %).
Vítězové roku 2017 - největší meziroční růst registrací u značek s prodejem nad 100 aut ročně
Poražení roku 2017 - největší meziroční pokles registrací u značek s prodejem nad 100 aut ročně
Z hlediska segmentů jsou na prvním místě vozy SUV a terénní s 24,30 % (statistiky ovšem nerozlišují velikost těchto vozidel) před kompaktními s 20,77 %, malými automobily - 17,58 %, střední třídou - 14,18 %, MPV - 13,85 %, vyšší střední - 4,96 % a mini - 2,41 %, ostatní představují méně než 2 %. Z hlediska karosérie byl největší zájem o kombi s 26,80 % (v roce 2016 28,654 %), na druhém místě jsou terénní s 24,29 % (o rok dřív 20,14 %), následují hatchbacky/liftbacky - 16,85 % (v roce 2016 17,71 %), MPV - 13,86 % (roku 2016 to bylo 13,07 %) a sedany - 11,22 % (v roce 2016 12,55 %).
První je značka Škoda s 84 138 registrovanými automobily (podíl na trhu 30,97 %), následují Volkswagen - 26 942 vozů (9,91 %), Hyundai 21 420 vozů (7,88 %), Ford16 644 vozů (6,12 %), Dacia 14 498 vozů (5,33 %), Renault 11 224 vozů (4,13 %), Kia 9231 vozů (3,39 %), Peugeot 8613 vozů (3,17 %), Mercedes-Benz 8545 vozů (3,14 %), Toyota 8328 vozů (3,06 %) atd.
Nejprodávanějšími automobily jsou Škoda Octavia s 27 051 vozy (9,96 %), Škoda Fabia - 21 281 vozů (7,83 %), Škoda Rapid - 12 407 vozů (4,56 %), Škoda Superb - 8737 vozů (3,21 %), Hyundai i30 - 7441 vozů (2,73 %), Volkswagen Golf - 7402 vozů (2,72 %), Škoda Kodiaq - 5252 vozů (1,93 %), Dacia Duster - 5065 vozů (1,86 %), Volkswagen Passat - 4744 vozů (1,74 %) a Hyundai ix20 - 4486 vozů (1,65 %).
Ojetá vozidla
Registrace dovážených ojetých osobních automobilů vzrostly o 3,8 %, přičemž podíl vozidel starších 10 let se stále zvyšuje a činí již 53,5 % (v roce 2016 52 %) a u vozidel starších 15 let už dosáhl podíl 20 %. To rozhodně neprospívá omlazování a zkvalitňování vozového parku. V této souvislosti je třeba připomenout, že roste i dovoz ojetých vozidel všech dalších kategorií, zejména lehkých užitkových vozidel.
Znamená to také, že loňský pokles dynamiky se týká především firemní klientely. To je zajímavé zjištění i v souvislosti s tím, že registrace lehkých užitkových vozidel vloni stagnovaly a u nákladních aut a autobusů zaznamenáváme výrazný pokles.
Prosincový pokles registrací nových osobních automobilů mohl být způsoben i tím, že se nestačilo mnoho nově pořízených automobilů zaregistrovat, takže je možné, že se v případě růstu registrací v lednu vše vyrovná. Každopádně vše nasvědčuje tomu, že se dosavadní velký růst počtu registrací, provázený každoročními rekordy, dosahuje svého maxima. Vzhledem k velmi dobré hospodářské situaci u nás ale i v sousedních zemích, které jsou hlavními odběrateli českých firem, by se ale měla současná vysoká úroveň registrací udržet i v příštích měsících.
Z hlediska paliva vede benzin s 58,46 %, na druhém místě je nafta s 37,79 %, následuje CNG - 1,06 %, hybridní pohon - 1,04 %, LPG - 0,44 % a elektromobily - 0,11 %, nezjištěno bylo 1,08 %. V průběhu roku se postupně snižoval podíl vozidel se vznětovými motory - pokles oproti loňsku činí téměř 5 % (v roce 2016 byl podíl nafty 42,57 %).
Zarážející je stálý nezájem o alternativní systémy pohonu, zejména u jednoznačně výhodného CNG, který s 2890 registracemi stagnuje (v roce 2016 to bylo 2843 registrací). Významně sice vzrostl prodej vozidel s hybridním pohonem (z 1541 na 2826 vozidel) i elektromobilů (z 200 na 307 elektromobilů, jenže v roce 2015 to bylo 268), nicméně jejich podíl je stále marginální.
Vozů s pohonem 4x4 bylo nově registrováno celkem 49 689, což představuje neuvěřitelně vysoký podíl 18,3 % (v roce 2016 to bylo 44 719 vozidel s podílem 17,2 %).
Vítězové roku 2017 - největší meziroční růst registrací u značek s prodejem nad 100 aut ročně
Lada | +60 | +48,0 % |
Toyota | +2607 | +45,6 % |
Mini | +253 | +45,1 % |
Alfa Romeo | +50 | +29,6 % |
Nissan | +1283 | +25,7 % |
Lexus | +57 | +22,8 % |
Dacia | +2120 | +17,1 % |
Porsche | +54 | +15,2 % |
BMW | +940 | +14,6 % |
Mercedes-Benz | +1027 | +13,7 % |
Poražení roku 2017 - největší meziroční pokles registrací u značek s prodejem nad 100 aut ročně
Audi | -1875 | -29,5 % |
Jeep | -213 | -18,9 % |
Mitsubishi | -376 | -14,4 % |
Honda | -298 | -13,2 % |
Fiat | -369 | -10,8 % |
Z hlediska segmentů jsou na prvním místě vozy SUV a terénní s 24,30 % (statistiky ovšem nerozlišují velikost těchto vozidel) před kompaktními s 20,77 %, malými automobily - 17,58 %, střední třídou - 14,18 %, MPV - 13,85 %, vyšší střední - 4,96 % a mini - 2,41 %, ostatní představují méně než 2 %. Z hlediska karosérie byl největší zájem o kombi s 26,80 % (v roce 2016 28,654 %), na druhém místě jsou terénní s 24,29 % (o rok dřív 20,14 %), následují hatchbacky/liftbacky - 16,85 % (v roce 2016 17,71 %), MPV - 13,86 % (roku 2016 to bylo 13,07 %) a sedany - 11,22 % (v roce 2016 12,55 %).
První je značka Škoda s 84 138 registrovanými automobily (podíl na trhu 30,97 %), následují Volkswagen - 26 942 vozů (9,91 %), Hyundai 21 420 vozů (7,88 %), Ford16 644 vozů (6,12 %), Dacia 14 498 vozů (5,33 %), Renault 11 224 vozů (4,13 %), Kia 9231 vozů (3,39 %), Peugeot 8613 vozů (3,17 %), Mercedes-Benz 8545 vozů (3,14 %), Toyota 8328 vozů (3,06 %) atd.
Nejprodávanějšími automobily jsou Škoda Octavia s 27 051 vozy (9,96 %), Škoda Fabia - 21 281 vozů (7,83 %), Škoda Rapid - 12 407 vozů (4,56 %), Škoda Superb - 8737 vozů (3,21 %), Hyundai i30 - 7441 vozů (2,73 %), Volkswagen Golf - 7402 vozů (2,72 %), Škoda Kodiaq - 5252 vozů (1,93 %), Dacia Duster - 5065 vozů (1,86 %), Volkswagen Passat - 4744 vozů (1,74 %) a Hyundai ix20 - 4486 vozů (1,65 %).
Ojetá vozidla
Registrace dovážených ojetých osobních automobilů vzrostly o 3,8 %, přičemž podíl vozidel starších 10 let se stále zvyšuje a činí již 53,5 % (v roce 2016 52 %) a u vozidel starších 15 let už dosáhl podíl 20 %. To rozhodně neprospívá omlazování a zkvalitňování vozového parku. V této souvislosti je třeba připomenout, že roste i dovoz ojetých vozidel všech dalších kategorií, zejména lehkých užitkových vozidel.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz