name | autoweek.cz

Zajímavé spojení

Zajímavé spojení

12.12.2010 | Vladimír Rybecký | Trendy

Prochorov a jeho francouzský partner Bolloré uvedou na ruský trh elektromobily. Jedná se o zajímavé spojení dvou pozoruhodných projektů - ruské společnosti Onexim s automobilkou Jarovit a francouzského Bluecar.

Ruský miliardář Michail Prochorov oznámil, že pozval na návštěvu Ruska francouzského investora Vincenta Bollorého. Prochorovovým cílem je vyrábět několik elektrických automobilů ve spolupráci s tímto francouzským partnerem. Bolloré poté prohlásil, že s Prochorovem a ruskou Jarovit Motors hodlá spolupracovat.

V srpnu předseda ruské vlády Vladimír Putin prohlásil, že Rusko potřebuje dostupný elektrický automobil jako jsou ty, které se objevují na jiných evropských trzích. Michail Prochorov tehdy tuto výzvu přijal a potvrdil svou podporu tomuto projektu. Na prosinec 2010 dokonce slíbil představit nejméně tři automobily s elektrickým pohonem, jejichž sériová výroba by měla být zahájena v roce 2012. Cílem je roční produkce 10 000 vozů.

Vozidlo zkonstruované pro společnost Gorodskoj Avtomobil automobilkou Jarovit Motors možná bude během pár dní představeno, ale veškeré podrobnosti jsou doposud tajné. Ví se jen, že princip pohonu bude obdobný jako u Chevroletu Volt, tedy čistě elektrický s elektromotorem o výkonu 15 kW s prodlouženým dojezdem pomocí generátoru poháněného spalovacím motorem. Toto vozidlo bude mít hmotnost 680 kg, zrychlí z klidu na 100 km/h za 8 až 14 s, jeho nejvyšší rychlost bude 120 km/h a spotřeba jen 3,61/100 km.

Projekt ruského miliardáře tedy bude jistit francouzský investor Vincent Bolloré. Modely, které byly původně navržené jen pro ruský trh, by se díky tomu mohly objevit i v dalších zemích Evropy, přičemž cena by se měla pohybovat kolem 10 000 dolarů.

Francouzská Bolloré group je globální skupinou s obratem 10 miliard dolarů. Už 30 let je mimo jiné i vedoucím výrobcem systémů ukládání elektrické energie včetně superkondenzátorů. Její dceřinná společnost Batscap už 15 let pracuje na vývoji akumulátorů LMP, tedy lithio-metal-polymerových. Tyto akumulátory jsou teoreticky schopné akumulovat pětinásobné množství energie na jednotku objemu v porovnání s tradičními akumulátory.

Bolloré ve spolupráci s Pininfarinou vyvinul pozoruhodný koncept elektromobilu Bluecar využívající ojedinělou kombinaci LMP-akumulátorů a superkondenzátorů umožňující mu dojezd až 250 km. První vyrobené vozy Bluecar se měly k zákazníkům dostat ještě letos. Jenže na jaře v Ženevě šéf Pininfariny Silvio Angori oznámil, že prvních 2000 vozů Bluecar bude dodáno v roce 2011. Vše se ovšem ještě víc zkomplikovalo, když karosárna Pininfarina, která měla vozy vyrábět, v září oznámila úmysl prodat svůj podíl v projektu.

Spojení Vincenta Bollorého s Michailem Prochorovem je proto zajímavé pro obě strany. Podle francouzských zdrojů by totiž chtěl Bolloré své Bluecary vyrábět v Rusku u Jarovit Motors.