name | autoweek.cz

Za volant usedají keňští řidiči Uberu

Za volant usedají keňští řidiči Uberu

22.08.2024 | | Aktuality

Victoria Waldersee připravila nový zpravodaj Reuters o automobilovém průmyslu.

Srpen je pro automobilový průmysl obvykle klidný měsíc. Když se usadil prach z konferencí o půlročních výsledcích, automobilky likvidují své závody, manažeři vezmou svůj oblíbený nový model na letní rotaci a pracovníci si dají zaslouženou dovolenou.

 

Letos jsou to však politici a zákonodárci, kteří udržují auta v titulcích – od jihokorejských ministrů, kteří se potýkají s tím, jak řešit požáry elektromobilů, až po evropské a čínské politiky, kteří diskutují o tom, jak moc se smí dotovat výroba elektromobilů, než to bude považováno za porušování globálních obchodních pravidel.

 

Mezitím na předvolební akci v Pensylvánii Donald Trump řekl, že pokud bude zvolen, mohl by ukončit daňový kredit 7500 dolarů na elektromobily, uvalit nová cla na auta z Mexika a zrušit pravidla, která nutí výrobce automobilů, aby svými vozidly splňovali nižší emisní normy.

 

Keňské povstání v rychlosti jízdy

Zatímco dobře zdokumentovaná cenová válka na čínském trhu s elektromobily zuří dál, v Keni se schyluje k další cenové válce jiného druhu, a to mezi přepravními společnostmi a jejich řidiči.

 

Je to fascinující příběh od našeho kolegy Edwina Okotha v Nairobi. Keňané se potýkají s finančními problémy, protože zvyšování daní, prudce rostoucí ceny a vysoké úrokové sazby vytvářejí tlak na jejich příjmy, což vede k smrtelným protestům v zemi. Pro taxikáře ekonomické šoky znamenají, že ceny generované aplikacemi jako Uber a Bolt jsou příliš nízké na to, aby přežili.

 

Navzdory protestům společností se řidiči spojují, aby se kolektivně dohodli na vyšších cenách a vytiskli si vlastní průvodce jízdným, který bude umístěn v autech za přibližně 1,5násobek ceny uvedené v aplikaci.

 

Trhy, jako jsou Keňa, Tanzanie a Nigérie, pro společnosti zajišťující přepravu cestujících, jako je Uber, patří mezi nejdůležitější s jejich rostoucími ekonomikami a relativně nízkou mírou vlastnictví automobilů. Edwinův příběh ale ukazuje, jak moc se tyto firmy musí ještě naučit, aby mohly fungovat v ekonomikách, jako je ta Keňa, kde se nestabilní realita střetává se světem automatizovaných cen.

 

Tarifní lahůdka pro Teslu

Evropská komise zveřejnila nový návrh svých cel pro elektrická vozidla vyrobená v Číně s několika úpravami, včetně snížení nejvyšší celní úrovně na 36,3 % z 37,6 %. Největší novinka se týká Tesly: americké automobilce, která do Evropy dováží auta ze svého závodu v Šanghaji, bude muset na svá vozidla platit pouze 9 % clo, což je pokles oproti předchozímu odhadu 20,8 %.

 

Když byl zveřejněn první seznam Tesla požádala o přepočet své sazby a fungovalo to: nyní je to nejnižší tarif ze všech výrobců automobilů.

 

Vollkswagen a BMW také získají lepší nabídku pro své elektromobily vyráběné v Číně Cupra Tavascan od dceřiné společností Volkswagenu Seat a elektrické Mini. Dříve se na obě auta chystal tvrdý zásah s nejvyšším clem 37,6 %, ale automobilky požádaly EU o přehodnocení s argumentem, že nebyly schopny poskytnout všechny podrobnosti požadované při vyšetřování, protože se tyto modely ještě nevyvážely. Sazba na oba modely byla snížena na 21,3 %.

 

Nic z toho není konečné. Vyšetřování bude pokračovat ještě dva měsíce a o konečných clech musí hlasovat 27 členských států EU. To ukazuje, že i když je zde evidentně trochu prostoru pro změny, nezdá se, že by jednání mezi EU a Čínou probíhala dostatečně dobře, aby se zbavila všech cel dohromady.

 

Americká automobilová unie: Harrisová pro lidi

Prezident odborového svazu United Auto Workers Shawn Fein dal při zahájení Demokratického národního shromáždění najevo svou věrnost demokratům když se objevil v tričku „Trump je strup“, aby jako kandidátku dělnické třídy představil Kamalu Harrisovou.

 

„Strup“ se označuje pracovník, který odmítne vstoupit do odborů, nebo jednotlivec, který během stávky poruší demonstrační linii. Biden i Harrisová se v minulosti objevili na demonstracích aby podpořili stávkující pracovníky v automobilech, zatímco Trump čelí stížnosti UAW, která ho obvinila z pokusu zastrašit dělníky minulý týden v rozhovoru s Elonem Muskem.

 

UAW zahajuje celostátní úsilí o mobilizaci svého milionu aktivních a bývalých členů, aby vedli kampaň a hlasovali pro Harrisovou, chodili od dveří ke dveřím a komunikovali s ostatními online. Vliv a členství v odborech se soustředí v Michiganu, přičemž v roce 2020 9,2 % Bidenových hlasů ve státě pocházelo od členů UAW. Silný je také ve Wisconsinu, Ohiu a Pensylvánii, což jsou všechno klíčové swingové státy, které by mohly ovlivnit výsledek volby.

 

Trumpovi se podařilo získat na svou stranu některé členy UAW kteří tvrdí, že jeho výsledky v oblasti obchodu a daní prospívají automobilovému průmyslu víc než návrhy demokratů. Ale celkově jsou odbory silně na straně Bidena a nyní Harrisové.

 

Rychlá kola

Ministři Jižní Koreje se sešli, aby hovořili o tom, jak řešit požáry elektrických vozidel, které znepokojují zákazníky a přispívají k nízké poptávce po elektrických autech. Pro začátek země vybízí výrobce automobilů, aby zveřejnili výrobce akumulátorů které používají. Analytici však tvrdí, že to nezachází dostatečně daleko – pro spotřebitele není k dispozici dostatek údajů, aby mohli posoudit, který výrobce má nižší riziko požáru, takže znalost jejich jména moc nepomůže.

 

Akcionáři Stellantisu ve Spojených státech zažalovali automobilový koncern za to, že je podvedl tím, že zatajil rostoucí zásoby a další slabiny, než zveřejnil neuspokojivý zisk, který způsobil pokles ceny akcií. Akcionáři uvedli, že Stellantis uměle nafoukl cenu akcií pozitivním hodnocením svého finančního blahobytu. Takové žaloby jsou ve Spojených státech po neočekávaném poklesu cen běžné.

 

Čínská společnost Ganfeng Lithium Group podepsala dohodu s tureckým výrobcem akumulátorů o vytvoření společného podniku na výrobu lithiových akumulátorů v hodnotě 500 milionů dolarů. Plánuje postavit továrnu s kapacitou 5 GWh ročně.

 

Informace, že GM propouští víc než 1000 placených zaměstnanců ve svých softwarových a servisních odborových jednotkách je neobvyklý krok, protože většina automobilových společností svůj počet zaměstnanců v oblasti těchto technologií zvyšuje. GM uvedl, že škrty nebyly kvůli úsporám nákladů, ale následovaly po revizi operací po březnovém odchodu Mikea Abbotta, výkonného viceprezidenta pro software a služby, který odešel ze zdravotních důvodů.

 

Vůdce Čečenska Kadyrov zveřejnil video, jak řídí Teslu Cybertruck s něčím, co vypadá jako namontovaný kulomet, doplněné komentářem, že ho pošle do ukrajinské konfliktní zóny. „Čekáme na vaše budoucí produkty, které nám pomohou dokončit speciální vojenskou operaci,“ napsal Kadyrov ve zprávě adresované Elonu Muskovi v aplikaci pro zasílání zpráv Telegram, přičemž použil oficiální termín, kterým Rusko popisuje svou válku na Ukrajině.

 

Ilustrační foto (Nairobi): Flikr