name | autoweek.cz
Yeti uklízí letiště bez řidiče
27.03.2018 | Vladimír Rybecký | Doprava
Na letišti Fagernes v Norsku se často potýkají se záplavami sněhu. Pro jejich úklid jim švédská firma Semcon vyvinula autonomní sněžné pluhy Yeti. Jejich základem ale není SUV Škoda, ale nákladní vozy Mercedes-Benz Arocs.
Letiště Fagernes Airport v údolí Valdres, 200 km severně od Osla, je turisticky zajímavou destinací usnadňující přístup do pohoří Jotunheimen a Spåtind. V zimě zde ale musejí čelit častým přívalům velkého množství sněhu. Pro regionální letiště je ale nemožné udržovat 24 hodin denně stálou službu připravenou na úklid letištní plochy.
Proto byly u švédské firmy Semcon objednány dva autonomní sněžné pluhy Yeti. Jejich základem ovšem jsou Mercedesy-Benz Arocs. Systém Yeti má délku 20 m a šířku 5 m. Dohromady dokáží od sněhu uklidit plochu srovnatelnou se 670 fotbalovými hřišti. Pluhy jsou schopné tandemové práce, což znamená, že ten vpředu přesouvá sníh před druhý a plochu uklízejí diagonálně, což vede k rychlejšímu úklidu velké plochy. Systém sleduje stav sněhu na ploše a pomocí navigace RTK GPS přesně směřuje vozidla pro dosažení maximální efektivity. Vozidla mezi sebou a s řídicí jednotkou komunikují přes modemy 4G. Zkušební provoz během první zimní sezony, zahájený v lednu 2018, dopadl velmi úspěšně.
Podobný autonomní systém úklidu sněhu vyvíjí i Daimler rovněž na bázi Mercedesů-Benz Arocs pro letiště ve Frankfurtu nad Mohanem (Fraport) v rámci projektu AAGM (Automated Airfield Ground Maintenance). Systém už byl vyzkoušen na podzim 2017 na ploše bývalého vojenského letiště Pferdsfeld - ovšem zatím bez sněhu.
Proto byly u švédské firmy Semcon objednány dva autonomní sněžné pluhy Yeti. Jejich základem ovšem jsou Mercedesy-Benz Arocs. Systém Yeti má délku 20 m a šířku 5 m. Dohromady dokáží od sněhu uklidit plochu srovnatelnou se 670 fotbalovými hřišti. Pluhy jsou schopné tandemové práce, což znamená, že ten vpředu přesouvá sníh před druhý a plochu uklízejí diagonálně, což vede k rychlejšímu úklidu velké plochy. Systém sleduje stav sněhu na ploše a pomocí navigace RTK GPS přesně směřuje vozidla pro dosažení maximální efektivity. Vozidla mezi sebou a s řídicí jednotkou komunikují přes modemy 4G. Zkušební provoz během první zimní sezony, zahájený v lednu 2018, dopadl velmi úspěšně.
Podobný autonomní systém úklidu sněhu vyvíjí i Daimler rovněž na bázi Mercedesů-Benz Arocs pro letiště ve Frankfurtu nad Mohanem (Fraport) v rámci projektu AAGM (Automated Airfield Ground Maintenance). Systém už byl vyzkoušen na podzim 2017 na ploše bývalého vojenského letiště Pferdsfeld - ovšem zatím bez sněhu.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz