name | autoweek.cz

Winfried Vahland do čela dozorčí rady Polestaru

Winfried Vahland do čela dozorčí rady Polestaru

19.06.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Bývalý šéf Škody Auto Winfried Vahland se stává novým předsedou dozorčí rady Polestaru. Ve funkci vystřídá Hakana Samuelssona. V turbulentní době tak s touto změnou ztrácí generální ředitel Thomas Ingenlath svého největšího obhájce.

Novým šéfem dozorčí rady Polestaru se stává Winfried Vahland. Nahradí Hakana Samuelssona, který tuto funkci zastával od března 2022. Samuelsson provázel celý vývoj značky elektromobilů od jejího vzniku jako šéf Volvo Cars. Polestar byla založena v roce 2017 jako dceřiná společnost Volva a Geely.

 

Polestar se, stejně jako ostatní start-upy orientované na elektromobily, aktuálně potýká s řadou problémů. Poptávka po elektromobilech neroste tak, jak se očekávalo, protože první zájemci byli uspokojeni a zákazníci na masovém trhu nemají velký zájem. O elektromobilitě pochybují kvůli vysokým cenám, nevyhovující dobíjecí infrastruktuře, rychle se měnící technologii akumulátorů, což vede k rychlému morálnímu zastarávání provozovaných elektromobilů, a klesajícím dotacím.

 

Značka Polestar dosud měla pouze jeden model, sedan střední třídy Polestar 2. Vloni dokázala zvýšit prodej po celém světě, nicméně zdaleka nedosáhla plánovaný cíl. Po počátečním rychlém růstu nastal neméně rychlý pokles a Polestar tvrdě zasáhlo zrušení velkých objednávek od autopůjčovny Hertz.

 

Letos do nabídky přibudou SUV Polestar 3 a Polestar 4. Další modely se plánují na další roky. Novinky pravděpodobně posílí objem prodej, ale konkurence je v tomto segmentu velmi silná. Značka má navíc potíže s americkou Komisí pro cenné papíry, protože udělala chyby ve finančních zprávách za roky 2022 a 2021, a proto nebyla schopna včas předložit zprávu za rok 2023. Cena jejích akcií proto klesla a Volvo prodalo velkou část svých akcií Polestaru své mateřské společnosti Geely.

 

Thomas Ingenlath tedy musí řešit spoustu problémů. Z místa šéfa designu Volva (a před tím šéf designu značky Škoda, odkud odešel k Volvu ještě před příchodem Vahlanda) jej v roce 2017 Hakan Samuelsson překvapivě jmenoval šéfem Polestaru. Nyní doufá v úspěch nových modelů, ale plánuje také úspory z už ohlášeného snížením počtu zaměstnanců o čtvrtinu.

 

K úspěchu by Polestaru měla pomoci příslušnost ke skupině Geely a Volvo Cars. To znamená, že má přístup k jejich továrnám i prodejcům, ale především těží ze společného vývoje a spolupráce při nákupu.

 

Winfried Vahland je už od ledna členem dozorčí rady Polestaru. Předtím byl pět let členem dozorčí rady Volvo Cars. Má za sebou dlouhou kariéru v automobilovém průmyslu. Mimo jiné byl šéfem VW v Číně a generálním ředitelem Škody Auto. Dokonce byl považován za budoucího šéfa koncernu VW. Jenže v době vypuknutí aféry Dieselgate jej vedení koncernu chtělo poslat do USA v roli obětního beránka. Vahland to odmítl, takže musel odejít ze Škody Auto a naděje na vedoucí postavení v koncernu VW se rozplynula.

 

Hakan Samuelsson, který v minulosti mimo jiné působil jako generální ředitel společností MAN (výrobce nákladních vozidel pod kontrolou VW) a Volvo  Cars, nyní odchází do důchodu.

 

Současně Carla De Geysleerová oznámila, že již nebude znovu kandidovat na místo v dozorčí radě. Na nadcházející valné hromadě na konci července budou akcionářům jako nové členky dozorčí rady představeny Christine Gorjancová a Xiaojie (Laura) Shen. Gorjancová má dlouholeté zkušenosti v oblasti financí a účetnictví a je vrchní ředitelkou Juniper Networks. Xiaojie Shen mimo jiné v Číně pracovala pro VW a byla šéfkou prodeje BMW Brilliance.

 

Foto: Škoda Auto a Polestar