name | autoweek.cz

Volkswagen udržitelným způsobem recykluje akumulátory
16.02.2021 | Vladimír Rybecký | Trendy
Pro mnoho výrobců automobilů má otázka udržitelnosti nejvyšší prioritu. Společnost Volkswagen toto úsilí v praxi posouvá dál s prvním systémem recyklace vysokonapěťových akumulátorů.
Cílem recyklace akumulátorů elektrifikovaných vozidel je industrializované využití cenných surovin jako jsou lithium, nikl, mangan a kobalt v uzavřeném cyklu, jakož i hliníku, mědi a plastů s perspektivou recyklace více než 90 %.
Specialita závodu v Salzgitteru recyklují pouze akumulátory, které již nelze použít k jiným účelům. Předtím se analyzuje, zda má akumulátor stále dostatečnou kapacitu, aby například získal druhý život v mobilních zařízeních pro ukládání energie, jako jsou flexibilní nabíjecí stanice nebo mobilní nabíjecí roboti.
Větší množství vracených akumulátorů se neočekává dříve než na konci 20. let. Systém je navržen tak, aby v pilotním provozu recykloval až 3600 akumulátorových systémů ročně. To odpovídá přibližně 1500 t. Později lze systém rozšířit pro větší množství pomocí průběžně optimalizovaných procesů.
„Tímto činíme další krok v naší udržitelné end-to-end odpovědnosti za akumulátor jako klíčovou součást elektromobility. Takto implementujeme udržitelný recyklační cyklus a budeme průkopníkem v řešení budoucího problému s velkým příspěvkem k ochraně klimatu a dodávkám surovin,“ říká člen představenstva společnosti Volkswagen Thomas Schmall.
Proces recyklace se zvládá bez energeticky náročného tavení ve vysoké peci. Dodané použité akumulátory jsou hluboce vybité a demontované. Jednotlivé části se v drtiči rozdrtí na granule, které se poté vysuší. Kromě hliníku, mědi a plastů se získává cenný černý prášek, který obsahuje důležité suroviny jako jsou lithium, nikl, mangan a kobalt a také grafit. Oddělení a zpracování jednotlivých látek hydrometalurgickými procesy za použití vody a chemických látek probíhá následně u specializovaných partnerů.
Specialita závodu v Salzgitteru recyklují pouze akumulátory, které již nelze použít k jiným účelům. Předtím se analyzuje, zda má akumulátor stále dostatečnou kapacitu, aby například získal druhý život v mobilních zařízeních pro ukládání energie, jako jsou flexibilní nabíjecí stanice nebo mobilní nabíjecí roboti.
Větší množství vracených akumulátorů se neočekává dříve než na konci 20. let. Systém je navržen tak, aby v pilotním provozu recykloval až 3600 akumulátorových systémů ročně. To odpovídá přibližně 1500 t. Později lze systém rozšířit pro větší množství pomocí průběžně optimalizovaných procesů.
„Tímto činíme další krok v naší udržitelné end-to-end odpovědnosti za akumulátor jako klíčovou součást elektromobility. Takto implementujeme udržitelný recyklační cyklus a budeme průkopníkem v řešení budoucího problému s velkým příspěvkem k ochraně klimatu a dodávkám surovin,“ říká člen představenstva společnosti Volkswagen Thomas Schmall.
Proces recyklace se zvládá bez energeticky náročného tavení ve vysoké peci. Dodané použité akumulátory jsou hluboce vybité a demontované. Jednotlivé části se v drtiči rozdrtí na granule, které se poté vysuší. Kromě hliníku, mědi a plastů se získává cenný černý prášek, který obsahuje důležité suroviny jako jsou lithium, nikl, mangan a kobalt a také grafit. Oddělení a zpracování jednotlivých látek hydrometalurgickými procesy za použití vody a chemických látek probíhá následně u specializovaných partnerů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz