name | autoweek.cz

Toyota Yaris Cross: spojení RAV4 a Yarisu
24.04.2020 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Toyota jako průkopník vozů SUV dosud není zastoupena v rychle rostoucím segmentu malých městských SUV. To už brzy napraví. Dokládá to představením zcela nového modelu - městského SUV segmentu B Yaris Cross s nabídkou hybridního pohonu a inteligentního pohonu všech kol AWD-i.
Yaris Cross měl být jednou z hlavních novinek letošního autosalonu v Ženevě. Po jeho zrušení Toyota počkala měsíc a půl než tuto zásadní novinku, s níž vstupuje do zcela nového segmentu, představila ve formě internetové prezentace.
Toyota v novém modelu spojuje své zkušenosti s vozy SUV - průkopník tohoto segmentu model RAV4 letos slaví 25. výročí), s malými městskými automobily a hybridním pohonem (také ten Toyota představila před 25 lety a prodává ho 23 let). Novinka skutečně spojuje kompaktní rozměry a dynamiku modelu Yaris s variabilitou a robustností RAV4 (zajímavé je, že se Toyota odvolává právě k tomuto modelu a nikoliv k poněkud menšímu, ale v Evropě mnohem lépe prodávanému CH-R, k němuž má Yaris Cross v mnoha ohledech mnohem blíž). K tomu přidává přednosti 4. generace svého plně hybridního pohonu a inteligentní pohon všech kol AWD-i. Přitom vznikla na základě studia požadavků evropských zákazníků týkajících se prostornosti a praktičnosti.
Stejně jako malý hatchback Yaris i Yaris Cross vychází z architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) a platformy GA-B upravené pro potřeby vozu kategorie SUV schopného i jízdy v terénu, tedy pro vyšší světlou výšku a vyšší polohu sedadel při zachování nízké polohy těžiště a vysoké tuhosti. Yaris Cross je dlouhý 418 cm, tedy o 24 cm delší než hatchback Yaris při shodném rozvoru náprav 256 cm. Světlá výška se zvětšila o 3 cm, přičemž se na voze mohou použít až 18“ kola.
V interiéru nenajdeme žádné překvapení. Přístrojová deska s velkým multimediálním dotykovým displejem v horní části centrální konzole je velmi podobná jako u Yarisu.
Hybridní pohon 4. generace spojuje zážehový tříválec 1,5 l pracující s Atkinsonovým cyklem s elektromotorem o výkonu 59 kW. Poskytuje největší systémový výkon 85 kW (116 k). Ve spojení s pohonem předních kol (FWD) má mít emise CO2 90 g/km, v případě pohonu všech kol AWD-i, což už je v tomto segmentu unikátní nabídka, to bude 100 g/km.
Yaris Cross je vůz navržený v Evropě pro evropské zákazníky a v Evropě se také bude vyrábět - ve francouzském závodě TMMF ve Valenciennes. Toyota očekává, že v roce 2021 prodá 150 000 těchto vozů, takže získá podíl na trhu v segmentu 8 %, a společně s modely Yaris a sportovním GR Yaris bude představovat třetinu jejího prodeje v Evropě.
Toyota v novém modelu spojuje své zkušenosti s vozy SUV - průkopník tohoto segmentu model RAV4 letos slaví 25. výročí), s malými městskými automobily a hybridním pohonem (také ten Toyota představila před 25 lety a prodává ho 23 let). Novinka skutečně spojuje kompaktní rozměry a dynamiku modelu Yaris s variabilitou a robustností RAV4 (zajímavé je, že se Toyota odvolává právě k tomuto modelu a nikoliv k poněkud menšímu, ale v Evropě mnohem lépe prodávanému CH-R, k němuž má Yaris Cross v mnoha ohledech mnohem blíž). K tomu přidává přednosti 4. generace svého plně hybridního pohonu a inteligentní pohon všech kol AWD-i. Přitom vznikla na základě studia požadavků evropských zákazníků týkajících se prostornosti a praktičnosti.
Stejně jako malý hatchback Yaris i Yaris Cross vychází z architektury TNGA (Toyota New Global Architecture) a platformy GA-B upravené pro potřeby vozu kategorie SUV schopného i jízdy v terénu, tedy pro vyšší světlou výšku a vyšší polohu sedadel při zachování nízké polohy těžiště a vysoké tuhosti. Yaris Cross je dlouhý 418 cm, tedy o 24 cm delší než hatchback Yaris při shodném rozvoru náprav 256 cm. Světlá výška se zvětšila o 3 cm, přičemž se na voze mohou použít až 18“ kola.
V interiéru nenajdeme žádné překvapení. Přístrojová deska s velkým multimediálním dotykovým displejem v horní části centrální konzole je velmi podobná jako u Yarisu.
Hybridní pohon 4. generace spojuje zážehový tříválec 1,5 l pracující s Atkinsonovým cyklem s elektromotorem o výkonu 59 kW. Poskytuje největší systémový výkon 85 kW (116 k). Ve spojení s pohonem předních kol (FWD) má mít emise CO2 90 g/km, v případě pohonu všech kol AWD-i, což už je v tomto segmentu unikátní nabídka, to bude 100 g/km.
Yaris Cross je vůz navržený v Evropě pro evropské zákazníky a v Evropě se také bude vyrábět - ve francouzském závodě TMMF ve Valenciennes. Toyota očekává, že v roce 2021 prodá 150 000 těchto vozů, takže získá podíl na trhu v segmentu 8 %, a společně s modely Yaris a sportovním GR Yaris bude představovat třetinu jejího prodeje v Evropě.
Malá SUV a crossovery v EU | 2019 | 2018 | změna |
1. Renault Captur | 223 634 | 213 910 | +4,5 % |
2. Dacia Duster | 221 600 | 181 297 | +22,2 % |
3. Volkswagen T-Roc | 208 300 | 142 836 | +45,8 % |
4. Peugeot 2008 | 166 544 | 180 236 | -7,6 % |
5. Ford EcoSport | 121 888 | 112 289 | +8,5 % |
6. Citroen C3 Aircross | 112 062 | 111 616 | +0,4 % |
7. Seat Arona | 110 446 | 91 552 | +20,6 % |
8. Volkswagen T-Cross | 100 890 | 4 | - |
9. Fiat 500X | 90 456 | 96 628 | -6,4 % |
10. Hyundai Kona | 84 445 | 63 455 | +33,1 % |
11. Opel/Vauxhall Mokka X | 77 796 | 120 344 | - 35,4 % |
- Škoda Kamiq | 12 622 | 0 | - |
Segment celkem | 1 922 692 | 1 603 266 | +19,9 % |
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz