name | autoweek.cz
Elektromobilita v ČR udělala další krok
03.05.2011 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Generální ředitel společnosti Peugeot Česká republika Yann Carnoy předal generálnímu řediteli společnosti ČEZ Martinu Romanovi první tři z deseti elektromobilů Peugeot i0n naplánovaných pro letošní rok. Předání se uskutečnilo v Praze na společném setkání prvních partnerů společnosti ČEZ, kteří se budou podílet na výstavbě dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice. Představením partnerů a předáním prvních tří elektromobilů vstoupil pilotní projekt společností Peugeot ČR a ČEZ do další fáze.
\"Vývoj technologií vedoucích ke snížení emisí CO2 je trvalou součástí produktové strategie značky. Podpora elektromobility je tudíž pro Peugeot přirozeným a samozřejmým krokem. Její vliv na životní prostředí ovšem bude citelný až v okamžiku, kdy budou elektrické vozy dostatečně rozšířeny, což bude ještě pár let trvat. My se ale snažíme už dnes elektromobily co nejvíce lidem přiblížit - ukázat, nechat vyzkoušet a ocenit výhody těchto vozů. Jsem rád, že nyní můžeme představit Peugeot i0n i infrastrukturním partnerům a věřím, že tyto společnosti, které tu dnes byly představeny, rozšíření elektromobilů a rozvoji infrastruktury napomohou.\" prohlásil na setkání generální ředitel společnosti Peugeot Česká republika Yann Carnoy.
\"Společnost ČEZ bude podporovat rozvoj elektromobility. Elektřina je nejčistší energie a elektromobilita ji umožní využít v oblasti, která byla dosud doménou spalovacích motorů. Nepochybně je to i velká příležitost pro energetiky, zejména v kombinaci s chytrými sítěmi. Budeme se podílet na výstavbě sítě dobíjecích stanic, protože tím dáme důležitý impuls pro akceptaci elektromobilů občany,\" řekl generální ředitel a předseda představenstva společnosti ČEZ Martin Roman. \"Našimi partnery logicky budou ti, koho se doprava ve městech dotýká, tedy provozovatelé parkovacích míst či obchodní centra. Jsem rád, že společně přispějeme k ekologičtější dopravě a zlepšení života ve městech,\" dodal.
Podle Romana elektromobilita umožní snížit závislost České republiky na dovozu fosilních paliv a proto zdůraznil důležitost politické podpory pro její prosazování. Samozřejmě to podle představ ČEZ znamená rozšiřování výroby elektrické energie pomocí nově budovaných jaderných elektráren. V současné době ČEZ produkuje elektrický proud s průměrnými emisemi 658 g CO2/kWh (stav v roce 2008), ale jeho cílem je do roku 2020 snížit tuto hodnotu na polovinu.
Skupina ČEZ už před dvěma roky oslovila automobilku Peugeot aby se podílela na jejím projektu elektromobility. V prosinci 2010 byla podepsána smlouva o spolupráci mezi Skupinou ČEZ a automobilkou Peugeot. Jejím cílem je vzájemná součinnost na propagaci elektromobilů, získávání praktických zkušeností z jejich každodenního provozu a podpora dalšího rozvoje elektromobility. Peugeot poskytne formou pronájmu do projektu 65 elektromobilů.
ČEZ se zavazuje vybudovat dobíjecí stanice. V průběhu letošního roku instaluje společnost ČEZ dobíjecí stanice v 50 lokalitách, nejčastěji v blízkosti větších měst České republiky. Stanice budou nejenom v Praze, ale také v regionu střední Moravy, jižní Moravy, západních a východních Čech. Do roku 2013 společnost ČEZ plánuje instalaci celkem 200 veřejných stanic.
V první fázi projektu se ČEZ zaměřuje na spolupráci s infrastrukturními partnery, u kterých bude stavět dobíjecí stanice, a tím vytvoří elektromobilům potřebné zázemí. Prvními partnery, kteří se na výstavbě dobíjecích stanic pro elektromobily v České republice budou podílet, jsou ECE - Arkády, Group AIG/LINCOLN, Inter IKEA Centre Group, Kaufland, McDonald\'s, ORCO, Ségécé, TESCO, TNT Express a VINCI Park. Do projektu se vedle firem zapojují také města a obce - v první fázi jsou to Dolní Břežany a Praha 16 - Radotín.
V současnosti probíhá veřejná zakázka na dodavatele dobíjecích stanic, protože v případě ČEZ pro tak velkou zakázku legislativa vyžaduje uskutečnění výběrového řízení. Normální dobíjení pomocí speciální dobíjecí stanice pracuje se stejným napětím a proudy jako běžná zásuvka. Na rozdíl od domácí zásuvky však dokáže optimalizovat dobíjení elektromobilu, prodlužuje tím životnost akumulátoru a brání jeho poškození. Pomocí této dobíjecí stanice lze vůz dobít za 6 - 8 hodin. Rychlé dobíjení využívá vyšší proud a napětí. Proto stanice pro tento typ vyžaduje speciální připojení na elektrickou síť. Délka dobití na 80 % kapacity zde trvá méně než půl hodiny. V rámci pilotního projektu se bude za dobití platit jen symbolická cena.
\"Cílem konceptu je otestovat elektromobilitu v reálném provozu způsobem, který se bude co nejvíce blížit budoucímu komerčnímu provozu. Tomu odpovídá jak umístění dobíjecích stanic, tak i použitá technologie. Logickými partnery jsou tedy nejen místa, kde lidé tráví volný čas, jako jsou obchodní a zábavní centra, ale samozřejmě i municipality, pro které je rozvoj elektromobility důležitou součástí komunální politiky. Jsme připraveni jednat se všemi typy partnerů a hledat vhodný formát spolupráce a dalšího rozvoje využívání elektřiny v dopravě,\" řekl manažer Útvaru čistých technologií Skupiny ČEZ Tomáš Chmelík.
Skupina ČEZ by chtěla s pomocí tohoto projektu získat podporu ze strany státní správy a samospráv. Zprvu by se mělo jednat například o vytváření parkovacích míst pro elektromobily či zvláštní povolení vjezdu. V další fázi by mělo dojít i na další zvýhodnění ve formě dotací jaké už nabízejí některé státy (ve výši až 5000 eur).
Peugeot i0n
Peugeot i0n je vozem s elektrickým pohonem pro každodenní použití v městském provozu s nulovými emisemi. Nabízí využití srovnatelné z hlediska výkonů s malým vozem poháněným spalovacím motorem. Je součástí strategie značky, jejímž cílem je snížit dopad automobilů na životní prostředí a omezit závislost na energii z fosilních zdrojů.
Peugeot i0n přidává i další inovativní služby, zejména komunikační a lokalizační jednotku umožňující nejen přivolání pomoci v rámci služby Peugeot Urgence (lokalizace havarovaného vozidla a vyslání příslušných složek) ale také přenos informací např. o stavu akumulátoru, počtu ujetých km, počet km do návštěvy servisu atd.
Charakteristika vozu Peugeot i0n
* městský a příměstský vůz
* čtyřdveřový, čtyřmístný
* délka 3,48 m
* průměr otáčení 9,0 m
* maximální výkon 47 kW (64 k)
* maximální točivý moment 180 N.m
* maximální rychlost 130 km/h
* dojezd 150 km
* lithio-ionový akumulátor nejnovější generace
* dobíjení pomocí klasické 220 V zásuvky za 6 hodin
* díky systému pro rychlé dobíjení už 30 minut postačí na dobití na 80 %.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz