name | autoweek.cz

Washington dává Detroitu čas na oddech

Washington dává Detroitu čas na oddech

19.03.2024 | | Aktuality

Automobilový průmysl je spousta věcí, ale volný a neomezený trh mezi ně nepatří. Automobilky všude fungují na silně regulovaných hracích plochách se spoustou rozhodčích připravených hlásit fauly – nebo rozdávat bonusové body. Uvádí to komentář z Detroitu od agentury Reuters.

Tentokrát si ukážeme vlastní verzi březnového šílenství pro americký automobilový průmysl – blížící se zavedení pravidel Bidenovy administrativy, která budou nominálně řídit znečištění z výfuků vozidel, ale ve skutečnosti budou určovat směr technologie produktů a pohonných jednotek v tomto odvětví pro příští desetiletí a ještě dál. Tedy pokud pravidla nezmění budoucí administrativa.

 

Pomyslete na generální ředitele automobilového průmyslu, kteří dnes uzavírají miliardové sázky na technologii, která bude zavedena až v příštím volebním cyklu a musí trvat ještě dva nebo více cyklů po něm.

 

Bidenova administrativa tento týden oznámí nová pravidla upravující hodnocení ujetých kilometrů elektromobilů a emisí CO2 vozidel, které se scvrkají ve vítězství Velké trojky z Detroitu a další automobilky, které chtějí udržet své ziskové franšízy s auty se spalovacími motoru v provozu o něco déle.

 

Nová pravidla by také mohla dát další impuls Toyotě, Fordu, Hondě, Stellantisu a dalším automobilkám, které investovaly do hybridní technologie. Prodej hybridních vozů ve Spojených státech prudce vzrostl.

 

Bidenova administrativa umožní výrobcům automobilů nadále získávat regulační bonus za prodej elektrických vozidel až do roku 2030. Tato výhoda je zabalena jako faktor ekvivalence ropy ministerstva energetiky. To v loňském roce navrhlo postupné zrušení dodatečného kreditu EV do roku 2027. Ekologické skupiny tvrdily, že tento dodatečný kredit umožnil výrobcům automobilů prodat několik elektromobilů na pokrytí prodeje mnoha velkých pick-upů a SUV se spalovacími motory. Výrobci automobilů je vyrovnávají dodatečným kreditem, který je motivuje k prodeji elektromobilů, i když přitom přijdou o peníze.

 

Dopad reálného politického pohledu Od Bidenovy administrativy má také to, že se vzdálí svému původnímu cíli, kterým je používání emisních norem CO2 aby přiměla americké výrobce automobilů k prodeji 67% podílu elektrických vozidel do roku 2032.

 

Biden i jeho republikánský rival Donald Trump považují vítězství ve státě Michigan za zásadní pro jejich kampaně do Bílého domu v roce 2024. Automobilky Velké trojky a odborový svaz United Auto Workers, který zastupuje jejich 140 000 továrních zaměstnanců, varují, že ambiciózní požadavky na produkci elektromobilů budou stát pracovní místa. To je v Michiganu, kde tisíce dělníků vyrábějí pick-upy Chevy, Ford a Ram a také SUV Bronco, Jeep Grand Cherokee a vysoce výkonné sedany Cadillac, zcela zásadní. Tyto ziskové modely jezdící na benzin financují miliardové ztráty z produkce elektromobilů, stejně jako zpětné odkupy akcií a dividendy akcionářům.

 

Politika elektromobility ale je složitá. Mnoho republikánských států vybudovalo nové továrny na elektromobily a akumulátory. Lídři obou stran se shodují, že Spojené státy by měly posílit obranu proti potenciálnímu náporu levných čínských elektromobilů.

 

Kdo tedy doufá, že tento týden skončí debaty o politice amerických elektromobilů, bude zklamán. Před námi jsou další diskuse o nákladech na vládní dotace na elektromobily. Zastánci opatření v oblasti klimatu budou i nadále vyžadovat, aby výrobci automobilů směřovali k budoucnosti s nulovými emisemi CO2.

 

Ještě je tu jedna věc: Technologie by mohla změnit hru. Co kdyby cenově konkurenceschopné akumulátory elektromobilů dokázaly zajistit dojezd 1 000 km a nabít se za 20 minut? Na pravidlech spotřeby paliva pak už nemusí záležet.