name | autoweek.cz

Vzpomínka na legendární Land Rover „Huey“

Vzpomínka na legendární Land Rover „Huey“

21.12.2015 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Jak už jsme uvedli, byl při charitativní aukci v londýnské aukční síni Bonhams prodán unikátní Land Rover Defender 2 000 000, dvoumiliontý vyrobený v závodě v  Solihullu za 400 000 liber. Při aukci byl k vidění i první předprodukční Land Rover Series I z roku 1948 - legendární „Huey“.
Unikátní Land Rover Defender 2 000 000 byl vyrobený v květnu 2015 v závodu společnosti Land Rover v Solihullu, v němž se vyrábí už od roku 1948 a v lednu 2016 zde jeho výroba skončí. Při dražbě byly vystaveny i zmenšené modely všech verzí z historie Land Roveru. Kromě toho byl připraven i první předprodukční Land Rover Series I z roku 1948 - legendární „Huey“.
 
U vzniku Land Roveru stáli bratři Maurice a Spencer Wilksovi - šéfkonstruktér a ředitel automobilky Rover. Když se seznámili s rodinným Willys Jeepem, rozhodli se vytvořit mimořádné auto, které by se stalo ideálním výrobním programem pro továrnu v Solihullu na předměstí Coventry. Ta byla na počátku války vybudována v rámci vládního programu jako „Shadow Factory Scheme“ (program „stínová továrna“) pro doplnění omezených kapacit zbrojního a leteckého průmyslu. Při německém náletu na Coventry byla vážně poškozena a už nebyla uvedena do provozu.
 
Vzhledem k nedostatku ocelových plechů byl vůz navržen s karoserií z hliníkového plechu, kterého naopak byl relativní dostatek z přebytků výroby pro letecký průmysl. Koncept vozu vycházel z Willys Jeepu s podobnými rozměry. Motor byl zvolen Rover P3, stejně jako převodové ústrojí.
 
Výroba původního Land Roveru Series I byla zahájena ve slavném závodě na Lode Lane v roce 1947. Veřejnosti byl představen na autosalonu v Amsterdamu 30. dubna 1948. Od té doby byly v Solihullu vyrobeny dva miliony vozů Series I, II III a Defender.
 
První autentický předprodukční Land Rover s registrační značkou HUE 166 byl v červenci 1948 prodán jednomu zemědělci z Warwickshire. Po vyřazení z provozu se tento vůz vrátil společnosti Rover a byl zrestaurován do původní podoby. Nyní je ve sbírce British Motor Industry Heritage Trustu v Gaydonu.
 
V červnu 1976 byl vyroben miliontý Land Rover. Od roku 1990 se moderní podoba tohoto vozu označuje jako Defender, nicméně i nadále nese základní koncept originálu z roku 1948.