name | autoweek.cz
Vzestup elektromobilů přesune biopaliva do jiných oblastí dopravy
13.07.2022 | | Doprava
Vzhledem k tomu, že projednávaný zákaz spalovacích motorů odměřuje hodiny na lukrativním trhu s palivy pro osobní vozidla, průmysl biopaliv usiluje o posílení své pozice v dalších odvětvích dopravy – včetně nákladních automobilů, lodní dopravy a letectví. Uvádí to analýza Euractivu.
Zatímco spalovací motory poběží i v příštích desetiletích, dá se očekávat, že poptávka po kapalných palivech bude se zvyšujícím se podílem vozidel s nulovými emisemi postupně klesat. Očekává se však, že odvětví biopaliv v dopravním systému EU přesměruje dodávky na obtížně elektrifikovatelné druhy dopravy.
Možnosti přesunu využití biopaliv
„Vidíme velký, velký trh s bionaftou v oblasti těžkých nákladních vozidel a pak samozřejmě v námořní a letecké dopravě. Zejména v letectví skutečně neexistuje žádná alternativa jak pokračovat v používání kapalných paliv. V námořní dopravě je na trhu mnoho alternativ, ale všechny jsou mnohem dražší než bionafta. Bionafta je pravděpodobně nákladově nejefektivnějším způsobem, jak okamžitě zahájit dekarbonizaci námořního sektoru,“ řekl ředitel pro veřejné záležitosti v obchodní asociaci zastupující výrobce bionafty European Biodiesel Board (EBB) André Paula Santos.
Zatímco v současnosti se v EU ke snížení emisí ze silniční dopravy používá bionafta z potravinářských a krmných plodin, zákonodárci připravují zákaz používání paliv na rostlinné bázi v letadlech kvůli obavám z přechodu využívání půdy od produkce potravin. Zelení zákonodárci a nevládní organizace také od vypuknutí války na Ukrajině zintenzivnili útoky proti biopalivům na bázi plodin protože přispívají k nedostatečném produkci potravin. Tato tvrzení ale průmysl biopaliv důrazně odmítá.
Očekává se naopak, že bionafta vyrobená z odpadních produktů - jako jsou použitý kuchyňský olej a některé živočišné tuky - dostane od zákonodárců zelenou, aby nahradila petrolej v letecké dopravě. A to i přesto, že Evropská komise přiznává, že nemá k dispozici důvěryhodné informace o skutečných zdrojích produktů dovážených do Evropy.
André Paula Santos uvádí: „Pokud bude bionafta v budoucnu v silničním sektoru méně potřebná, tak proč ji nepřesměrovat do námořního a leteckého prostoru? Neříkáme, že bychom měli exponenciálně zvyšovat úrodu ani neříkáme abychom zdvojnásobili nebo ztrojnásobili naši produkci, protože rozumíme politické náladě, v níž žijeme. Ale říkáme, že v rámci stejného objemu, jaký používáme nyní, můžeme přesměrovat zdroje tam, kde jsou potřeba.“
Brusel stanovil 7% limit na množství biopaliv na rostlinné bázi, která mohou země EU využívat v odvětví dopravy. Vzhledem k tomu, že procento biopaliv v silničním sektoru klesá, převedení biopaliv na rostlinné bázi do leteckého sektoru by se podle průmyslu biopaliv mohlo realizovat při „respektování limitů a respektování kritérií udržitelnosti, která jsou zavedena podle směrnice EU o obnovitelné energii.“
Možnosti v nákladní dopravě
Podle EBB mají těžká nákladní vozidla potenciál absorbovat významnou část bionafty, která je v současnosti určena pro osobní automobily a dodávky, protože přechod na alternativy s nulovými emisemi zde bude trvat mnohem déle.
Zatímco výrobci uvádějí na trh elektrická a vodíková nákladní vozidla, ta jsou v rané fázi vývoje a používají se především pro dopravu na krátké vzdálenosti. Podle dokumentu, který tento měsíc vydala European Clean Trucking Alliance, prodej nákladních vozidel s nulovými emisemi se zastavil na velmi nízké úrovni kvůli omezeným možnostem jejich využití, zejména pro provoz na dlouhé vzdálenosti.
Nedostatek nabíjecích stanic a delší doby nabíjení resp. tankování, které vyžadují vozidla s alternativním pohonem, odrazují společnosti od přijetí alternativ s nulovými emisemi namísto nákladních automobilů na naftu.
„Pokaždé, když kamion zastaví, tak nevydělává peníze. Takže cílem kamionu je být neustále v provozu. V sektoru těžkých nákladních vozidel je časový rámec přechodu na vozidla s nulovými emisemi mnohem, mnohem, mnohem delší,“ konstatoval Santos
Možnosti přesunu využití biopaliv
„Vidíme velký, velký trh s bionaftou v oblasti těžkých nákladních vozidel a pak samozřejmě v námořní a letecké dopravě. Zejména v letectví skutečně neexistuje žádná alternativa jak pokračovat v používání kapalných paliv. V námořní dopravě je na trhu mnoho alternativ, ale všechny jsou mnohem dražší než bionafta. Bionafta je pravděpodobně nákladově nejefektivnějším způsobem, jak okamžitě zahájit dekarbonizaci námořního sektoru,“ řekl ředitel pro veřejné záležitosti v obchodní asociaci zastupující výrobce bionafty European Biodiesel Board (EBB) André Paula Santos.
Zatímco v současnosti se v EU ke snížení emisí ze silniční dopravy používá bionafta z potravinářských a krmných plodin, zákonodárci připravují zákaz používání paliv na rostlinné bázi v letadlech kvůli obavám z přechodu využívání půdy od produkce potravin. Zelení zákonodárci a nevládní organizace také od vypuknutí války na Ukrajině zintenzivnili útoky proti biopalivům na bázi plodin protože přispívají k nedostatečném produkci potravin. Tato tvrzení ale průmysl biopaliv důrazně odmítá.
Očekává se naopak, že bionafta vyrobená z odpadních produktů - jako jsou použitý kuchyňský olej a některé živočišné tuky - dostane od zákonodárců zelenou, aby nahradila petrolej v letecké dopravě. A to i přesto, že Evropská komise přiznává, že nemá k dispozici důvěryhodné informace o skutečných zdrojích produktů dovážených do Evropy.
André Paula Santos uvádí: „Pokud bude bionafta v budoucnu v silničním sektoru méně potřebná, tak proč ji nepřesměrovat do námořního a leteckého prostoru? Neříkáme, že bychom měli exponenciálně zvyšovat úrodu ani neříkáme abychom zdvojnásobili nebo ztrojnásobili naši produkci, protože rozumíme politické náladě, v níž žijeme. Ale říkáme, že v rámci stejného objemu, jaký používáme nyní, můžeme přesměrovat zdroje tam, kde jsou potřeba.“
Brusel stanovil 7% limit na množství biopaliv na rostlinné bázi, která mohou země EU využívat v odvětví dopravy. Vzhledem k tomu, že procento biopaliv v silničním sektoru klesá, převedení biopaliv na rostlinné bázi do leteckého sektoru by se podle průmyslu biopaliv mohlo realizovat při „respektování limitů a respektování kritérií udržitelnosti, která jsou zavedena podle směrnice EU o obnovitelné energii.“
Možnosti v nákladní dopravě
Podle EBB mají těžká nákladní vozidla potenciál absorbovat významnou část bionafty, která je v současnosti určena pro osobní automobily a dodávky, protože přechod na alternativy s nulovými emisemi zde bude trvat mnohem déle.
Zatímco výrobci uvádějí na trh elektrická a vodíková nákladní vozidla, ta jsou v rané fázi vývoje a používají se především pro dopravu na krátké vzdálenosti. Podle dokumentu, který tento měsíc vydala European Clean Trucking Alliance, prodej nákladních vozidel s nulovými emisemi se zastavil na velmi nízké úrovni kvůli omezeným možnostem jejich využití, zejména pro provoz na dlouhé vzdálenosti.
Nedostatek nabíjecích stanic a delší doby nabíjení resp. tankování, které vyžadují vozidla s alternativním pohonem, odrazují společnosti od přijetí alternativ s nulovými emisemi namísto nákladních automobilů na naftu.
„Pokaždé, když kamion zastaví, tak nevydělává peníze. Takže cílem kamionu je být neustále v provozu. V sektoru těžkých nákladních vozidel je časový rámec přechodu na vozidla s nulovými emisemi mnohem, mnohem, mnohem delší,“ konstatoval Santos
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz