name | autoweek.cz
Významný krok k vodíkové mobilitě
20.07.2022 | Vladimír Rybecký | Doprava
Středočeský kraj bude mít jednu z největších vodíkových flotil v Česku. Pilotní provoz 10 vodíkových autobusů odstartuje v okolí Mníšku pod Brdy koncem roku 2024. Deseti autobusům dodá zelený vodík ČEZ.
Středočeský kraj udělal první krok k rozvoji vodíkové dopravy podepsáním vícestranného memoranda o nákupu bezemisních vozidel pro veřejnou dopravu. Tím se spouští pilotní projekt provozu 10 vodíkových autobusů. Signatáři memoranda jsou Středočeský kraj, ČEZ, Integrovaná doprava Středočeského kraje a Martin Uher Bus.
Dokument podepsali hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková, místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani, člen představenstva a ředitel divize nová energetika Tomáš Pleskač, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar a ředitel dopravní společnosti Martin Uher Bus Martin Uher.
Deset vodíkových autobusů vyjede na pravidelné linky v okolí středočeského Mníšku pod Brdy v prosinci 2024. Dva a půl roku je doba nezbytná pro pořízení nezbytné technologie a především autobusů. Pro jejich pořízení bude vypsáno výběrové řízení. Pro společnost Uher Bus by byl nejvýhodnější dodavatel polský Solaris, který už autobusy s palivovými články na vodík v Poznani vyrábí. Pozoruhodné na středočeském projektu je, že se bude jednat o první soubor vodíkové dopravy zahrnující vše od zdroje po vozidla a že se jedná o příměstskou dopravu, zatímco dosud se autobusy s palivovými články využívaly jen v městské dopravě.
Roční spotřeba vodíku se předpokládá ve výši 45 tun. Pro jeho výrobu ČEZ vybuduje první plnicí stanici na 100 % zelený vodík v ČR, elektrolyzér o příkonu 400 kW a dvojici zásobníků na vodík o celkovém objemu 190 m3. Vodík se bude plnit pod tlakem 350 bar. Zdrojem elektřiny pro výrobu bezemisního vodíku bude vodní elektrárna ČEZ. Předběžně se předpokládá, že půjde o Vrané nad Vltavou, ale definitivní rozhodnutí zatím nepadlo.
Projekt má velkou šanci pokrýt většinu pořizovacích nákladů na vodíkové busy z dvojice evropských dotačních titulů - Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a programu ITI pro rozvoj metropolitní oblasti.
„Otevíráme okénko do budoucnosti z hlediska ekologie i moderních trendů i když tomuto projektu mnozí nevěří. Musíme si s tím ale poradit, protože zkušební provoz bude probíhat v lokalitách obtížných pro elektromobilitu. Jsme rádi, že se nám podařilo najít pro tento riskantní projekt partnery. Někdo musí být první. Na území Středočeského kraje už jezdí elektrobusové linky např. v Kutné Hoře nebo Kladně a v plánu je jejich další rozšiřování. Při zvyšování podílů nízkoemisních a bezemisních vozidel ve veřejné dopravě je proto vodík určitě jednou z perspektivních cest a jako nejlidnatější kraj České republiky chceme jít v této oblasti příkladem ostatním,“ řekla hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.
„Diverzifikace pohonů v dopravě je důležitou podmínkou energetické soběstačnosti a bezpečnosti. ČEZ rozvíjí pilotní vodíkové projekty a účastí na záměru v Mníšku pod Brdy pomáhá vybudovat první plnící stanici na 100% zelený vodík v Česku. K jeho výrobě využijeme jednu z našich vodních elektráren,“ podotkl místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani.
„Stojíme na začátku velkých změn v dopravě. Za nás slibuji pro projekt maximální pomoc aby úspěšně naběhl. Integrovaný systém pro Středočeský kraj a Prahu chce i do budoucna zajistit svým zákazníkům kvalitní a spolehlivé služby při jejich cestách. Testování nových alternativních paliv je jedním z předpokladů, jak vysoký standard obsluhy udržet a dále rozšiřovat,“ doplňuje ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar.
„Ve vodíku vidíme budoucnost. Doufáme, že se postupně podaří snižovat náklady. Rádi využijeme této příležitosti k rozšíření zkušeností našich řidičů s novými typy vozidel ve vozovém parku. Ve členitém terénu v okolí Mníšku pod Brdy si budeme moci otestovat jízdní vlastnosti vodíkových busů i spolehlivost v reálném provozu,“ věří jednatel dopravní společnosti Martin Uher Bus Martin Uher.
„Tento projekt představuje investici do budoucnosti. Někde začít musíme. V reálném provozu si ověříme provozní náklady a logistická řešení. Věřím, že po úspěšném ověření aplikujeme provoz s vodíkovými autobusy na celém území Středočeského kraje,“ dodal náměstek hejtmanky a donedávna radní kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.
Vodíková strategie EU počítá s výrobou 10 milionů tun ročně v roce 2030. Předpokládá se, že hlavní uplatnění obnovitelného vodíku bude v těžko elektrifikovatelných úsecích průmyslu, jako je např. průmysl chemický, ale také v nákladní a dálkové a regionální hromadné dopravě.
Dokument podepsali hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková, místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani, člen představenstva a ředitel divize nová energetika Tomáš Pleskač, ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar a ředitel dopravní společnosti Martin Uher Bus Martin Uher.
Deset vodíkových autobusů vyjede na pravidelné linky v okolí středočeského Mníšku pod Brdy v prosinci 2024. Dva a půl roku je doba nezbytná pro pořízení nezbytné technologie a především autobusů. Pro jejich pořízení bude vypsáno výběrové řízení. Pro společnost Uher Bus by byl nejvýhodnější dodavatel polský Solaris, který už autobusy s palivovými články na vodík v Poznani vyrábí. Pozoruhodné na středočeském projektu je, že se bude jednat o první soubor vodíkové dopravy zahrnující vše od zdroje po vozidla a že se jedná o příměstskou dopravu, zatímco dosud se autobusy s palivovými články využívaly jen v městské dopravě.
Roční spotřeba vodíku se předpokládá ve výši 45 tun. Pro jeho výrobu ČEZ vybuduje první plnicí stanici na 100 % zelený vodík v ČR, elektrolyzér o příkonu 400 kW a dvojici zásobníků na vodík o celkovém objemu 190 m3. Vodík se bude plnit pod tlakem 350 bar. Zdrojem elektřiny pro výrobu bezemisního vodíku bude vodní elektrárna ČEZ. Předběžně se předpokládá, že půjde o Vrané nad Vltavou, ale definitivní rozhodnutí zatím nepadlo.
Projekt má velkou šanci pokrýt většinu pořizovacích nákladů na vodíkové busy z dvojice evropských dotačních titulů - Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) a programu ITI pro rozvoj metropolitní oblasti.
„Otevíráme okénko do budoucnosti z hlediska ekologie i moderních trendů i když tomuto projektu mnozí nevěří. Musíme si s tím ale poradit, protože zkušební provoz bude probíhat v lokalitách obtížných pro elektromobilitu. Jsme rádi, že se nám podařilo najít pro tento riskantní projekt partnery. Někdo musí být první. Na území Středočeského kraje už jezdí elektrobusové linky např. v Kutné Hoře nebo Kladně a v plánu je jejich další rozšiřování. Při zvyšování podílů nízkoemisních a bezemisních vozidel ve veřejné dopravě je proto vodík určitě jednou z perspektivních cest a jako nejlidnatější kraj České republiky chceme jít v této oblasti příkladem ostatním,“ řekla hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková.
„Diverzifikace pohonů v dopravě je důležitou podmínkou energetické soběstačnosti a bezpečnosti. ČEZ rozvíjí pilotní vodíkové projekty a účastí na záměru v Mníšku pod Brdy pomáhá vybudovat první plnící stanici na 100% zelený vodík v Česku. K jeho výrobě využijeme jednu z našich vodních elektráren,“ podotkl místopředseda představenstva a ředitel divize obchod a strategie ČEZ Pavel Cyrani.
„Stojíme na začátku velkých změn v dopravě. Za nás slibuji pro projekt maximální pomoc aby úspěšně naběhl. Integrovaný systém pro Středočeský kraj a Prahu chce i do budoucna zajistit svým zákazníkům kvalitní a spolehlivé služby při jejich cestách. Testování nových alternativních paliv je jedním z předpokladů, jak vysoký standard obsluhy udržet a dále rozšiřovat,“ doplňuje ředitel Integrované dopravy Středočeského kraje Zdeněk Šponar.
„Ve vodíku vidíme budoucnost. Doufáme, že se postupně podaří snižovat náklady. Rádi využijeme této příležitosti k rozšíření zkušeností našich řidičů s novými typy vozidel ve vozovém parku. Ve členitém terénu v okolí Mníšku pod Brdy si budeme moci otestovat jízdní vlastnosti vodíkových busů i spolehlivost v reálném provozu,“ věří jednatel dopravní společnosti Martin Uher Bus Martin Uher.
„Tento projekt představuje investici do budoucnosti. Někde začít musíme. V reálném provozu si ověříme provozní náklady a logistická řešení. Věřím, že po úspěšném ověření aplikujeme provoz s vodíkovými autobusy na celém území Středočeského kraje,“ dodal náměstek hejtmanky a donedávna radní kraje pro oblast veřejné dopravy Petr Borecký.
Vodíková strategie EU počítá s výrobou 10 milionů tun ročně v roce 2030. Předpokládá se, že hlavní uplatnění obnovitelného vodíku bude v těžko elektrifikovatelných úsecích průmyslu, jako je např. průmysl chemický, ale také v nákladní a dálkové a regionální hromadné dopravě.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz