name | autoweek.cz

Výstava elektromobilů v Praze

Výstava elektromobilů v Praze

04.04.2012 | Vladimír Rybecký | Aktuality

V Centru energetického poradenství PRE probíhá výstava elektromobilů. Do provozu zde byla uvedena i půjčovna elektrokol.

Od 2. dubna do konce května probíhá v Centru energetického poradenství PRE v Praze výstava elektromobility. K vidění jsou motocykly, automobily, elektrokola, skútry a další dopravní prostředky pohybující se výhradně pomocí elektřiny. Společnost PRE zde zároveň zahájila provoz půjčovny elektrokol.

"Hlavním záměrem výstavy, která potrvá téměř dva měsíce, je seznámit veřejnost s aktuální nabídkou dopravních prostředků poháněných elektřinou a s možností jejich využití v individuální městské dopravě. Návštěvníci se mohou těšit na rozsáhlou expozici různých typů a značek elektromobilů, elektromotocyklů, elektroskútrů či elektrokol," uvedl Petr Holubec, tiskový mluvčí Pražské energetiky, a. s. (PRE).

Největší atrakcí výstavy je český elektromobil Kaipan VoltAge, který vznikl jako společný projekt Vysoké školy báňské Technické univerzity Ostrava s malým výrobcem sportovních aut Kaipan ze Smržovky. Zajímavostí je studentský projekt Prcek, vybavený solárními panely na střeše, pro nějž se hledá investor, který by umožnil zahájení výroby. Vystaven je i malý elektromobil Estrima Biró, dodávaný společností Ratio commerce, s nímž mohou jezdit řidiči od 15 let. Cena tohoto elektromobilu je 12 000 eur (295 000 Kč).

Největší zastoupení mají tradičně elektrokola. Vzhledem k jejich nízkým pořizovacím i provozním nákladům je o ně totiž stále větší zájem.

K vidění je i nabíjecí stanice ePoint.

Po celou dobu výstavy probíhá soutěž o bezplatné zapůjčení dvou elektrokol na celý víkend. "Se zahájením výstavy současně otevíráme v prostorách centra zbrusu novou půjčovnu elektrokol s názvem PREkolo. K dispozici tu bude celkem dvanáct modelů. Kdokoli z návštěvníků výstavy si tak může elektrokolo rovnou zapůjčit, a to až na čtrnáct dní," poznamenal Petr Holubec.

Vzhledem k narůstajícímu počtu elektromobilů a dalších prostředků na elektropohon pražští energetici rozšiřují počet nabíjecích stanic. V současnosti je jich v metropoli k dispozici již deset, a to zejména v obchodních centrech či parkovacích domech. V blízké době chystá PRE v rámci projektu Praha elektromobilní otevření nabíjecí stanice v areálu Výstaviště v Holešovicích, v garážích komerčního subjektu v centru Prahy a v městských částech Praha 22 či 13.

"Průměrná spotřeba elektřiny dodávaná elektromobilům roste měsíc od měsíce, což svědčí o jejich stále vyšším počtu v provozu. Nejvyšší spotřebu jsme zaznamenali loni v září a listopadu, velký nárůst očekáváme v nadcházejícím období. Nejvíce elektřiny, padesát procent, odebírali k letošnímu únoru motoristé na stanici Pražské energetiky ve Vršovicích. Hned na druhém místě bylo Centrum Chodov s třiceti procenty," sdělil generální ředitel PRE Pavel Elis s tím, že od spuštění pilotního projektu dodali energetici prostřednictvím nabíjecích stanic již 5605 kilowatthodin elektřiny, z toho v letošním roce 1012 kilowatthodin.

Na výrazný rozvoj elektřiny je také zapotřebí připravit energetickou síť. V současnosti PRE testuje moderní tzv. chytré sítě (Smart Grid). "Dosud proudila elektřina od výrobce ke spotřebiteli, dnes ale musí zvládnout toky elektřiny i od spotřebitelů, kteří se stávají kvůli svým obnovitelným zdrojům i výrobci, zpět do sítě. Distribuční soustava musí zvládnout přenos energie z obnovitelných zdrojů,  distribuovat ji  a regulovat. V neposlední řadě musí poskytnout zákazníkovi data o jeho spotřebě, aby mohl energii hospodárně využívat. Tak se má chovat skutečně chytrá síť," vysvětlil ředitel společnosti PREdistribuce Milan Hampl. Moderní technologie PRE nyní ověřuje a postupně instaluje na odběrná místa tzv. chytré elektroměry. Dosud jich energetici namontovali zhruba tři tisícovky. "Metropole se již na trend elektromobility postupně připravuje. Aktivně pracujeme na rozšíření systémů monitoringu a automatizace, na zvyšování spolehlivosti dodávek a kvality energie i na smysluplném využití moderních technologií," uzavřel Hampl.

Elektromobily na výstavě:

Kaipan VoltAge

- duální pohon s asynchronními elektromotory 42 kW

- akumulátor YLifePo, 100 Ah

- dojezd 250 km

- doba dobíjení 3 hod 20 min (400 V)

- největší rychlost 135 km/h

- hmotnost 800 kg

Prcek

- třífázový nizkonapěťový elektromotor

- akumulátory 4 olověné 48 V (v plánu LiFePO4)

- 2 hodiny jízdy

- doba dobíjení 4,5 hodiny

- největší rychlost 40 km/h

- hmotnost 370 kg

Estrima Biró

- elektromotor 4 kW

- akumulátory olovo-gelové, 4x 12 V

- 70 km

- doba dobíjení 12 hodin, 7 hodin do 80 % kapacity

- největší rychlost 44 km/h

- hmotnost 330 kg