name | autoweek.cz
Vysoká efektivita elektrických pohonů Kia
28.05.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy
Vozy Kia EV6 a Kia Niro EV při certifikovaném měření dojezdu v reálných podmínkách vykazují nadstandardní dojezd ale i mimořádnou rychlost dobíjení akumulátoru. Také větší Kia EV9 má v tomto ohledu vysoké ambice.
Pro uživatele elektromobilů jsou klíčové parametry dojezd a rychlost nabíjení. Dojezd se hodnotí podle homologované hodnoty vycházející z metodiky měření WLTP. Ta je sice mnohem bližší skutečnému provozu, než předchozí NEDC, nicméně vzhledem k nastaveným podmínkám měření je stále ještě hodně vzdálená realitě.
Pro lepší informování zájemců o elektromobily proto organizace AutoBest vytvořila vlastní metodiku měření skutečných parametrů elektricky poháněných vozidel v reálném provozu, umožňující mnohem přesnější srovnávání. Měření probíhá v reálném provozu za identických podmínek pro všechny vozy. To dokládá i skutečnost, že měření EcoBest Challenge získalo certifikát organizace Bureau Veritas garantující kontinuitu měření. Měří se nejen skutečný dojezd až do úplného vybití akumulátoru, ale také rychlost dobíjení a množství dobíjené energie.
Mezi absolutně nejlepší v těchto testech se zařadil vůz Kia EV6 s motorem o výkonu 168 kW s NCM akumulátorem o kapacitě 77,4 kWh. Vůz Kia EV6 je postaven na modulární platformě E-GMP (Electric-Global Modular Platform), která byla navržena speciálně pro elektromobily. Díky spojení architektury E-GMP, výkonové elektroniky a konstrukce EV6 nabízí jeden z nejdelších dojezdů mezi rodinnými elektromobily - až 528 km podle WLTP ve verzi s pohonem zadních kol a 506 km s pohonem všech kol.
Vůz Kia EV6 v testu EcoBest Challenge v roce 2022 dosáhl dojezd 465 km, což je 88,07 % hodnoty dojezdu podle WLTP. Z toho vycházející údaj ujetí 6,41 km na 1 kWh patří ve své kategorii mezi absolutně nejlepší. Ještě lépe ve srovnání s konkurencí vychází skutečná doba dobíjení ze 20 na 80 % kapacity za 22 minut (výrobce deklaruje dobití z 10 na 80 % kapacity za 18 minut), přičemž nabití energie potřebné pro ujetí 100 km trvalo pouze 7 minut. To je hodnota, kterou od té doby předčil pouze jediný elektromobil na evropském trhu, a to Hyundai Ioniq 6, vycházející z obdobného technického základu. Je to umožněno tím, že vůz EV6 lze nabíjet stejnosměrným proudem o výkonu až 220 kW.
Kia ve voze EV6 uvedla celosvětově první systém kombinace vysokorychlostního dobíjení, díky němuž uživatelé EV6 mohou využívat širší dobíjecí infrastrukturu. Je totiž kompatibilní s ultra rychlými nabíjecími stanicemi 800 V i s častějšími rychlodobíjecími stanicemi 400 V bez potřeby speciálního adaptéru. Vozy tedy mohou využívat i síť ultrarychlých dobíjecích stanic Ionity, protože automobilka Kia je jedním z partnerů tohoto projektu. Síť Ionity využívá přední evropský standard nabíjení CCS (Combined Charging System) a používá ze 100 % obnovitelnou energii.
Nedávno na trh uvedené sedmimístné SUV Kia EV9, což je první evropský model značky v pětimetrové třídě, vznikl s využitím stejné architektury E-GMP, ale dostal ještě větší akumulátor NMC o kapacitě 99,8 kWh. Ten je dosud největší, jaký Kia použila v sériové produkci. Tento vůz ve verzi s pohonem zadních kol pohání synchronní elektromotor s permanentními magnety poskytující výkon 150 kW v rozsahu otáček 4200 až 8200/min. V této podobě ujede podle WLTP na jedno dobití akumulátoru až 563 km. U veze s pohonem všech kol AWD a celkovým výkonem dvou elektromotorů 283 kW je homologovaný dojezd 505 km. Tento vůz ještě test EcoBest Challenge neabsolvoval.
Nadstandardními parametry se ovšem značka Kia nechlubí jen u svých nejdražších modelů. Testem EcoBest Challenge v roce 2022 prošel i model Niro EV s trakčním elektromotorem s permanentními magnety a výkonem 150 kW. Byl vybaven kapalinou chlazeným lithio-ion-polymerovým akumulátorem od firmy SK Innovation. Ten disponuje celkovou kapacitou 69 kWh a využitelnou 64,8 kWh. Normovaný dojezd tohoto vozu je podle WLTP 460 km. Při certifikovaném měření v reálném provozu EcoBest Challenge Niro EV ujelo 405 km, tedy 88,04 % z normované hodnoty a vykázalo vysokou úroveň efektivity 6,25 km/kWh. Oba tyto výsledky řadí také model Kia Niro EV mezi absolutně nejlepší elektromobily na evropském trhu. Niro EV umožňuje rychlé dobíjení nejvyšším výkonem 100 kW. Dobití ze 20 na 80 % kapacity p trvalo 43 minut, přičemž nabití pro ujetí 100 km vyžadovalo 18 minut (výrobce deklaruje dobití z 10 na 80 % kapacity akumulátoru za 45 minut).
Foto AutoBest, Vladimír Rybecký a Kia
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz