name | autoweek.cz
Vyšel Autoservis & mobilita – září 2023
07.10.2023 | Vladimír Rybecký | Autoservis
Právě vyšlo zářijové vydání magazínu Autoservis & mobilita. Najdete jej volně ke stažení na https://www.autoservismagazin.cz/projects/Banery/AS-bok/as-zari-2023/as-zari-2023.pdf. Na ukázku přinášíme jeho úvodník.
Úhly pohledu
Mediální komentátoři, zabývající se automobilovým průmyslem, měli v poslední době žně. Požár a povodeň zastavily výrobu u dvou dodavatelů, což ve svém důsledku znamenalo přerušení produkce v jedné naší automobilce a výrazné omezení ve druhé. To probudilo starost o stav automobilového průmyslu v České republice.
Zcela přehlíženým důsledkem zastavení výroby v automobilkách bylo následné přerušení produkce u jejich dodavatelů. I když pro automobilky podobné situace nejsou jednoduché, jako globálně působící společnosti mají rezervy, aby podobné krize zvládaly a mohou pro své zaměstnance zajistit náhradní práci i nejrůznější školení pro probíhající transformaci.
Mnozí dodavatelé ovšem jsou malé firmy, které jen s maximálním vypětím přečkaly covidové roky, kdy je finalisté nešetřili náhlými odřeknutími objednaných výrobků, a nyní čelí rostoucím nákladům na energie a dopravu. Zatímco usilujeme o získání nových výrobních gigazávodů, pro něž se slibuje velkorysá pomoc státu a dokonce i dovoz zaměstnanců odkudsi z Asie, o zavedené domácí výrobce s tradicí a zkušenými pracovníky se nikdo nestará. Možná si jich všimneme, až začnou přesouvat svou výrobu do Číny.
Ve stejné době proběhl veletrh IAA Mobility v Mnichově, který média označila za signál velkého nástupu čínských automobilek, protože jejich zastoupení se zdvojnásobilo. To zdvojnásobení znamenalo, že na výstavišti mělo expozice šest čínských výrobců – z několika desítek tamních automobilek. Zděšení z čínských elektromobilů bylo tak velké, že krátce na to předsedkyně Evropské komise Ursula von den Leyenová ohlásila prošetřování státních dotací, které údajně zvýhodňují čínské výrobce automobilů proti evropským.
Jistěže nebude problém vysokými cly (srovnatelnými s těmi, jaká uplatňuje Čína na dovoz z EU) vyhnat čínské automobilky z Evropy. Jenže pokud chce Evropa převést osobní mobilitu na elektrický pohon, musejí se na trh dostat i elektromobily s cenami přijatelnými pro zákazníky, kteří si nemohou dovolit obří monstra s ohromujícím dojezdem. Ale kde ty cenově dostupné elektromobily vzít? Na trhu je jediný – Dacia Spring vyráběná v …Číně!
V Mnichově jsme se zeptali generálního ředitele Opelu Floriana Huettla na cenově dostupné elektromobily. Potvrdil nám, že i Opel plánuje do roku 2023 nabídnout elektromobil s cenou pod hranicí 26 000 eur (635 000 Kč). A kde se bude vyrábět? „O tom ještě není rozhodnuto, ale vzhledem k cenám energií to rozhodně nebude v Německu,“ konstatoval Huettl.
Bohužel si v Mnichově jen málokdo všimnul, že ona „záplava“ čínských elektromobilů nevynikala nízkými cenami (ty se neliší od srovnatelných evropských vozů), ale úrovní informačních technologií.
Má tedy Evropa vůbec šanci zajistit ve velkém soukromou (elektro)mobilitu bez čínské pomoci?
Ing. Vladimír Rybecký, šéfredaktor
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz