name | autoweek.cz

Výjimečný konstruktér a manažer Petr Hrdlička slaví 90 let

Výjimečný konstruktér a manažer Petr Hrdlička slaví 90 let

12.09.2024 | Vladimír Rybecký | Auto archív

Talentovaný vývojář významně ovlivnil vývoj vozů Škoda Favorit, Škoda Rapid a Škoda 1000 MB i celou historii značky Škoda. Rodina Hrdličkova je s mladoboleslavskou automobilkou úzce spjata již po tři generace.

Životní příběh Petra Hrdličky je úzce spojený s tuzemským automobilovým průmyslem a značkou Škoda. Dokázal se prosadit díky svým znalostem konstrukce moderních automobilů. Stal se ředitelem technického vývoje, jehož hlavním úkolem byl vývoj modelu Škoda Favorit. Svou stopu zanechal i u modelu Škoda 1000 MB a evoluce vozů Škoda s motorem vzadu v 80. letech.

 

Úspěšná kariéra okolnostem navzdory

Petr Hrdlička se narodil 12. září 1934 v Praze. Kádrové posudky mu kvůli působení jeho otce na pozici ředitele automobilky za 2. světové války znemožnily přijetí na vysokou školu, a tak nastoupil do Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV). Díky schopnostem a odhodlání, ale i souhrou příznivých okolností jej v roce 1954 přece jen přijali na ČVUT. Po promoci Petr Hrdlička v roce 1959 nastoupil do automobilky Škoda do oddělení konstrukce přípravků.

 

Významný vliv na modely s motorem vzadu

Díky specializaci na hypoidní ozubená kola dostal Petr Hrdlička již v roce 1959 úkol vypočítat parametry soukolí zadní nápravy pro připravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práce se projevila i na změnách dalších komponent vozu tak, aby byla zajištěna jejich odolnost.

 

V druhé polovině 70. let pracoval Petr Hrdlička jako vedoucí útvaru Vědeckotechnického rozvoje v UVMV, kde založil i oddělení inovací, které se zabývalo i modernizací modelů Škoda 742 a 743. Přispěl zejména k vývoji vlečené zadní nápravy, ale zasadil se třeba i o aplikaci hřebeného řízení, výkonnější brzdové soustavy či úpravy čtyřrychlostní převodovky na pětirychlostníu s cílem dosáhnout nižší hlučnost a spotřebu paliva.

 

Nejdůležitější projekt: vývoj modelu Škoda Favorit

Petr Hrdlička je nejvíce spjatý s modelem Škoda Favorit, jehož úspěch byl pro automobilku životně důležitý – přinesl přechod na moderní koncepci s motorem vpředu a s pohonem předních kol. Jako ředitel technického vývoje pracoval Petr Hrdlička v Mladé Boleslavi sedm let od března 1983 do března 1990.

 

Na samém počátku byl strůjcem kontraktu s designérem Giuseppem „Nuccio“ Bertonem. Díky své technické erudici ovlivňoval u veškerých komponent vozu jejich vývoj, konstrukci i případné dodávky od subdodavatelů, u nichž prosadil zavedení řady moderních technologií. Týmu kolem Petra Hrdličky se podařilo projekt Škoda Favorit úspěšně dokončit v rekordním čase. Zcela nový vůz se veřejnosti poprvé představil už v září 1987. Moderní koncepcí a zavedením nových technologií výrazně přispěl k modernizaci celého automobilového průmyslu v Československu a položil základy pro rozhodnutí koncernu Volkswagen o vstupu do české automobilky v roce 1991.

 

Po odchodu ze Škoda Auto v roce 1990 se Petr Hrdlička s automobilkou opět profesně spojil v polovině 90. let v pozici externího konzultanta a nadále zůstával v kontaktu především s oddělením vývoje.

 

Technické dědictví rodiny Hrdličkových

S mladoboleslavskou automobilkou je sága rodiny Hrdličkových spjata již od ledna 1929, kdy se otec Petra Hrdličky Karel Hrdlička (1. 3. 1888 – 7. 12. 1979) stal náměstkem závodního ředitele, a záhy ředitelem celé automobilky, jejíž tehdejší oficiální název byl Akciová společnost pro automobilový průmysl (ASAP). Na této pozici setrval až do roku 1942, kdy jeho angažmá pod tíhou válečných událostí skončilo. Za jeho éry se Škoda posunula na první místo mezi silnou domácí konkurencí a etablovala mimo jiné modelové řady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To vše zejména díky v Československu poprvé zavedené sériové výrobě ve zcela novém moderním závodě.

 

V rodinné tradici pokračuje syn Petra Hrdličky Martin (*1969), který spojil svou profesní dráhu s mladoboleslavskou značkou Škoda v lednu 1993. Také on se řadí k rozeným technikům s globálním přesahem. Nyní působí jako vedoucí vývoje podvozku a agregátu.

 

Foto: Škoda Auto