name | autoweek.cz
Vyjádření k listopadové míře nezaměstnanosti
08.12.2024 | | Tiskové zprávy
Komentář Martina Jánského, generálního ředitele společnosti Randstad Česká republika k tiskové zprávě MPSV ohledně vývoje míry nezaměstnanosti a průzkumu „Pracovní plány pro rok 2025“.
Martin Jánský k tiskové zprávě MPSV ohledně vývoje míry nezaměstnanosti uvádí: „Míra nezaměstnanosti se opět zvýšila. Trh práce je zamrzlý, řada podniků pozastavila nábory a vyčkává na vývoj ekonomické situace v prvním kvartálu. Ačkoliv předvánoční sezóna obvykle přináší zvýšenou poptávku po zaměstnancích v retailu, e-commerce, logistice a gastronomii, letos jsou nábory sezónních pracovníků výrazně nižší než v předchozích letech. Tradiční předvánoční poptávka po brigádnících tak nedokázala kompenzovat ztráty pracovních míst způsobené restrukturalizací firem.
Dopad na zaměstnanost má i obecná ekonomická nejistota. Zaměstnanci méně mění zaměstnání z obavy, že by pro ně bylo obtížně najít novou pozici, a firmy se zaměřují na optimalizaci nákladů, což v některých případech znamená redukci pracovních míst.
V Randstadu očekáváme, že v příštích měsících bude řada podniků zejména v návaznosti na problémy německé ekonomiky propouštět. Tento trend je patrný především v sektoru automotive a jeho dodavatelů, které jsou na Německu silně závislé. S ohledem na uvedené faktory lze očekávat, že míra nezaměstnanosti by mohla v následujících měsících nadále růst.“
Jak vyplývá z průzkumu „Pracovní plány pro rok 2025“ společnosti Randstad Česká republika, víc než polovina lidí se obává, že v příštím roce ztratí zaměstnání a podobné procento uvažuje o tom, že v roce 2025 změní zaměstnavatele z vlastní iniciativy, ve většině případů kvůli nízkému mzdovému ohodnocení.
Obavu, že v roce 2025 přijdou o zaměstnání, vyjádřilo v průzkumu společnosti Randstad Česká republika 54,4 % dotázaných. Velká část respondentů (34,8 %) se přitom domnívá, že najít nové místo pro ně bude složité, zatímco 19,6 % věří, že najít uplatnění by neměl být problém. Jen malá část dotázaných (20,8 %) je přesvědčena, že u stávajícího zaměstnavatele zůstane a 24,8 % obavu ze ztráty zaměstnání v současné době neřeší.
„Míra nezaměstnanosti v České republice patří dlouhodobě k nejnižším v rámci Evropské unie a ani v roce 2024 se dramaticky nemění. Obavy ze ztráty zaměstnání tak vycházejí zejména z turbulentního vývoje ekonomiky v posledních letech, které poznamenala covidová pandemie a vysoké ceny energií. Další zaměstnanci se cítí ohroženi bouřlivým rozvojem technologií a nástupem umělé inteligence. V části odvětví, nejvýrazněji v sektoru automotive, potom obavy souvisejí s možným negativním vývojem v zahraničí, především v Německu,“ uvádí Martin Jánský.
Více než polovina dotázaných (56,1 %) v průzkumu uvedla, že uvažuje o tom, že v roce 2025 zaměstnání z vlastní iniciativy změní. Větší část (43,5 %) to plánuje učinit určitě, menší část (12,6) o změně uvažuje, ale pevně rozhodnuta není. Necelá čtvrtina dotázaných (23,4 %) zaměstnavatele změnit nechce, protože je v práci spokojena a pětina (20,5 %) o změně zaměstnání zatím vůbec neuvažovala. Mezi důvody pro změnu současného zaměstnání jednoznačně převládá nízké finanční ohodnocení (39,9 %), 28,7 % z těch, kdo plánují změnu, hledá lepší rovnováhu mezi prací a soukromým životem a 11,2 % postrádá na stávajícím pracovišti příležitost pro kariérní růst. Jako preferovanou formu pracovního poměru uvedla v průzkumu velká většina dotázaných (83,4 %) práci na plný pracovní úvazek.
„Mzda a benefity jsou rozhodujícím kritériem pro výběr zaměstnavatele dlouhodobě. V dubnovém průzkumu uvedlo nízké ohodnocení vzhledem k rostoucím životním nákladům jako hlavní důvod změny zaměstnání dokonce 47 % dotázaných. Jak z průzkumu vyplývá, chtějí-li firmy kvalitní zaměstnance udržet, měly by se zaměřit na odpovídající finanční ohodnocení, rovnováhu mezi pracovním a osobním životem a na vytvoření prostoru pro kariérní růst zaměstnanců odpovídající personální politikou a programem zvyšování kvalifikace,“ uzavírá Martin Jánský.
Ilustrační foto: presseportal/Forcam Enisco
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz