name | autoweek.cz
Vychází Autoservis & mobilita
16.12.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Vychází prosincové vydání magazínu Autoservis & mobilita. Je volně ke stažení na www.autoservismagazin.cz/projects/Banery/AS-bok/as-listopad-2024/as-listopad-2024.pdf. Na ukázku přinášíme úvodník.
Zvláštní hra o mobilitu občanů EU
Konec roku je opět spojen s úsilím o záchranu evropského automobilového průmyslu. Po dohadech o syntetická paliva v souvislosti se zákazem prodeje aut s motory produkujícími emise CO2 ve výfuku od roku 2035 vloni následoval boj o podobu emisního standardu Euro 7.
Letos sledujeme dohady o sníženém limitu flotilových emisí CO2, platném od příštího roku. O tom, že je likvidační pro prodej cenově dostupných modelů pro většinu evropských motoristů se ví od samotného počátku. Jenže automobilky se probraly až letos, protože prodej čistě elektricky poháněných automobilů neroste tak, jak si před lety kdekdo vysnil.
V Bruselu ovšem má na členy Evropské komise stále větší vliv Julia Poliščanova z nevládní organizace Transport & Environment. Šéfům automobilek se dostalo slyšení alespoň u některých vlád. K italské a polské, které proti opatřením EU protestují dlouhodobě, se přidaly další ze zemí se silným automobilovým průmyslem včetně české.
Jenže jejich iniciativa přichází v době, kdy dochází k výměně členů Evropské komise. Noví komisaři budou do konce roku teprve zjišťovat kam které dveře v Bruselu vedou. Navíc životopisy většiny z nich ukazují, že jejich přístup k otázkám Zeleného údělu bude ještě radikálnější než těch odcházejících, což už v prvních komentářích dali jasně najevo.
Sdružení evropských výrobců automobilů ACEA sice upozorňuje na možné problémy, ale k radikálnějšímu vyjádření má daleko. V čele ACEA stojí nejvyšší představitel francouzské skupiny Renault Luca de Meo a sdružení ACEA před časem opustila skupina Stellantis s odvoláním na nefunkčnost této organizace. Přitom klíčovou roli v evropské části Stellantisu hrají francouzské automobilky a francouzská vláda se odmítá připojit k protestům proti novým limitům. Bez podpory Francie a Španělska nemá iniciativa vedená Itálií a podporovaná českou vládou sebemenší šanci na úspěch.
Nezapomeňme, že nejvíc masivní pokuty za nesplnění nových emisních limitů dopadnou na německé výrobce. Poslední statistiky ukazují, že nejdál od jejich splnění mají VW a Ford, tedy společnosti čelící spolu se svými dodavateli největším problémům s příliš rychlým přebudováním výrobních závodů v Německu na produkci elektromobilů.
Ing. Vladimír Rybecký, šéfredaktor
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz