name | autoweek.cz
Výbor EP schválil mírnější verzi normy Euro 7
13.10.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Výbor pro životní prostředí Evropského parlamentu ENVI přijal Španělskem navrženou kompromisní zmírněnou verzi Euro 7 s mírnějšími limity a požadavky než původní návrh Evropské komise. Vychází z požadavků českého zpravodaje. Poskytne průmyslu víc času na přípravu nových emisních standardů.
Výbor Evropského parlamentu pro životní prostředí ENVI schválil zprávu o emisní normě Euro 7. Na svém listopadovém zasedání by tak o normě Euro 7/Euro VII, která stanoví emisní limity pro osobní a nákladní automobily, mělo hlasovat už celé plénum Evropského parlamentu.
Zpravodaj návrhu v EP, český europoslanec Alexandr Vondra (ODS), po hlasování v Bruselu uvedl: „Výbor EP pro životní prostředí právě schválil mou zprávu k návrhu Euro 7. Poměr hlasů 52:32. Zeleno-socialistická levice poražena. Hosana, poprvé za 4 roky zcela jiná koalice v EP. Ve výsledku zachováme cenovou dostupnost aut se spalováky a udržíme lidem práci v autoprůmyslu.“ Podporu pro návrh si Vondra zajistil u poslanců z řad lidovců EPP, liberálů Renew, nacionalistů ID a svých konzervativců ECR.
Na dojednání návrhu v Radě Evropské unie se významnou měrou podílela Česká republika, která vedla koalici stejně smýšlejících států, v níž byly ještě Francie, Itálie, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Polsko a Slovensko. Všechny tyto země se postavily proti původní, podle nich nerealistické variantě normy, kterou navrhla Evropská komise. S následným kompromisem, který představilo na konci září španělské předsednictví, ale už byly tyto země spokojené.
Podle návrhu, který ministři EU pro konkurenceschopnost schválili 25. září, by výrobci automobilů měli snížit emise z nových vozidel a měli by mít více času na přípravu změn. Emisní limity pro osobní automobily a dodávky by měly být na stejné úrovni jako současná emisní norma Euro 6. U nákladních vozidel by tyto limity měly být o něco přísnější. Návrh schválený výborem ENVI počítá s ještě delšími přechodnými obdobími, během nichž bude norma uvedena do praxe. Verze přijatá Výborem pro životní prostředí ponechá současné emisní normy Euro 6 pro osobní automobily v platnosti do 1. července 2030 pro osobní automobily a dodávky a do 1. července 2031 pro autobusy a nákladní automobily. Původní návrh Evropské komise, zveřejněný v listopadu 2022, stanovil data vypršení platnosti na roky 2025 a 2027 pro osobní a nákladní automobily a zavedl by přísnější limity pro znečišťující látky pro osobní automobily a dodávky. Průmysl bude mít víc času na přípravu na novou legislativu, což znamená, že Euro 7 by mohlo vstoupit v platnost až po roce 2030. Přitom v roce 2035 má vstoupit v platnost zákaz prodeje spalovacích motorů v osobních autech.
Součástí navrhovaných opatření Euro 7 je také ekologický pas vozidla, který by obsahoval informace jako jsou spotřeba paliva, stav akumulátoru, emisní limity a výsledky pravidelných technických kontrol. Kromě toho se prodlouží požadavky na životnost vozidel, motorů a systémů kontroly znečištění. Malosériové automobilky budou mít svá pravidla.
Evropský parlament má o návrhu hlasovat na plenárním zasedání 8. listopadu, aby byly následující trialogy uzavřeny do konce roku. Výsledek tohoto hlasování ovšem zdaleka není jednoznačný – je zde mnoho europoslanců požadujících dokonce ještě mnohem přísnější normu než byl návrh Evropské komise. Proti zmírnění původního návrhu Euro 7 budou určitě hlasovat i mnozí poslanci z České republiky (i když někteří jako obvykle „onemocní“ aby neporušili postoj své frakce a přitom si nerozzlobili své voliče). Po hlasování v Evropském parlamentu budou následovat ještě takzvané trialogy, které jsou stěžejní součástí přijímání unijních norem.
„Hlasování Výboru pro životní prostředí je zlepšením oproti návrhu komise, ale stále zaostává v klíčových aspektech. Nejlepším způsobem, jak omezit znečištění, je nahradit starší vozidla těmi, která splňují normu Euro 6, spíš než ukládat nové náklady na další marginální výhody,“ uvedla v prohlášení ředitelka Asociace evropských výrobců automobilů ACEA Sigrid de Vriesová.
Environmentální skupina Transportation & Environment byla k hlasování v Parlamentu velmi kritická a prohlásila: „Jde o katastrofu pro veřejné zdraví, která umožní automobilovému průmyslu umýt auta ekologicky jako ‚čisté Euro 7‘ a přitom stále provozovat vysoce znečišťující normy Euro 6.“
Sdružení automobilového průmyslu vnímá výsledek hlasování Výboru pro životní prostředí ENVI pozitivně, zejména pokud se jedná o provázání vstupu aktu v platnost se sekundární legislativou. „To je z hlediska schopnosti výrobců i testovacích center připravit se na nové regulatorní požadavky absolutně klíčové. Výrobci totiž mohou provádět vývoj a certifikaci hromadné výroby až v okamžiku, kdy vstoupí v platnost všechny prováděcí předpisy. Nadále však přetrvávají obavy z některých technických požadavků, jako je například on-board monitoring,“ uvedl AutoSAP.
Sdružení automobilového průmyslu konstatuje, že mezi první normou Euro a první verzí normy Euro 6 došlo k reálnému snížení emisí o více než 90 %. I přesto, že Euro 7 přinese další marginální výhody, dosáhli bychom mnohem většího zlepšení kvality ovzduší nahrazením starých vozidel vysoce účinnými modely Euro 6/VI souběžně s přechodem na elektrifikaci vozového parku. Bez obnovy zejména starších vozových parků, jako je ten v České republice (druhý nejstarší v EU), by norma Euro 7 měla zcela opačný účinek na životní prostředí, než bylo deklarováno.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz