name | autoweek.cz

VW Group: Škoda a Cupra vynikají

VW Group: Škoda a Cupra vynikají

14.01.2025 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Koncern VW vloni ve všech divizích prodal méně vozů než v roce 2023. Při pohledu na jednotlivé značky a segmenty najdeme jen málo světlých míst. Úspěšný rok hlásí jen Škoda a Cupra.

Koncern VW dodal v roce 2024 po celém světě celkem 9,03 milionu vozů(včetně nákladních), což bylo o 2,3 % (neboli 210 000 vozů) méně než v předchozím roce, kdy to bylo 9,24 milionu vozů. Růst vykázaly značky Cupra, Lamborghini, Seat a Škoda i dceřiné společnosti pro nákladní vozidla Scania, International (Navistar, působí jen v Severní Americe) a Volkswagen Truck & Buses (působí jen v Latinské Americe).

 

dodávky zákazníkům

2024

2023

rozdíl (%)

 

 
   
   

Brand Group Core

6 689 900

6 662 200

+0,4 %

   

Volkswagen PW

4 796 900

4 866 800

-1,4 %

   

Škoda

926 600

866 800

+6,9 %

   

Seat/Cupra

558 200

519 200

+7,5 %

   

Volkswagen NW

408 300

409 400

-0,3 %

   

Brand Group Progressive

1 692 500

1 918 900

-11,8 %

   

Audi

1 671 200

1 895 200

-11,8 %

   

Bentley

10 600

13 600

-21,5 %

   

Lamborghini

10 700

10 100

+5,7 %

   

Brand Group Sport Luxury

310 700

320 200

-3,0 %

   

Porsche

310 700

320 200

-3,0 %

   

TRATON

334 200

338 200

-1,2 %

   

MAN

95 700

115 700

-17,2 %

   

Volkswagen Truck & Bus

45 800

37 100

+23,6 %

   

Scania

102 100

96 600

+5,7 %

   

International (Navistar)

90 600

88 900

+1,9 %

   

Volkswagen Group celkem

9 027 400

9 239 500

-2,3 %

   

 

Prodejní výsledky v Evropě zůstaly na téměř stabilních 3,77 milionu vozů, přičemž nárůst ve střední a východní Evropě (+1,7 %) částečně kompenzovaly pokles v Německu (-2,2 %).

 

V asijsko-pacifickém regionu zaznamenal VW pokles prodeje o 10,3 % na 3,22 milionu vozů způsobený poklesem prodeje v Číně, nejdůležitějším trhu koncernu. Tam dodávky značek VW poprvé od roku 2012 klesly pod hranici tří milionů vozů. Naději ale vzbuzují stabilnější výsledky ve čtvrtém čtvrtletí, které se přinejmenším přiblížily stejnému čtvrtletí předchozího roku.

 

Severní a Jižní Amerika se v loňském roce ukázala jako zdroj růstu skupiny. V Severní Americe se dodávky zvýšily o 6,4 % na 1,06 milionu vozů, zatímco Jižní Amerika zaznamenala nejsilnější růst mezi hlavními regiony s nárůstem o 14,7 % na 594 300 vozů, přičemž Brazílie jako klíčový trh regionu zazářila s nárůstem o 18,2 %.

 

dodávky zákazníkům

2024

2023

rozdíl

 

 
   
   

Západní Evropa

3 258 600

3 271 000

-0,4 %

   

Stř. a vých. Evropa

512 000

503 500

+1,7 %

   

Severní Amerika

1 057 000

993 100

+6,4 %

   

Jižní Amerika

594 300

518 200

+14,7 %

   

Čína

2 928 100

3 236 100

-9,5 %

   

Asia-Pacific ostatní

295 200

358 400

-17,6 %

   

Blízký východ a Afrika

382 300

359 300

+6,4 %

   

Celkem

9 027 400

9 239 500

-2,3 %

   

 

Elektromobilita zůstává pro skupinu zdrojem problémů. V roce 2024 bylo celosvětově dodáno 744 800 plně elektricky poháněných vozidel, což znamenalo mírný pokles o 3,4 %. Podíl prodeje elektrických vozidel klesl na 8,25 % z 8,35 % v roce 2023. Přesto si skupina udržela vedoucí postavení na evropském trhu s tržním podílem 21 %. Objednávky elektrických vozů byly obzvláště silné v západní Evropě, kde byly meziročně o 88 % vyšší. V Číně vzrostly dodávky elektromobilů o 8 %, zatímco severoamerický trh zaznamenal pokles o 30 %. Ve čtvrtém čtvrtletí dosáhl celosvětový podíl elektromobilů maxima 9,5 %, což bylo způsobeno nárůstem dodávek v Evropě (+18 %).

 

dodávky BEV zákazníkům

2024

2023

rozdíl (%)

podíl (%)

 

 
   
   

Evropa

447 900

472 400

-5,2 %

60,1 %

   

USA

49 400

71 000

-30,5 %

6,6 %

   

Čína

207 400

191 800

+8,1 %

27,8 %

   

Zbytek světa

40 100

35 800

+12,0 %

5,4 %

   

Celkem

744 800

771 100

-3,4 %

100,0 %

   

 

Koncern VW letos naléhavě potřebuje výrazně zvýšit prodej elektromobilů, aby splnil limity EU týkající se emisí CO2. Vloni představovaly elektromobily 11,9 % ze všech registrací, což znamenalo pokles ze 12,5 % v roce 2023. Pro splnění nových limitů CO2 v EU ale potřebuje dosáhnout podíl nejméně 20 % BEV. Pokud by se to nepodařilo, mohly by být skupině uděleny vysoké pokuty, což by významně omezilo její zdroje na vývoj nových technologií. Odborníci proto očekávají cenovou válku, která pravděpodobně dále sníží výnosy z prodeje elektromobilů, které už nyní generují nízký zisk. Se 170 000 objednávkami na elektromobily jen v západní Evropě se nicméně skupina i přes pokračující náročné podmínky na trhu dívá do budoucnosti s důvěrou. VW nutně potřebuje dohnat ztrátu v elektromobilitě i v Číně, protože se svými modely spalovacích motorů bude koncern na největším světovém trhu i nadále zaostávat.

 

 

Mezi nejprodávanější plně elektrické vozy patřil Volkswagen ID.4/ID.5 se 182 000 kusy následovaný Volkswagenem ID.3 (149 100 kusů), Audi Q4 e-tron (107 700 kusů), Škoda Enyaq (79 500 vozů) a Cupra Born (41 800 vozů).

 

dodávky BEV zákazníkům

2024

2023

rozdíl (%)

 

 
   
   

Brand Group Core

539 500

549 900

-1,9 %

   

Volkswagen PW

383 100

393 700

-2,7 %

   

Škoda

79 600

81 700

-2,6 %

   

Seat/Cupra

48 000

45 300

+6,0 %

   

Volkswagen NW

28 800

29 300

-1,6 %

   

Brand Group Progressive

164 500

178 400

-7,8 %

   

Audi

164 500

178 400

-7,8 %

   

Bentley

-

-

-

   

Lamborghini

-

-

-

   

Brand Group Sport Luxury

39 100

40 600

-3,7 %

   

Porsche

39 100

40 600

-3,7 %

   

TRATON

1 700

2 100

-17,2 %

   

MAN

740

1 090

-32,4 %

   

Volkswagen Truck & Bus

120

90

+31,2 %

   

Scania

270

250

+8,1 %

   

International (Navistar)

610

670

-8,5 %

   

Volkswagen Group celkem

744 800

771 100

-3.4 %

   

 

Kromě elektromobility se VW stále víc zaměřoval na plug-in hybridy (PHEV) a těžil z obecného trendu příklonu k tomuto typu pohonu. Dodávky vzrostly o 5 % na 270 000 vozů. Pozitivní odezvu zaznamenaly nové modely s prodlouženým čistě elektrickým dojezdem až na 143 km.

 

Generální ředitel VW Group Oliver Blume je optimistický: „S více než 30 novými modely a četnými inovacemi jsme v roce 2024 položili důležitý základ. V letošním roce budeme naše portfolio neustále rozšiřovat.“

 

Obr.: VW Group