name | autoweek.cz

VW Group: po těžkém roce rok přechodu

VW Group: po těžkém roce rok přechodu

11.03.2025 | Vladimír Rybecký | Statistiky

Koncern VW AG je pro letošní rok opatrně optimistický. Rok 2025 bude rokem přechodu.

Volkswagen představil své hospodaření za uplynulý finanční rok. V roce 2024 skupina celosvětově prodala 9 milionů vozů, o 330 000 méně než v předchozím roce. Provozní zisk klesl o 15 % na 19,1 miliardy eur. VW tento pokles vysvětluje výrazně zvýšenými fixními náklady, které zahrnují zvláštní výdaje ve výši 2,6 miliardy eur zejména na restrukturalizační opatření, a špatnými výsledky v Číně. Výsledek po zdanění je ještě horší: pokles o 31 % na 12,4 miliardy eur. Navzdory očekávání vzrostl obrat na 324,7 miliardy eur (2023: 322,3 miliardy eur). Provozní návratnost tržeb je 5,9 % oproti 7 % v roce 2023.

 

Pokles zisku, nicméně optimismus, že mohlo být ještě hůř

Ve skupina Core s klíčovou značkou Volkswagen osobní vozy návratnost tržeb navzdory zvýšenému prodeji klesla z 5,3 na 5,0 % a výsledek klesl na 6,96 miliardy eur (2023: 7,2 miliardy eur). Pozoruhodné je, že Škoda Auto vykázala téměř stejný zisk jako značka Volkswagen osobní vozy ačkoliv prodala pouze třetinový počet aut. Skupina značek Progressive se musela smířit se značnými ztrátami: provozní výsledek, tažený především špatným prodejem vozů Audi, klesl z 6,3 na 3,9 miliardy eur a návratnost klesla o 3 % na 6,0 %. U skupiny značek Sport Luxury, tedy Porsche, výnos také klesl na 14,5 % místo 18,6 % v roce 2023. Další rok s obrovskou ztrátou vykázala softwarová skupina Cariad.

 

Generální ředitel Volkswagenu Oliver Blume k tomu řekl: „V roce 2024 nastavil koncern Volkswagen rozhodující impulsy s inovativními, emocionálními produkty. a převratnými strategickými rozhodnutími.“

 

Výhledově na aktuální rok VW očekává růst prodeje až o 5 % a cílová je návratnost 5,5 až 6,5 %. To zahrnuje další výdaje na restrukturalizační opatření i budoucí investice. VW hovoří o „výzvách z prostředí politické nejistoty, rostoucích obchodních omezení a geopolitického napětí, rostoucí intenzity konkurence, nestálých surovinových, energetických a devizových trhů a také přísnějších požadavků souvisejících s emisemi.“

 

Finanční ředitel Volkswagenu Arno Antlitz vysvětluje: „Náš výhled odráží globální ekonomické výzvy a hluboké změny v tomto odvětví. Udržujeme spalovací motory technologicky konkurenceschopné, investujeme do elektrických modelů a softwaru a nadále posilujeme naši regionální přítomnost - s jasným růstovým a investičním kurzem v USA.“

 

Mnoho nejistot pro rok 2025

Protože se očekává, že prodej v Evropě a Severní Americe bude letos mírně pozitivní, finanční ředitel VW Arno Antlitz VW uvedl, že očekává obchody na zhruba stejné úrovni jako loni.

 

Pro Volkswagen bude rok 2025 rokem přechodu s mnoha nejistotami: Zatímco zisk z klesajícího se prodeje v Číně se nadále hroutí, výsledek v Evropě a Severní Americe závisí především na politice: Jak bude pokračovat obchodní konflikt s USA? Jak bude Evropská komise rozhodovat o regulaci CO2 v příštích letech? Co udělá nová německá vláda pro stimulaci ekonomiky? Proto je předpověď generálního ředitele VW Olivera Blumeho opatrná. „Rok 2025 je pro nás rokem, ve kterém zrychlíme. Rokem, v němž lze konkrétně zažít novou sílu koncernu Volkswagen,“ slíbil Blume.

 

Cla, jimiž vyhrožuje americký president Donald Trump, výhled zhoršují. VW staví v Kanadě jednu ze svých tří hlavních továren na akumulátory. Pokud Trump své hrozby splní, bude muset platit vysoká cla na články, než je bude možné instalovat do aut vyráběných v americké továrně VW.

 

VW už má řešení alespoň pro závod v mexické Pueble: výroba Golfu se tam přesune z Wolfsburgu. Puebla bude méně závislá na exportu do USA, který se pravděpodobně kvůli vyhlášeným clům výrazně prodraží. Golf se bude vyrábět v Mexiku i pro Evropu, stejně jako Brouk, který také poslední léta strávil v Mexiku.

 

Ač loňský rok se VW vydařil lépe, než se očekávalo, pokles prodeje v Číně, nejdůležitějším trhu pro koncern VW, byl na výsledcích jasně patrný. Spolupráce s místními výrobci, jako jsou Xpeng a SAIC, elektrická platforma vyvinutá speciálně pro Čínu, a software dceřiné společnosti skupiny Cariad mají pro VW v Číně přinést nový impuls. Letos však VW v Číně ještě čeká další pokles tržeb a zisku. Do roku 2024 tam již zisk klesl z 2,6 na 1,7 miliardy eur. Letos se očekává, že se bude pohybovat pouze mezi 0,5 a 1 miliardou eur. Teprve od roku 2027, kdy vstoupí v platnost nová strategie a na trh přijdou vozy speciálně vyvinuté pro Čínu, se prodej opět zvýší a zisk trvale překročí 2 miliardy eur.

 

Pro nástup elektromobility nejsou podmínky

Je docela možné, že Golf se spalovacím motorem zůstane ve výrobě déle, než bylo původně plánováno: „Spalovací motory budeme nabízet až do 30. let,“ řekl Blume. Náběh elektromobility nicméně postupuje pomaleji, než se očekávalo. Společnost tedy nadále sleduje dvousměrnou strategii. „V naší nabídce máme atraktivní elektrické modely. Správné ale musí být i rámcové podmínky, jako jsou nabíjecí infrastruktura a nízké ceny energie,“ řekl Blume a poukázal na to, že kilowatthodina elektřiny u nabíjecí stanice v Číně stojí jen pár centů. „Objednávky na VW ID.7 jsou na úrovni Passatu,“ tvrdí Antlitz. Model střední třídy je nejúspěšnější elektromobil skupiny a zatím předčil očekávání.

 

Cílem je být do roku 2035 „Global Automotive Tech-Driver“. To chce VW dosáhnout nejen elektrickými pohony, ale také softwarem a vývojem samořídících vozů. Autonomní řízení je podle generálního ředitele již připraveno k sériové výrobě v ID.Buzz. Na zářijovém IAA v Mnichově se má představit VW ID 2, který bude v roce 2026 připraven k sériové výrobě. „Také koncernová značka Lamborghini plánuje elektromobil – s 2000 k,“ oznámil Blume. Velké ambice v Číně a USA má VW i s použitím elektrického pohonu s prodlužovačem dojezdu.

 

Volkswagen očekával, že letos bude čelit pokutě ve výši 1,5 miliardy eur, pokud EU dodrží své přísné cíle CO2. Toho zřejmě bude nyní ušetřen. „Cíl CO2 zůstává stejný, ale máme víc času na jeho realizaci,“ řekl Antlitz.

 

Foto: VW