autoweek.cz

VW a SAIC zavřou továrnu, kde se vyrábějí i vozy Škoda

VW a SAIC zavřou továrnu, kde se vyrábějí i vozy Škoda

19.09.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality

Čtyři desetiletí starý společný podnik VW Group s čínskou společností SAIC připravuje uzavření továrny v Nankingu, která vyrábí vozy Volkswagen a Škoda, protože jejich prodej klesá.

Volkswagen Group a jeho nejstarší čínský partner plánují uzavřít jednu továrnu v Číně a možná i další v reakci na zpomalující se poptávku po vozech se spalovacími motory. Přitom první továrna společného podniku už přestala vyrábět před dvěma roky. Čtyři desetiletí starý společný podnik VW Group se společností SAIC Motor se podle informací agentury Bloomberg připravuje na uzavření továrny v Nankingu již příští rok. Areál, který vyrábí vozy Volkswagen Passat a Škoda Kamiq, Kamiq GT a Superb, má roční kapacitu až 360 000 vozů. Načasování rozhodnutí pro ostatní elektrárny zůstává nejasné, nicméně omezování produkce již údajně probíhá.

 

40 let partnerství

Volkswagen čtyři desetiletí budoval své kapacity pro výrobu automobilů v Číně, počínaje společným podnikem vytvořeným se společností SAIC v roce 1985. Následovalo několik dalších partnerství a do konce roku 2023 měl VW v Číně víc než 90 000 zaměstnanců.

 

Výroba v 39 čínských závodech VW loni zůstala více než čtvrtinu pod vrcholem dosaženým před pandemií. Jejich podíl na provozních výnosech z čínských podniků klesl v roce 2023 o 20 % na 2,62 miliardy eur a je o polovinu nižší než v roce 2015. U SAIC-VW činilo loni využití továrny podle výroční zprávy SAIC 58 %.

 

Už v roce 2022 společnost SAIC-VW přestala vyrábět automobily ve svém automobilovém závodě č. 1 ve výrobní zóně Anting v Šanghaji. Výroba byla převedena do závodu v Yizheng v provincii Ťiang-su, zatímco Anting č. 1 je nyní využíván pro výzkum a vývoj. Závod číslo 1 stál na začátku partnerství SAIC-VW, když se zde model Santana chrlil po statisících a stal se symbolem statutu pro rostoucí čínskou střední třídu. V závodě se před ukončením výroby vyráběl malý Volkswagen Polo spolu se Škodami Octavia a Fabia. VW má v Antingu nový závod pro roční produkce 300 000 vozů postavený speciálně pro elektromobily. Vloni z něj dodávky elektromobilů vzrostly o 23 % na 190 820 kusů.

 

Zatímco VW a další výrobci byli zaskočeni stagnující poptávkou po elektromobilech v Evropě, v Číně jde elektrifikace rychle kupředu. Jenže tam získali převahu místní výrobci v čele s BYD s inovativními a cenově dostupnými modely.

 

Budoucnost Škody v Číně

Ve čtyřech čínských závodech v Čchang-ša (Kodiaq a Kodiaq GT), Nanking (Kamiq, Kamiq GT a Superb), Ning-po (Octavia, Octavia Pro a Karoq) a I-čeng (Rapid) se výroba vozů Škoda v roce 2023 propadla na pouhých 18 500 vozů, zatímco v roce 2022 to bylo 42 000 aut. Přitom v roce 2018 se v Číně vyrobilo 354 000 vozů Škoda a Čína byla v té době pro Škodu nejvýznamnějším trhem na světě. Škoda tehdy oznámila, že chce svou silnou pozici na čínském trhu dále posílit a dosáhnout dodávky zákazníkům přes 600 000 vozů ročně. Už na jaře 2019 Škoda v Šanghaji představila koncept svého prvního elektromobilu, který se posléze proměnil v Enyaq. Bezprecedentní ústup na největším trhu světa byl způsoben náhlým propadem zájmu spotřebitelů, který se datuje od návštěvy předsedy Senátu ČR Miloše Vystrčila na Taiwanu. Zákazníci v Číně také stále víc volí elektromobily a plug-in hybridy s dlouhým dojezdem resp. prodlužovačem dojezdu, a nic z toho Škoda ve své nabídce nemá.

 

Nyní obchodní partneři revidují strategii značky Škoda po prudkém poklesu prodeje, což podtrhuje rozsah problémů, kterým v Číně čelí. Továrna v Ning-po v provincii Zhejiang zastavila výrobu vozů Octavia a Karoq na několik měsíců a také se uvažuje o jejím uzavření. Obchodní partneři proto upravují marketing značky Škoda a restrukturalizují síť prodejců s cílem zaměření se na prodej ojetých vozů.

 

Foto: Škoda Auto