name | autoweek.cz

Volvo se vrací do budoucnosti

Volvo se vrací do budoucnosti

01.04.2025 | Aktuality

Aktuality Reuters z automobilového průmyslu přináší z Londýna evropský korespondent Nick Carey. Tentokrát proč Volvo vrací do čela Samuelssona, pokračujících zásazích do Tesly a o hybridním problému Toyoty.

Někteří v automobilovém průmyslu si mohli držet palce, aby prezident Donald Trump prohlásil svá 25% autocla na „Den osvobození“ za aprílový žertík. Zatím ale nic nenasvědčuje tomu, že by tentokrát president zamýšlel od svých cel ustoupit, i když očekávané zvýšení cen by nakonec mohlo mít neúměrný dopad na automobilisty a jeho voliče z dělnické třídy.

 

Trump o víkendu pro NBC News pronesl slova, která by poškodila každého konvenčního politik, že by mu bylo jedno, jestli automobilky zvýší ceny.

 

Jak ale předpokládá skupina Cox Automotive, spotřebitelům však pravděpodobně nebude jedno, pokud 25% cla přidají 3000 USD k ceně vozidla vyrobeného v USA a 6000 USD k vozidlům vyrobeným v Kanadě nebo Mexiku.

 

Staré, ale zlaté Volvo

Volvo o víkendu překvapilo investory tím, že přivedlo zpět bývalého generálního ředitele sedmdesátníka Hakana Samuelssona, protože automobilka čelí těžké době s Trumpovými cly a již musela ustoupit od svého ambiciózního cíle přejít do roku 2030 výhradně na elektrický pohon.

 

Samuelsson řídil Volvo deset let od roku 2012 do roku 2022. Analytici a investoři jej vnímají jako bezpečného lodivoda, který švédskou společnost povede v turbulentních časech. Volvo je jednou z evropských automobilek nejvíce vystavených clům na dovoz z USA a Samuelsson má zkušenosti s jednáním s první Trumpovou administrativou.

 

Čínský většinový vlastník Geely se také zabývá reorganizací svého rozlehlého portfolia, díky čemuž již nahradil generálního ředitele Polestaru, a to rovněž zkušeným automobilovým manažerem.

 

Předseda Geely Li Shufu je také pod tlakem investorů, nešťastných z toho, že se jako předseda představenstva společnosti Volvo zúčastnil jen velmi málo zasedání představenstva. Tento týden se zúčastní své vůbec první výroční schůze akcionářů společnosti Volvo, když zástupci poradců nedoporučovali jeho opětovné jmenování do představenstva.

 

Samuelssonův návrat vypadá jako způsob, jak uklidnit investory na mnoha úrovních.

 

Žádná spalující touha po Tesle v Evropě

Až Tesla oznámí globální dodávky za první čtvrtletí, předpovědi slibují špatné výsledky od výrobce elektromobilů Elona Muska. Po katastrofálních prodejních číslech v Evropě v lednu a únoru údaje z prvních zemí, které uvedly prodejní čísla, ukazují pokračující pokles pro Teslu. Například ve Francii a Švédsku klesly tržby Tesly za první čtvrtletí na nejnižší úroveň od roku 2021.

 

Vozy Tesla se v reakci na Muskův pravicový aktivismus staly v několika zemích terčem vandalismu a 17 vozů bylo o víkendu zničeno nočním požárem v obchodním zastoupení v Římě, což Musk odsoudil jako teroristický čin.

 

Zakladatel italského klubu vlastníků Tesly vychvaloval Muska jako génia a řekl: „Všichni bychom byli samozřejmě šťastní, kdyby se Musk vrátil jako generální ředitel.“

 

To je sentiment, se kterým se může ztotožnit mnoho akcionářů Tesly.

 

Automobilka hodně věří ve vylepšený Modelu Y, ale středeční čísla dodávek pravděpodobně ukážou, že Tesla se propadla do hlubší propasti, z níž se musí vyhrabat.

 

Dodávky hybridních Toyot se zpožďují

Toyota má problém s hybridními vozy, i když možná ne takový, jaký byste očekávali.

 

Jak informuje agentura Reuters, prudká poptávka po benzinově-elektrických hybridech Toyoty způsobila, že dodavatelé nestačí udržet krok. To podle zdrojů vedlo k nedostatku dílů a měsíce dlouhému čekání kupujících nových aut.

 

Jak uvedly zdroje Reuters, zásoby hybridů jsou u prodejců Toyoty na hlavních trzích včetně USA, Japonska, Číny a Evropy nízké.

 

Nárůst poptávky představuje  pro dominantního hráče v oblasti hybridů Toyotu problém. Ale také to potvrzuje správnost sázky japonské automobilky na tuto technologii, zatímco velké investice jejích konkurentů do elektromobilů s akumulátory byly postiženy sníženou poptávkou po BEV.

 

Kia ukazuje Georgii trochu lásky

Kia bude od poloviny roku 2026 vyrábět hybridní vozidla v nové americké továrně své partnerské společnosti Hyundai, protože se snaží uspokojit rostoucí poptávku a najít způsob, jak se vyhnout Trumpovým clům na automobily.

 

Hyundai – třetí největší světový výrobce automobilů, včetně společnosti Kia Motors, ve které vlastní 35% podíl – začal v roce 2022 výstavbu své továrny na plně elektrické automobily v Georgii, aby využil politiku presidenta Joa Bidena vstřícnou k elektromobilům.

 

Uprostřed změkčující americké poptávky po elektromobilech a hrozbách Trumpovy administrativy ukončit dotace na elektromobily přidá Hyundai do výrobních linek továrny hybridy.

 

„Vozy Kia budou představovat 40 % celkové výroby závodu v Georgii,“ řekl generální ředitel Kia Song Ho-sung novinářům během slavnostního zahájení výroby v továrně.

 

Rychlá kola

Tesla v dubnu zahájí prodej v Saúdské Arábii, což signalizuje, že generální ředitel Elon Musk a království zacelili trhlinu, která se datuje od miliardářovy krátkodobé snahy v roce 2018 převést společnost do soukromého vlastnictví.

 

Čínská automobilka BYD podepsala dohodu o distribuci autodílů s italskou společností Intergea jako součást její strategie posílit svou přítomnost na klíčovém evropském trhu.

 

Čínský partner společnosti Stellantis Leapmotor příští rok podle viceprezident společnosti uvede v Evropě vozidla vybavená technologiemi chytrého řízení.

 

Globální produkce Toyoty v únoru rostla již druhý měsíc v řadě, a to díky vyšší produkci a silnějším prodejům v Japonsku.

 

Foto: Volvo Cars, Toyota, Newspress USA

 

Čínský akumulátorový gigant CATL obdržel od čínského regulátora cenných papírů souhlas s prodejem akcií v Hongkongu, kde by podle zdrojů Reuters mohl získat nejméně 5 miliard dolarů.