name | autoweek.cz

Volkswagen Tayron – když Tiguan nestačí
19.03.2025 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Volkswagen posiluje svou nabídku voz§ SUV - zákazníci si zvykají na nové jméno Tayron. Vedle hybridních pohonů se zážehovými motory, včetně druhé generace plug-in hybridu, ve Wolfsburgu u něj nezapomněli ani na turbodiesel. Akční ceny začínají od 999 000 Kč.
Nový Volkswagen Tayron se českým zákazníkům představuje jako atraktivní prostorné a všestranné SUV. Byl navržen tak, aby oslovil každého, komu nestačí kompaktní model Tiguan - kdo potřebuje víc prostoru až se sedmi sedadly ale nepožaduje velký luxusní Touareg.
Víc než Tiguan Allspace
Tayron nahrazuje verzi Tiguan Allspace, což je svým způsobem paradox, protože tato verze představovala 55 % celkového prodeje modelové řady Tiguan. Přijetí novinky ze strany zákazníků je nicméně velmi dobré, což potvrzuje vysoký počet objednávek od zahájení jejich příjmu po předvedení nového modelu na podzim při e-Salonu.
Tayron také může mít sedm sedadel a byl vyvinut na základě platformy MQB Evo (přední část nosné struktury až po střední sloupky je také identická), ale jde o svébytný model. To, že nejde jen o prodloužený Tiguan, je patrné na jeho mohutnějším vzhledu. Od Tiguanu se ale liší nejen navenek, ale i rozšířením o mnoho funkcí a výkonnějšími pohonnými jednotkami.
Tayron s délkou 4792 mm a rozvorem náprav 2788 mm má v pětimístné konfiguraci objem zavazadlového prostoru 885 l, po složení zadních sedadel až 2090 l. V sedmimístné verzi je za třetí řadou k dispozici prostor o objemu 345 l. Pro porovnání - Tiguan má délku 4539 mm při rozvoru náprav 2677 mm), zatímco Touareg je dlouhý 4902 mm (rozvor náprav: 2904 mm).
Větší komfort
Interiér se vyznačuje vysoce kvalitními povrchy a materiály, jako jsou pravé dřevo v obložení Elegance nebo čalounění z mikrovlákna ve sportovní variantě R-Line. Sedadla řady Elegance nabízejí masážní funkci, která poskytuje relaxaci na delších cestách. V nabídce jsou i speciální sedadla ergoActive Plus s nejvyšší úrovní ergonomické konstrukce.
Za multifunkčním volantem je 10“ Digital Cockpit a centrální displej infotainmentu má standardně velikost 12,9“, za příplatek je k dispozici 15“ a projekční head-up displej.
Volkswagen si u Tayronu dal extrémně záležet na hlukovém komfortu: dvojitá laminovaná boční okna s izolační fólií, dostatek izolací pod karoserií a jemná práce v aerodynamickém tunelu se starají o to, že i ve vyšší rychlosti proniká do interiéru jen minimální hluk od vnějších zpětných zrcátek.
Pohonné jednotky – všechny varianty se spalovacími motory
Volkswagen pro Tayron nabízí všechny možné varianty pohonu, včetně nové generace vyspělého plug-in hybridu a tří variant s pohonem všech kol 4Motion.
Tayron eHybrid s plug-in hybridním pohonem umožňuje výběr ze dvou výkonových verzí – 150 kW (204 k) a 200 kW (272 k). Součástí hybridního modulu je přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,5 TSI evo2 se šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou eDSG. Zážehový motor spolupracuje s elektromotorem na pohonu předních kol. Trakční elektromotor je napájen akumulátorem s využitelnou kapacitou 19,7 kWh, který umožňuje dojezd s elektrickým pohonem 123 km. Lze jej nabíjet na DC rychlonabíjecích stanicích výkonem až 50 kW, takže dobíjení na cestách dává smysl.
Nabídka zahrnuje zážehové motory s mild hybridním systémem 48 V s reverzním alternátorem poháněným řemenem a systémem deaktivace válců ACTplus. Na výběr jsou ve verzích 1,5 eTSI s výkonem 110 kW (150 k) a 2,0 TSI evo4 4Motion s výkonem 150 kW (204 k) nebo 195 kW (265 k). Nechybějí ani úsporné turbodiesely - čtyřválce 2,0 TDI evo2 s výkonem 110 kW (150 k) resp. ve verzi 2,0 TDI 4Motion s výkonem 142 kW (193 k). Ve všech případech je hnací moment přenášen prostřednictvím dvouspojkové automatické převodovky DSG. Všechny tři verze Tayronu s pohonem 4Motion jsou koncipovány pro provoz s přívěsem o hmotnosti až 2500 kg (brzděný, stoupání 12 %). I výkonnější ze dvou e-hybridů utáhne až 2000 kg.
Špičková technika
Zákazníci mají velké možnosti individualizace. Mezi technické speciality patří například vylepšená podoba adaptivní regulace podvozku DCC Pro se dvouventilovými tlumiči (pro některé varianty se dodává sériově), světlomety IQ.Light HD LED Matrix s funkcemi interaktivního osvětlení a 19 200 elementy v každém světlometu, Travel Assist pro asistované řízení vozidla v podélném i příčném směru nebo hlasový asistent IDA s integrovaným ChatGPT.
Velký bratr Tiguanu ovšem není zrovna levný. Vstupní cena akční verze Tayron Limited je 999 000 Kč v případě varianty, jejíž přední kola pohání mild hybridní 1,5 eTSI/110 kW (150 k). Sériová výbava zahrnuje mj. devět airbagů, LED světlomety včetně systému Light Assist s automatickými dálkovými světly, zadní 3D LED světla, informační a zábavní systém s 12,9“ dotykovým displejem, multifunkční volič jízdních režimů, adaptivní tempomat ACC, třízónovou klimatizaci Climatronic, vyhřívání sedadel vpředu i volantu, parkovací senzory Park Pilot, parkovací asistent Park Assist Plus, zadní kameru, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka a prodlouženou záruku na 5 let/100 000 km.
Tayron se vyrábí v hlavním závodě Volkswagenu ve Wolfsburgu.
Foto: Vladimír Rybecký
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz