name | autoweek.cz
Volkswagen Golf - modernizace pro výročí
24.01.2024 | Vladimír Rybecký | Nové modely
Osmá generace Volkswagenu Golf vstupuje do druhé poloviny svého životního cyklu. V roce 50. výročí uvedení na trh této modelové řady prochází modernizací. Navenek se mění jen málo. Vylepšení se zaměřila na infotainment a ovládací prvky, které jsou terčem kritiky mnoha zákazníků.
Golf je nejprodávanější Volkswagen všech dob, evropský bestseller kralující kompaktní třídě jako auto pro celou generaci symbolizující technickou dokonalost. Za půl století se jej prodalo už 37 milionů. V interním souboji o nejprodávanější model značky už ale globálně Golf prohrál s SUV Tiguan. O budoucnost se přesto stále nemusí obávat a stále představuje obrovský objem prodeje. Jeho osmá generace uprostřed svého života prochází oživením, které nutně potřebuje. Působí už příliš nevýrazně a kritizováno je i uživatelsky nepříjemné ovládání.
Pryč jsou doby, kdy Golf systematicky kraloval evropskému trhu. Dominoval prodejním statistikám v letech 2008 až 2021, ale od přechodu na osmou generaci v roce 2019 jej pronásledují problémy - nejprve se softwarem, které notně poškodily dříve nezpochybnitelnou pověst převahy německé techniky, a posléze v covidové krizi s problémy v dodavatelských řetězcích. Tehdy byl ve Wolfsburgu upřednostňován elektrický ID.3, který měl zaujmout postavení bestselleru značky namísto Golfu.
Osmá generace Golfu zklamala ve srovnání s předchozími generacemi z hlediska kvality a uživatelské vstřícnosti. I nadále zůstává zdaleka nejprodávanějším kompaktem v Evropě, ovšem v absolutním hodnocení prodejnosti jej poráží Tesla Model Y, řada malých městských aut a dokonce i malé SUV Volkswagen T-Roc (ale ID.3 bychom na nejvyšších příčkách hledali marně...).
Namísto před časem naznačovaného ukončení výroby můžeme očekávat ještě jednu generaci Golfu, protože modely ID zatím nemají šanci jej po stránce objemu prodeje nahradit. Proto se, jak řekl šéf značky Thomas Schäfer, Golf tímto faceliftem nechystá na závěrečný spurt ale po 50 letech vstupuje do nové budoucnosti. Technicky se ale musí připravit na konkurenci příštích let.
Kosmetické úpravy a nové ovládání
Navenek je facelift minimální - jen štíhlejší světlomety s novou optikou v nově navrženém předním nárazníku, nová podoba přídě připomínající Passat a nové zadní svítilny.
Změny v interiéru jsou výrazné s kompletně přepracovanou přístrojovou deskou s novým 10,2“ digitálním přístrojovým panelem označovaným jako Digital Cockpit Pro. Standardně bude Golf dodáván s 10,4“ centrálním displejem, ve vyšších verzích bude 12,9“ s novým rozhraním MIB4 (stejně jako u nedávné deváté generace Passatu, třetí generace Tiguanu ale také Škody Superb a Kodiaq). To slibuje být efektivnější a intuitivnější než hodně kritizované řešení ve stávající verzi. Na volant se také vracejí fyzická tlačítka namísto nepodařeného dotykového ovládání a posuvná lišta pod středovým displejem je konečně podsvícená. Spolu s novou strukturou menu by tak mělo být možné i v noci ovládat hlasitost nebo teplotu bez rizika nehody. Nový informační systém, který ovládá i četné asistenční systémy, se nejen snadněji ovládá, ale také by měl reagovat výrazně rychleji než dříve. Od uvedení na trh bude do systému hlasové asistence integrován i nástroj ChatGPT.
Stávající platforma MQB ale s vylepšeními
Na rozdíl od nových generací Passatu a Tiguanu není přepracovaný Golf založen na architektuře MQB Evo, ale zachovává si původní platformu. Přebírá ovšem některé konstrukční prvky nové architektury pokud jde o odpružení, elektrický obvod a komponenty související s hnacím ústrojím kvůli kompatibilitě s nejnovějším vývojem.
Může proto za příplatek nabídnout i nejnovější adaptivní podvozek DCC Pro a obě plug-in hybridní verze dostaly nový akumulátor s kapacitou 19,7 kWh místo dosavadních 13 kWh, takže se slibovaný dojezd na elektrický pohon prodlužuje na víc než 100 km. Zlepšily se i možnosti dobíjení - z wallboxu výkonem 11 kW a nově i stejnosměrným proudem s 50 kW.
Zavazadlový prostor zůstává na nijak oslňujících 380 l (resp. jen 272 l u plug-in hybridní verze).
Pohonné jednotky
Modernizovaný Golf bude opět poskytovat možnost výběru z mnoha pohonných jednotek. Z nabídky zmizel tříválec 1,0 l, ale přibyla nová verze čtyřválce 1,5 l/85 kW (115 k). Dvojice zážehových motorů 1,5 l bude s 48 V mild-hybridní technikou nebo bez ní, vždy však s výkonem 85 kW (115 k) nebo 110 kW (150 k). Liší se převodovkou - přímo řazenou šestirychlostní u 1,5 TSI resp. sedmistupňovou DSG u mild-hybridních 1,5 eTSI.
V nabídce zůstaly dva turbodiesely 2,0 l TDI, rovněž s výkonem 85 kW (115 k) nebo 110 kW (150 k) - v prvním případě s přímo řazenou šestirychlostní převodovkou, výkonnější se sedmistupňovou DSG.
Kromě toho jsou zde plug-in hybridní pohonné jednotky eHybrid se 150 kW (204 k) a na vrcholu verze GTE s 200 kW (272 k), obě s šestistupňovou převodovkou eDSG.
V nabídce zůstane GTI s přeplňovaným zážehovým motorem 2,0 TSI se 195 kW (265 k) a později se přidá i vrcholný model R s pohonem všech čtyř kol a výkonem přes 220 kW (300 k). Zmizel ale vrcholný turbodiesel GTD.
Extrémně prostorné kombi Golf Variant zůstává i nadále v nabídce ve všech verzích kromě plug-in hybridů a variant GTI.
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz