name | autoweek.cz
Vlaky zadarmo, autobusy za peníze
20.01.2018 | Doprava
Tisková zpráva Sdružení automobilových dopravců ČESMAD Bohemia týkající se záměru zavést zdarma jízdu vlakem pro určité skupiny občanů.
Babišova vláda v demisi připravuje pro studenty a důchodce zatím za blíže neupřesněný počet miliard ježdění zdarma. Ovšem pouze pokud pojedou vlakem. Ministr dopravy Ťok tento nákladný populismus obhajuje slovy, že se jedná o plošné opatření, které bude naprosto spravedlivé. Nahradí totiž režijní jízdenky, na které měli dosud nárok pouze bývalí železničáři. Nyní se svezou zdarma všichni.
To se ovšem hluboce mýlí. Stát každoročně železniční byznys dotuje mnoha miliardami, přičemž značná část občanů tyto služby vůbec nevyužívá, dílem protože nechce, dílem protože nemůže, neboť koleje na rozdíl od silnic ani zdaleka nevedou všude. Přihozením dalších miliard dotací se pouze zvýší zvýhodnění části studentů a důchodců, která má k drážní dopravě přístup. Ti, co jsou odkázáni na autobusy, ze spravedlivého opatření neuvidí ani korunu.
Je chvályhodné, že stát podporuje hromadnou dopravu osob, neměl by však v žádném případě činit selektivně, ať již vzhledem k jejich uživatelům nebo k provozovatelům. Již dnes vlaky objednané kraji v rámci dopravní obslužnosti jezdí s dotacemi cca 120 Kč na jeden kilometr, zatímco autobusy tutéž práci zvládnou až 6x levněji. Další přilévání peněz ze státního rozpočtu směrem k železnicím má do spravedlnosti opravdu daleko.
Martin Felix, ČESMAD Bohemia
To se ovšem hluboce mýlí. Stát každoročně železniční byznys dotuje mnoha miliardami, přičemž značná část občanů tyto služby vůbec nevyužívá, dílem protože nechce, dílem protože nemůže, neboť koleje na rozdíl od silnic ani zdaleka nevedou všude. Přihozením dalších miliard dotací se pouze zvýší zvýhodnění části studentů a důchodců, která má k drážní dopravě přístup. Ti, co jsou odkázáni na autobusy, ze spravedlivého opatření neuvidí ani korunu.
Je chvályhodné, že stát podporuje hromadnou dopravu osob, neměl by však v žádném případě činit selektivně, ať již vzhledem k jejich uživatelům nebo k provozovatelům. Již dnes vlaky objednané kraji v rámci dopravní obslužnosti jezdí s dotacemi cca 120 Kč na jeden kilometr, zatímco autobusy tutéž práci zvládnou až 6x levněji. Další přilévání peněz ze státního rozpočtu směrem k železnicím má do spravedlnosti opravdu daleko.
Martin Felix, ČESMAD Bohemia
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz