name | autoweek.cz

Vláda schválila aktualizovaný Národní akční plán čisté mobility
12.05.2020 | Tiskové zprávy
Vláda schválila v Aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility (NAP CM). Aktualizace tohoto dokumentu reaguje na dosavadní postup plnění, nové výzvy v této oblasti a reflektuje i nejnovější vývoj legislativy Evropské unie.
Aktualizovaný plán se nově zabývá také rozvojem bezemisní mobility v nesilničních druzích dopravy. Dokument obsahuje i aktualizované cíle počtu vozidel na jednotlivá alternativní paliva a rozsahu doprovodné infrastruktury v České republice k roku 2030.
Za nejvýraznější změnu mezinárodního kontextu rozvoje čisté mobility, ke které došlo od schválení původního NAP CM, lze považovat přijetí tzv. Pařížské dohody o změně klimatu. V této dohodě se signatářské země zavázaly udržet nárůst globální průměrné teploty výrazně pod hranicí 2 °C oproti hodnotám před průmyslovou revolucí a vyvinout úsilí o to, aby nárůst teploty nepřekročil hranici 1,5 °C oproti hodnotám před průmyslovou revolucí.
V návaznosti na výše uvedený mezinárodní smluvní závazek bylo na úrovni EU v posledních letech přijato několik nových právních předpisů, které do budoucna zásadním způsobem ovlivní směřování čisté mobility. Jde zejména o dvě nová nařízení, která stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nové osobní automobily, lehká užitková vozidla a nově i těžká vozidla po roce 2020 a revizi směrnice 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel.
Nejnovější strategické dokumenty Evropské unie pak akcentují vizi tzv. klimatické neutrality do roku 2050, přičemž není pochyb, že k dosažení tohoto cíle je nutné postupně dekarbonizovat systém mobility ve všech druzích dopravy. Posledním takovýmto dokumentem je Sdělení Komise „Zelená dohoda pro Evropu“.
S ohledem tyto skutečnosti byla k NAP CM doplněna samostatná kapitolu týkající se čisté mobility v nesilničních druzích dopravy.
Aktualizace NAP CM obsahuje mj. následující cíle počtu vozidel na jednotlivá alternativní paliva (CNG/LNG/elektřina/vodík) a rozsahu infrastruktury plnících a dobíjecích stanic do roku 2030.
Původní Národní akční plán čisté mobility (NAP CM) vznikl na základě požadavku směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ze dne 22. října 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, aby členské státy EU přijaly národní rámce politiky na podporu rozvoje alternativních paliv v dopravě a vytvořily tak dostatečně příznivé prostředí pro širší uplatnění vybraných alternativních paliv a pohonů, a to primárně v sektoru silniční dopravy.
USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 27. dubna 2020 č. 469 o aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility
Vláda
I. schvaluje v souladu se závazky a cíli České republiky vyplývajícími z příslušných politik a strategických dokumentů České republiky a předpisů Evropské unie v oblasti, dopravy, energetiky a životního prostředí Národní akční plán čisté mobility (dále jen "Plán") obsažený v části III materiálu čj. 372/20;
II. ukládá
1. místopředsedovi vlády, ministru průmyslu a obchodu a ministru dopravy a ministru životního prostředí zveřejnit aktualizaci Plánu na webových stránkách svých resortů a zajistit odpovídající publicitu,
2. místopředsedovi vlády, ministru průmyslu a obchodu a ministru dopravy, ministru životního prostředí, 1. místopředsedovi vlády a ministru vnitra, ministru školství, mládeže a tělovýchovy, ministryním pro místní rozvoj, práce a sociálních věcí, místopředsedkyni vlády a ministryni financí a předsedovi Technologické agentury České republiky zajistit realizaci opatření uvedených v aktualizaci Plánu,
3. členům vlády zohlednit Plán při realizaci střednědobých politik v rezortech a při přípravě souvisejících právních předpisů,
4. místopředsedovi vlády, ministru průmyslu a obchodu a ministru dopravy, ministru životního prostředí a ministryni pro místní rozvoj vytvořit podmínky pro úspěšné čerpání prostředků z fondů Evropské unie pro naplňování a realizaci aktualizace Plánu,
5. místopředsedovi vlády, ministru průmyslu a obchodu a ministru dopravy ve spolupráci s věcně příslušnými ministry zajistit přístup ke vhodnému nemovitému majetku ve vlastnictví státu pro účely realizace Plánu, zejména pro účel výstavby infrastruktury dobíjecích/plnících stanic,
6. místopředsedovi vlády, ministru průmyslu a obchodu a ministru dopravy ve spolupráci s ministrem životního prostředí a dalšími členy vlády odpovědnými za realizaci jednotlivých dílčích opatření Plánu předkládat vládě k 30. září každý rok, tj. poprvé k 30. září 2021, informaci o plnění aktualizace Plánu a do 31. prosince 2023 předložit další aktualizaci Plánu;
III. zrušuje usnesení vlády ze dne 20. listopadu 2015 č. 941.
Provedou:
členové vlády, předseda Technologické agentury České republiky
Na vědomí:
hejtmani, primátor hlavního města Prahy
Ing. Andrej Babiš, v. r., předseda vlády
Za nejvýraznější změnu mezinárodního kontextu rozvoje čisté mobility, ke které došlo od schválení původního NAP CM, lze považovat přijetí tzv. Pařížské dohody o změně klimatu. V této dohodě se signatářské země zavázaly udržet nárůst globální průměrné teploty výrazně pod hranicí 2 °C oproti hodnotám před průmyslovou revolucí a vyvinout úsilí o to, aby nárůst teploty nepřekročil hranici 1,5 °C oproti hodnotám před průmyslovou revolucí.
V návaznosti na výše uvedený mezinárodní smluvní závazek bylo na úrovni EU v posledních letech přijato několik nových právních předpisů, které do budoucna zásadním způsobem ovlivní směřování čisté mobility. Jde zejména o dvě nová nařízení, která stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nové osobní automobily, lehká užitková vozidla a nově i těžká vozidla po roce 2020 a revizi směrnice 2009/33/ES o podpoře čistých a energeticky účinných silničních vozidel.
Nejnovější strategické dokumenty Evropské unie pak akcentují vizi tzv. klimatické neutrality do roku 2050, přičemž není pochyb, že k dosažení tohoto cíle je nutné postupně dekarbonizovat systém mobility ve všech druzích dopravy. Posledním takovýmto dokumentem je Sdělení Komise „Zelená dohoda pro Evropu“.
S ohledem tyto skutečnosti byla k NAP CM doplněna samostatná kapitolu týkající se čisté mobility v nesilničních druzích dopravy.
Aktualizace NAP CM obsahuje mj. následující cíle počtu vozidel na jednotlivá alternativní paliva (CNG/LNG/elektřina/vodík) a rozsahu infrastruktury plnících a dobíjecích stanic do roku 2030.
vozidla | rok 2030 |
elektromobily | 220 000/500 000 |
EV busy | 800/1200 |
CNG | 35 000 |
LNG kamiony | 3500/6900 |
LPG | 170 000/250 000 |
vodík OA | 40 000/50 000 |
vodíkové autobusy | 870 |
dobíjecí/plnicí stanice | rok 2030 |
elektrické | 19 000/35 000 |
CNG | 350/400 |
LNG | 30 |
vodík | 80 |
Původní Národní akční plán čisté mobility (NAP CM) vznikl na základě požadavku směrnice Evropského parlamentu a Rady 2014/94/EU ze dne 22. října 2014 o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva, aby členské státy EU přijaly národní rámce politiky na podporu rozvoje alternativních paliv v dopravě a vytvořily tak dostatečně příznivé prostředí pro širší uplatnění vybraných alternativních paliv a pohonů, a to primárně v sektoru silniční dopravy.
USNESENÍ VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY
ze dne 27. dubna 2020 č. 469 o aktualizaci Národního akčního plánu čisté mobility
Vláda
I. schvaluje v souladu se závazky a cíli České republiky vyplývajícími z příslušných politik a strategických dokumentů České republiky a předpisů Evropské unie v oblasti, dopravy, energetiky a životního prostředí Národní akční plán čisté mobility (dále jen "Plán") obsažený v části III materiálu čj. 372/20;
II. ukládá
1. místopředsedovi vlády, ministru průmyslu a obchodu a ministru dopravy a ministru životního prostředí zveřejnit aktualizaci Plánu na webových stránkách svých resortů a zajistit odpovídající publicitu,
2. místopředsedovi vlády, ministru průmyslu a obchodu a ministru dopravy, ministru životního prostředí, 1. místopředsedovi vlády a ministru vnitra, ministru školství, mládeže a tělovýchovy, ministryním pro místní rozvoj, práce a sociálních věcí, místopředsedkyni vlády a ministryni financí a předsedovi Technologické agentury České republiky zajistit realizaci opatření uvedených v aktualizaci Plánu,
3. členům vlády zohlednit Plán při realizaci střednědobých politik v rezortech a při přípravě souvisejících právních předpisů,
4. místopředsedovi vlády, ministru průmyslu a obchodu a ministru dopravy, ministru životního prostředí a ministryni pro místní rozvoj vytvořit podmínky pro úspěšné čerpání prostředků z fondů Evropské unie pro naplňování a realizaci aktualizace Plánu,
5. místopředsedovi vlády, ministru průmyslu a obchodu a ministru dopravy ve spolupráci s věcně příslušnými ministry zajistit přístup ke vhodnému nemovitému majetku ve vlastnictví státu pro účely realizace Plánu, zejména pro účel výstavby infrastruktury dobíjecích/plnících stanic,
6. místopředsedovi vlády, ministru průmyslu a obchodu a ministru dopravy ve spolupráci s ministrem životního prostředí a dalšími členy vlády odpovědnými za realizaci jednotlivých dílčích opatření Plánu předkládat vládě k 30. září každý rok, tj. poprvé k 30. září 2021, informaci o plnění aktualizace Plánu a do 31. prosince 2023 předložit další aktualizaci Plánu;
III. zrušuje usnesení vlády ze dne 20. listopadu 2015 č. 941.
Provedou:
členové vlády, předseda Technologické agentury České republiky
Na vědomí:
hejtmani, primátor hlavního města Prahy
Ing. Andrej Babiš, v. r., předseda vlády
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz