name | autoweek.cz

Vláda ČR programově připravuje občany na „zelenou“ chudobu

Vláda ČR programově připravuje občany na „zelenou“ chudobu

20.06.2024 | | Aktuality

Vláda ČR se s novými emisními povolenkami připravuje na zchudnutí občanů. Ať se to zdá jakkoli absurdní, programově se počítá se zbídačením občanů v zájmu zelené ideologie. O tom pojednává nový komentář Milana Smutného pro Médium.cz. Z textu vybíráme hlavní části.

Mezirezortní komise čtyř ministerstev řeší problém nadcházející dopravní chudoby, která v kontextu celkového zchudnutí očekává miliony občanů Česka po zavedení dalšího kola emisních povolenek EU ETS2 v roce 2027. Dopravní chudoba je téma, jímž se v květnu na svém třetím zasedání na půdě ministerstva životního prostředí (MŽP) zabývali vysocí úředníci MŽP a ministerstvech dopravy, místního rozvoje a průmyslu a obchodu a představitelé dalších institucí i zelených neziskovek.

 

Zápis, který schválil vedoucí oddělení politiky a strategií MŽP Jaroslav Kepka, zcela vážně počítá s tím, že zavedení dalšího typu emisních povolenek EU ETS2 od roku 2027 přinese navýšení chudoby obyvatelstva s tím, že tento orgán bude mít ambice řešit očekávanou „dopravní chudobu“. Problémem je, že se zatím neví, kolik obyvatel Česka bude bídou postiženo. Společnost STEM odhaduje současný počet chudých lidí v Česku na 800 000, podle zprávy Powerty Watch 2023, je pod hranicí chudoby milion Čechů a další dva miliony se k této hranici blíží.

 

Bezmála 20 let působí v EU systém emisních povolenek, které zatížily zvláštními daněmi ceny energie a produkci těžkého průmyslu a do tří let ekonomicky zničí produkci elektřiny a tepla z uhlí (bez reálné náhrady!). Samozřejmě stály za explozí cen energií a tím také inflace. V roce 2023 byl Bruselem uzákoněn a do národní legislativy členských států EU převeden další systém zelených daní ETS2. Bude řešit emise CO2 ze spalování paliv v budovách, silniční dopravě a dalších odvětvích, především v dosud povolenkami nedotčeném malém průmyslu. Systém nových povolenek má být plně funkční až v roce 2027, jako první krok bude monitorování a vykazování emisí zahájeno v roce 2025.

 

Stejně jako ve stávajícím systému má systém ETS2 fungovat s vyhrazenou rezervou. Jinými slovy, Evropská komise si vyhradila právo manipulovat s objemem povolenek na trhu, aby byly patřičně účinné. I když Komise uvádí, že chce zajistit, aby cena povolenky nepřesáhly 45 eur (v cenách roku 2020), máme ovšem precedent ze systému prvních povolenek ETS. Jejich cena se původně uvažovala v rozmezí 5 až 20 eur, ale nedávno vystoupaly i nad 100 eur, s dnešní cenou kvůli ekonomické recesi v řadě zemí EU včetně Česka kolem 75 eur za tunu CO₂.

 

A na co se můžeme tedy v roce 2027 „těšit“? Emisní povolenka zatíží bydlení všech, kdo topí nejen uhlím, ale i zemním plynem. O kolik? Hovoří se o dodatečných 200 Kč za MWh plynu, když dnešní velkoobchodní cena samotné komodity je kolem 1000 Kč.

 

A nyní se dostáváme k tomu, proč čtyři ministerstva vlády ČR vážně řeší očekávanou dopravní chudobu milionů Čechů. Podstatně výraznější zásah do zvýšení cen všech produktů a služeb bude zatížení výrobců benzinu a nafty. Ti samozřejmě tyto náklady přenesou v ceně pohonných hmot na spotřebitele. Zatím se uvažuje asi o 3 Kč navíc ke stávající ceně benzinu a nafty. Ovšem se zkušenostmi z dosavadních emisních povolenek ETS mluví racionální pesimisté o zatížení cen PHM na výslednou cenu 70-75 Kč za litr. Navíc pohonné hmoty zdraží všechny služby a veřejnou i nákladní dopravu. To, že se zvýšené dopravní náklady projeví v prudkém růstu cen potravin a dalších druhů zboží a služeb, je nabíledni. Rostoucí inflaci tak znovu v Česku a jinde v EU postavíme uvítací slavobránu.

 

Když Česko důsledně realizuje program nových emisních povolenek, pak si bude moci milostivě sáhnout na peníze, které z těchto povolenek vybere Evropská komise a z nichž se vytvoří Sociálně klimatický fond. V letech 2026 až 2032 chce pro chudé Evropany rozdělit 86,7 miliardy eur (2,2 bilionu Kč). Kdyby nějakou formu pomoci reálně potřebovalo 120 milionů ze 450 milionů obyvatel EU, tak za sedmileté období pomoci je to měsíčně 215 Kč na osobu. Vítejte ve společnosti, která vám zelenými daněmi vezme 100 Kč a pak některým vrátí 50, ale možná ani ne 20 Kč v podobě zelené žebračenky.

 

A jaké sdílejí ministerstva vlády ČR a zelené neziskovky recepty na dopravní chudobu? Samozřejmě půjde o miliardové dotace. Bude se muset jasně vymezit kategorie českého dopravního chudáka, který má mít nárok na velkou slevu na jízdném ve veřejné hromadné dopravě. Při 800 000 dotčených lidí se náklad na slevu odhaduje na 6,4 miliardy ročně. Jak se píše v návrhu opatření: „Na hromadné dopravě bude do značné míry závislá velká část obyvatel ČR, zejm. ve venkovských a periferních regionech. Od r. 2027 hrozí výrazné zhoršení dostupnosti z důvodu zvýšení celkových nákladů přepravy a bude potřeba zajistit adekvátní formy přímé podpory, abychom předešli negativním důsledkům, které zvýšené ceny za dopravu mohou na zranitelné skupiny obyvatel mít.“

 

Jeden z návrhů uvažuje, že by každá z 6000 obcí v ČR z dotací získala elektrokolo, které by používal obecní/městský úřad a pomocí speciálně vyvinutého software by ho sdíleli místní obyvatelé. Náklad na dotaci: 300 milionů Kč. V zápise je obava: „Rozvoj cyklodopravy nepomůže mladým rodinám s dětmi.“ Ale hlavně se konstatuje: „Podpora využívání elektrokol přispěje k dekarbonizaci dopravy.“

 

V návrhu opatření se konstatuje: „Operativní cyklistická doprava dokáže efektivně realizovat cestu v odlehlých regionech. Kromě bezpečné cyklistické infrastruktury je třeba občanům nabídnout pro sdílení jízdní kola a prostředky tzv. mikromobility. V cíli služeb, včetně bodů napojení na veřejnou dopravu, je nutné zajistit bezpečnou úschovu kola s možností dobíjení elektrokol.“ Těšme se na velký víkendový či předvánoční rodinný nákup na kole v zimní slotě…

 

Ve všech navrhovaných dokumentech řešících dopravní chudobu se mimořádný důraz klade právě na dopravu na kole. Jak se říká v návrhu řešení: „Operativní cyklistická doprava dokáže efektivně realizovat cestu v odlehlých regionech, a to na obyčejném kole do vzdálenosti až 10 km, na elektrokole až 20 km. Stávající silnice jsou ale často nebezpečné, a tak je potřeba realizovat bezpečnou dopravní síť cyklistickou dopravu. Týká se to zejména výstavby, modernizace a rekonstrukce cyklistických komunikací sloužících k dopravě do zaměstnání, škol, za službami a k zastávkám veřejné dopravy. Dále se to týká výstavby, modernizace a rekonstrukce cyklistických komunikací na hlavních dopravních cestách cyklistické dopravy v ČR.“ Odhad nákladů na další dotované cyklostezky: 5 miliard korun.

 

Dalším z návrhů, a zde je jistě vidět vliv člena pracovní skupiny a samozvaného šéfa asociace elektromobility Lukáše Hataše, je, že každá obec má dotačně získat elektromobil. Zde se bavíme o více než 6 miliardách dotací. „Podpora využívání sdílených elektromobilů přispěje k dekarbonizaci dopravy, přičemž tyto dopravní prostředky budou ve srovnání s privátními auty více využívány.“ Regiony s omezenou dopravní obslužností by měly za 2 miliardy Kč dostat malé elektrobusy, kus za dva miliony.

 

Samozřejmě napřed z nafty a benzinu vybereme emisní miliardy, ale veřejné dopravě v autobusech a vlacích bude podle vládních úředníků nutno naftu dotovat dosud nevyčíslenými miliardami korun.

 

V návrhu řešení se také (všimněte si neotřelých jazykových výrazů) navrhuje jak řešit problém mobility a dopravní chudoby: „Dá se řešit prostřednictvím sdílené mobility, která umožňuje být mobilní každému, kdo nemá vlastní automobil. Klíčovou myšlenkou tohoto konceptu je ´užívej, nevlastni´. Do sdílené mobility lze zařadit veřejné systémy sdílených jízdních kol, elektrokoloběžek a elektrických mopedů, sdílených elektromobilů, sdílené jízdy nebo sdílená nákladní doprava. Nové nabídky v oblasti mobility jsou především v kombinaci s veřejnou dopravou skvělým řešením pro první a poslední kilometr, což některé z uživatelských skupin mohou využít zejména pro intermodální řetězení cest.“

 

Jak vidno, čeští vládní úředníci jsou otevřeni i idejím takových světových zelených vůdců, jako je mnohonásobný německý milionář, zakladatel a provozovatel Světového ekonomického fóra v Davosu klíčových světových osobností a miliardářů Martin Schwab. Ten prohlašuje, že lidé budou šťastni, když nebudou nic vlastnit. Tedy zřejmě až na malou skupinku světové elity, která musí toto dobro po světě rozšiřovat ve svých vysoce emisních soukromých tryskáčích.

 

Současným podíl zemí EU na světových emisích CO₂ činí asi 7 % a do roku 2050 má být toto společenství emisně neutrální. Ale náš eurounijní zelený svět je podle zastánců a zelené ideologie cíl, pro který stojí za to i prudce zchudnout. Nebo ne?

 

Nyní máme v EU i v národních vládách politiky, kteří v zájmu údajné spásy planety před klimatickou změnou chtějí nechat současné i budoucí generace zchudnout. Protože ideologie Green Deal a její realizace v legislativním balíčku Fit for 55 nemá v iracionálním programu zelené revoluce k dispozici reálné výsledky vědy a techniky, které by to „zařídily“. Takzvané „zelené“ zdroje energie, jako sluneční a větrná, jsou dle investorské analýzy Bank of America nejdražší i nejméně ekologické a budou fungovat jen za podmínky „věčných dotací“, protože dosud neexistují efektivní a cenově přijatelná úložiště energie, jimiž nesmírně drahé baterie či zelený vodík zatím být nemohou. Historie prokázala, že nejlépe o životní prostředí pečují ekonomicky zajištění a informovaní lidé. Chudáci na péči o přírodu nemají čas ani prostředky.

 

Mezirezortní skupina má v programu o řešení dopravní chudoby další zasedání 11. září, takže uvidíme, s jakými novinkami přijde.

 

   Milan Smutný

 

Celý text najdete zde: https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-vlada-cr-programove-pripravuje-obcany-na-zelenou-chudobu-69680

 

Ilustrační foto: Lux Fotowerk/Luka Gorjup, GTÜ, HUK Coburg a Babboe