name | autoweek.cz

Vítejte v klubu malých aut
17.02.2025 | Aktuality
Šéfredaktor a vydavatel Automobilwoche Burkhard Riering komentuje dění v automobilovém průmyslu. Elektromobily jsou příliš drahé – tento argument již brzy neobstojí. VW, Renault, BYD a spol. plánují elektromobily se základní cenou nižší než 20 000 eur (500 000 Kč).
Po letech úpadku zažívají dnes malá auta renesanci. Jako elektrická vozidla. Malé spalovací motory již nebyly pro výrobce automobilů rentabilní kvůli přehnaným legislativním požadavkům EU. Byl to ztrátový byznys. Výroba Volkswagenu Up & spol. byla ukončena. Do roku 2024 se segment levných vozů v Evropě propadl o víc než 20 %.
V poslední době se ale zahraniční výrobci začali předhánět v cenově dostupných malých elektromobilech. Zejména čínské značky vnímají tento segment jako svou šanci konečně vstoupit do Evropy. BYD plánuje přivézt na jaře do Evropy Seagul, který v Číně stojí pouze ekvivalent 225 000 Kč. Cena zde bude jistě odlišná a jiné bude i označení tohoto modelu. Konkurenční cena se ale v každém případě dá očekávat.
Evropané nejen přihlížejí, ale chtějí reagovat. Volkswagen ukázal siluetu vozu za 20 000 eur (500 000 Kč). Premiéru má mít příští měsíc, ale do prodeje přijde až za dva roky! Jak se bude jmenovat, zatím není jasné - ID.1 nebo ID.Up nebo ID. Zero – nebo možná ID.One for all?
20 000 eur – poté, co byl dlouhou dobu svatým grálem elektromobil za 25 000 eur (625 000 Kč) je nyní to novou hranicí. Evropské automobilky, které vycházejí z tradice spalovacích motorů, nevyvíjejí úsilí čistě z altruismu. Musí splnit přísnější limity EU pro CO2, a proto musí prodávat mnohem víc elektromobilů než dosud.
Proto Volkswagen není sám. Leapmotor T03 od Stellantisu a Dacia Spring od Renault Group už nyní stojí míň než 20 000 eur. Citroën ë-C3 jako první proklouzl pod hranici 25 000 eur. Škoda příští rok uvede na trh Epiq za 25 000 eur - obdobu ID.2. Podle generálního ředitele Klause Zellmera ale zatím není jasné, zda se na ID.1 bude podílet i Škoda.
Volkswagen si musí pospíšit, konkurence nabírá páru. Očekává se, že ID.1 bude na trhu v roce 2027. Generální ředitel VW Oliver Blume mluví o „Europe Speed“ v odkazu na tolik vychvalovanou „China Speed“.
Nenechat segment malých aut zemřít je správná cesta. Cituji novou zprávu DAT: „Auto zůstává pro lidi nepostradatelné.“ Auta proto musí být pro lidi cenově dostupná. Tak jednoduché to je, a tak pravdivé.
Foto: Vladimír Rybecký (BYD Seagul byl na veletrhu eSalon 2024 vystaven s cenovkou 659 000 Kč)
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz