name | autoweek.cz
VinFast předstihl GM i Ford
17.08.2023 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Mladý výrobce elektromobilů VinFast z Vietnamu při svém vstupu na burzu za sebou nechal americké koncerny General Motors a Ford. VinFast oslavil tento okamžik zazvoněním úvodního zvonu v NASDAQ Stock.
Společnost VinFast Auto oslavila své kotování a zahájení obchodování se svými akciemi na trhu NASDAQ Global Select Market s hodnotou vlastního kapitálu přes 23 miliard USD. Veřejná kotace společnosti VinFast následuje po dokončení obchodního spojení se společností Black Spade Acquisition. Sloučená společnost bude nyní fungovat jako VinFast Auto a nadále ji povede globální generální ředitelka Le Thi Thu Thuy se svým zkušeným různorodým týmem. Black Spade bude poskytovat průběžné obchodní poradenství pro růst značky a pomáhat s přímým zapojením investorů.
Vietnamského výrobce elektromobilů VinFast si investoři cení. Akcie otevřely na 22 USD, což je více než dvojnásobek hodnoty 10 USD za akcii dohodnuté s partnerem VinFast SPAC Black Spade Acquisition, který ocenil VinFast na 23 miliard USD. Během seance hodnota akcií dále vzrostla a skončila na 37,06 dolaru a ocenila vietnamského výrobce elektromobilů na 85 miliard dolarů, což je víc než tržní kapitalizace Fordu ve výši 48 miliard dolarů a hodnota General Motors na akciovém trhu ve výši 46 miliard dolarů. Podle údajů společnosti Refinitiv byly vyměněny akcie společnosti v hodnotě asi 185 milionů dolarů. VinFast se stal největší vietnamskou společností kótovanou na akciovém trhu v USA podle tržní kapitalizace.
Akce na burze NASDAQ a vstup na největší kapitálový trh na světě představují další důležitý milník v globální expanzi VinFastu. V komentáři k tomu generální ředitelka VinFast Auto Madame Thuy Le řekla: „VinFast urychlil globální revoluci elektrických vozidel tím, že zpřístupnil chytrá, bezpečná a ekologická elektrická vozidla všem. Dnešní úspěšná kotace nejen podporuje závazek VinFast k udržitelné mobilitě v globálním měřítku, ale také otevírá přístup na kapitálové trhy a důležité cesty pro budoucí rozvoj. Dále doufáme, že příklad VinFastu inspiruje a uvolní větší příležitosti pro vietnamské značky k účasti na globálním trhu.“
Společnost si vybudovala silnou pozici na domácím vietnamském trhu vybudováním vlastní sítě dobíjecích stanic v 63 městech a provinciích a plánuje ji v následujících letech dále rozšiřovat. VinFast také založil vlastní maloobchodní a servisní síť se 122 prodejními místy po celém světě. Kromě toho pracuje na posílení své pozice na globálním trhu elektromobilů využitím nových partnerství s distributory a prodejci na vybraných trzích Severní Ameriky, Evropy, Vietnamu a jihovýchodní Asie. VinFast zahájil výstavbu závodu v Severní Karolíně za 4 miliardy dolarů.
VinFast k 30. červnu 2023 dodal 19 000 elektromobilů modelů VF e34, VF 5, VF 8 a VF 9. Připravuje se také na uvedení modelů VF 3, VF 6 a VF 7. VinFast chce stavět na rychlé expanzi, protože uvádí na trh elektromobily a řešení nové generace a globálně realizuje svou strategii rozšiřování svého zastoupení. VinFast odeslal do Severní Ameriky 3000 vozidel, ale počáteční prodej je pomalý. S&P Global Mobility uvádí, že do června bylo ve Spojených státech registrováno pouze 137 vozidel VinFast.
„Máme připraveno několik strategických a institucionálních investorů. Očekáváme, že během příštích 18 měsíců určitě zformulujeme nějaký druh navýšení kapitálu,“ řekl agentuře Reuters finanční ředitel VinFast David Mansfield.
VinFast vznikl jako automobilová jednotka největšího vietnamského konglomerátu VinGroup. Skutečným vlastníkem 99 % z 2,3 miliardy kmenových akcií VinFastu je prostřednictvím své hlavní a přidružených společností nejbohatší muž Vietnamu Pham Nhat Vuong. Pham Nhat Vuong, VinGroup a přidružené společnosti investovaly do výrobce elektromobilů 9,3 miliardy dolarů. Vuong v dubnu přislíbil 2,5 miliardy dolarů na posílení výroby elektromobilů, včetně 1 miliardy dolarů ze svého osobního majetku. Tržby VinFastu za první čtvrtletí vykázaly čistou ztrátu 598 milionů dolarů. V roce 2022 společnost vykázala ztrátu 2,1 miliardy dolarů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz