name | autoweek.cz
Velká sázka VW na akumulátory s pevným elektrolytem
15.07.2024 | Vladimír Rybecký | Trendy
Dceřiná společnost Volkswagenu pro výrobu akumulátorů PowerCo chce společně s americkým partnerem QuantumScape vyrábět ve velkém akumulátory s pevným elektrolytem. Jejich skutečná masová výroba je ovšem ještě velmi daleko.
VW a jeho americký partner QuantumScape chtějí uvést akumulátory s pevným elektrolytem do sériové výroby a nastavit tak nová měřítka pro elektromobily z hlediska dojezdu a bezpečnosti. Akumulátory s pevným elektrolytem potenciálně nabízejí vysokou hustotu energie a současně slibují velmi rychlé nabíjení, dlouhou životnost s vysokou stabilitou a větší bezpečnost než běžné lithio-ionové NCM akumulátory.
Je tu však dobrý důvod, proč dceřiná společnost VW pro akumulátory PowerCo neposkytuje žádné informace o datu zahájení sériové výroby: články akumulátorů s pevným elektrolytem od QuantumScape, které byly dosud prezentovány, sice poskytují slibná data v testech, ale stále jde jen o zkušební vzorky v rané fázi vývoje.
Velké naděje, ale stále vzdálená realita
Akumulátory, které VW nedávno úspěšně testoval, jsou prototypové články A0, které byly poprvé dodány v roce 2022. Podle QuantumScape dosáhly v laboratořích PowerCo po 1000 nabíjecích cyklech zbývající kapacitu 95 %. V březnu 2024 QuantumScape dodal různým zákazníkům k testování dále vyvinutý prototypový článek fáze A2. Na základě článků A2 se podle tehdejších informací měly od roku 2025 vyrábět první sériové články pod označením QSE-5. Jenže QuantumScape nedlouho poté informace o QSE-5 ze svých webových stránek odstranil. V oznámení o rozšíření spolupráce s VW PowerCo není o těchto článcích žádná zmínka. Je tedy nejisté, zda VW může očekávat první sériové akumulátory již v roce 2025.
QuantumScape už musel několikrát odvolat své prognózy o akumulátorech připravených pro sériovou výrobu. Původní plán byl vybavit první elektromobil sériovým článkem od QuantumScape v roce 2018. Ani šest let po tomto termínu není takové sériové vozidlo zdaleka v dohledu.
Akumulátor QuantumScape ve skutečnosti není založen na čistě pevném článku, ale společnost kombinuje keramický pevný separátor s organickým kapalným elektrolytem pro katodu nazývaným také katolyt. Právě v katolytu je speciální know-how QuantumScape.
Stále není jisté, zda sériové články skutečně budou poskytovat cílová výkonnostní data po dlouhou dobu bez výrazné ztráty kapacity. Není také jisté, zda lze v hromadné výrobě dosáhnout potřebnou kvalitu, aby bylo možné vyrábět články tak robustní, jak je nezbytné pro jejich každodenní použití. Zejména je potřeba ještě hodně práce investovat do robustnosti speciálních separátorů, které hrají významnou roli ve výkonnostních datech buněk QuantumScape.
Velká nejistota nad sériovou produkcí
Není také jisté, zda sériové akumulátory od PowerCo a QuantumScape dokáží udržet cenově krok s neustále se zlepšujícími lithio-ionovými NCM akumulátory. Šéf Tesly Elon Musk se už dávno rozhodl, že nebude Teslu vybavovat akumulátory s pevným elektrolytem, protože je přesvědčen, že jejich cena bude zhruba stejná jako klasické lithio-ionové akumulátory před deseti lety. Toyota usilovně pracuje na vývoji akumulátorů s pevným elektrolytem, ale slibované zahájení jejich sériové produkce se opakovaně odkládá a v poslední době už o jejich vývoji ani neinformuje. Jisté je, že akumulátory s pevným elektrolytem budou mít zpočátku šanci jen v extrémně drahých vozidlech.
Jak daleko je technologie QuantumScape od sériové výroby, je tajemstvím. Zakladatel QuantumScape, Jagdeep Sing několikrát přiznal, že před vývojáři je ještě „hodně práce“. Siva Sivaram, který v lednu nastoupil do funkce generálního ředitele, se striktně vyhýbal tomu, aby uváděl jakékoliv termíny.
VW a QuantumScape spolupracují od roku 2012, takže nová dohoda o plánované sériové výrobě dokazuje, že Volkswagen má v práci Američanů naprostou důvěru. Generální ředitel společnosti PowerCo Frank Blome si je každopádně jistý: „Spolupracujeme roky, testujeme prototypové články QuantumScape dlouhou dobu a těšíme se, že tuto budoucí technologii zavedeme do sériové výroby s kapacitou dostatečnou na vybavení milionu elektromobilů za rok.“
Foto: Business Wire
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz