name | autoweek.cz
Ve věku 86 let zemřel Ratan Tata
10.10.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Ratan Tata učinil z indické průmyslové skupiny Tata Group globální společnost s velkým vlivem na automobilový průmysl.
Bývalý předseda představenstva Tata Group Ratan Tata, který pozdvihl rozlehlý indický konglomerát na globální scénu řadou významných akvizic, zemřel ve věku 86 let. Ratan Tata řídil konglomerát víc než 20 let jako předseda.
„S hlubokým pocitem ztráty se loučíme s panem Ratanem Naval Tatou, skutečně neobvyklým vůdcem, jehož nezměrné příspěvky formovaly nejen skupinu Tata, ale také samotnou strukturu našeho národa,“ uvedla společnost.
„Ratan Tata byl vizionářským obchodním vůdcem s citlivou duší. Byl mimořádnou lidskou bytostí,“ uvedl indický premiér Narendra Modi.
Po absolvování studia architektury na Cornellově univerzitě v New Yorku se vrátil do Indie a v roce 1962 začal pracovat pro skupinu, kterou téměř před sto lety založil jeho pradědeček. Pracoval v několika společnostech konglomerátu Tata, včetně Telco, což je nyní Tata Motors, a Tata Steel. Později se proslavil vymazáním ztrát a zvýšením tržního podílu skupiny National Radio & Electronics Company.
V roce 1991 se ujal vedení konglomerátu, když odstoupil jeho strýc J. R. D. Tata. Předání štafety přišlo v době, kdy se Indie pustila do radikálních reforem, které otevřely její ekonomiku světu a zahájily éru vysokého růstu. V jednom ze svých prvních kroků se Ratan Tata snažil zvládnout moc některých šéfů společností Tata Group, vynutil si stanovení věku pro odchod do důchodu, povýšil mladší lidi na vedoucí pozice a zvýšil kontrolu nad společnostmi. V roce 1998 osobně vítal novináře v expozici Tata Motors při autosalonu v Ženevě, kde se tehdy poprvé objevily automobily vyrobené v Indii. Málokdo z nich tušil, že je zdraví hlava jednoho z největších průmyslových konglomerátů na světě.
V roce 1996 založil telekomunikační firmu Tata Teleservices a v roce 2004 převzal IT firmu Tata Consultancy Services, která je dnes největším zdrojem příjmů skupiny. Aby skupina správně rostla, rozhodl, že se musí podívat za hranice Indie. „Byla to snaha o růst a změnu základních pravidel že můžeme růst díky akvizicím, které jsme dříve nikdy neudělali,“ řekl v roce 2013.
Skupina v roce 2000 koupil britskou čajovou firmu Tetley a v roce 2007 anglo-nizozemského výrobce oceli Corus za 13 miliard dolarů, což bylo v té době největší převzetí zahraniční firmy indickou společností. Tata Motors poté v roce 2008 získala britské značky luxusních automobilů Jaguar a Land Rover od Ford Motor za 2,3 miliardy dolarů.
Mezi jeho domácí projekty v Tata Motors patřil model Indica – první model auta navržený a vyrobený v Indii – a Nano, propagované jako nejlevnější auto na světě. Podílel se na počátečních skicách pro oba modely. Indica byl komerční úspěch. Nano však za cenu pouhých 100 000 rupií (1200 dolarů) sen Ratana Taty vyrábět cenově dostupné auto pro lidové masy v Indii nenaplnilo, mj. pro nezvládnutý marketing (ani v Indii nikdo nechtěl nejlevnější auto na světě).
Ratan Tata příležitostně pilotoval firemní letadlo a nikdy se neoženil. Byl známý tichým vystupováním, skromným životním stylem a filantropickou prací. Asi dvě třetiny základního kapitálu Tata Sons, holdingové společnosti skupiny, dnes drží filantropické trusty.
Poté, co odešel z vedení skupiny Tata, se Ratan Tata stal známým jako prominentní investor do indických startupů. Mezi mnoha jeho oceněními získal v roce 2008 Padma Vibhushan, druhé nejvyšší indické civilní vyznamenání za výjimečné a význačné služby v obchodu a průmyslu.
V roce 2019 byl Ratan Tata jmenován do Síně slávy organizace AutoBest. Přiletěl proto do Bruselu aby osobně převzal toto ocenění a srdečně za něj poděkovat.
Foto: AutoBest
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz