autoweek.cz

VDA prosazuje schválení plug-in hybridů po roce 2035
21.02.2025 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Presidentka VDA Hildegard Müllerová vyzývá k tomu, aby se v EU zohledňovala alternativní paliva a aby se plug-in hybridy i další vozy se spalovacími motory mohly registrovat také po roce 2035.
Presidentka Sdružení německého automobilového průmyslu VDA Hildegard Müllerová v Bruselu vyzvala k rychlému přijetí rozhodnutím: „Problémy, jimž čelí podniky, zejména středně velké průmyslové podniky, se v Bruselu podceňují.“
Pokuty za CO2 ohrožují elektromobilitu
Presidentka VDA Hildegard Müllerová nově prosazuje reformu regulace CO2 v EU. Při setkání s novináři vyzvala k tomu, aby hodnocení dvou nařízení o emisích CO2 pro osobní a nákladní vozidla plánovaná na rok 2026, byla přesunuta do současného roku 2025. Ke snižování emisí CO2 budou muset v budoucnu výrazněji přispívat zejména alternativní paliva.
„Aby se zabránilo další zátěži průmyslu v současné krizi a aby nedošlo k dalšímu omezování investičních příležitostí společností, musí Evropská komise jednat rychle a vyslat jasný signál k vytvoření flexibility nutné k dosažení stanovených cílů,“ řekla Müllerová.
S ohledem na složitou situaci je nepřijatelné zachovat od ledna platné pokuty za překročení limitu pro vozové parky. „Tomu je třeba se vyhnout, aby nebyly ohroženy investice do transformace automobilového průmyslu, náběhu e-mobility a digitálního propojení vozidel.“
Spása v plug-in hybridech?
Novým požadavkem VDA je věnovat větší pozornost úloze plug-in hybridů (PHEV) i po termínu 2035, od kterého mohou být v EU nově registrovány pouze vozy s nulovými emisemi. „Tento požadavek nepředstavuje odklon od klimatických cílů EU. Budoucí PHEV by mohly jezdit na CO2 neutrální paliva, což z nich udělá vozidla s nulovými emisemi,“ zdůraznila Müllerová.
Tržní podíl plug-in hybridů v západní Evropě podle agentury UlrichwrazenCrepper činil v roce 2018 1,4 %, v roce 2019 2,2 %, v roce 2020 8,6 %, v roce 2021 11,3 %, v roce 2022 11,7 %, v roce 2023 9,1 % a vloni 8,8 %. Z hlediska evropského automobilového průmyslu je ovšem zásadním problém, že čínské automobilky ve vývoji plug-in hybridních pohonů (a elektrického pohonu s prodlužovačem dojezdu) dospěly k parametrům, jaké zdaleka převyšují to, co nabízejí evropští výrobci a pracují souběžně na vývoji systémů, v nichž spalovací motor pracuje na obnovitelná biopaliva nebo vodík.
Věnujte větší pozornost obnovitelným palivům
„Kromě toho by měla Evropská komise při regulaci CO2 víc zohledňovat také široké pole obnovitelných paliv. V současné době jsou vozidla se spalovacími motory považována za 100% fosilní bez ohledu na použité palivo,“ poznamenala presidentka VDA.
Mělo by být na výrobcích vozidel aby rozhodli, jakou technologii použijí k dosažení cíle v oblasti klimatu. „Chceme dosáhnout klimatické cíle, ale s jinými systémy pohonu,“ zopakovala Müllerová postoj automobilového průmyslu.
Foto: VDA
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz