name | autoweek.cz

Varování pro EU ohledně akumulátorů

Varování pro EU ohledně akumulátorů

20.06.2023 | | Aktuality

Nedostatek akumulátorů vyráběných v EU by mohl oddálit konec automobilů na fosilní paliva. Podle zprávy Evropského účetního dvora ECA hrozí, že EU bude v oblasti akumulátorů dlouhodobě závislá na jiných zemích, což zpomalí její přechod na vozidla s nulovými emisemi. Přebíráme text z Euractivu.

Navzdory snaze o oživení rodícího se průmyslu akumulátorů zůstává EU daleko za světovými konkurenty, protože v závodě o akumulátory mají USA i Čína náskok. V současné době se Čína podílí na celosvětové kapacitě výroby akumulátorů 76 %.

 

Zpráva ECA uvádí, že EU se potýká s řadou překážek, které jí brání v rozjezdu průmyslu akumulátorů, včetně nedostatečného přístupu k důležitým surovinám, rostoucích nákladů na energii a tvrdé globální konkurence.

 

Auditoři se rozhodli prozkoumat evropské ambice v oblasti akumulátorů poté, co byly přijaty právní předpisy, které od roku 2035 v celém bloku fakticky zakazují prodej nových automobilů na benzin a naftu, což povede k tomu, že výrobci automobilů přejdou především na výrobu elektricky poháněných modelů.

 

Nedostatek akumulátorů vyráběných v Evropě podle auditorů znamená, že automobilový průmysl na kontinentu může mít problém najít akumulátory vyráběné v tuzemsku pro uspokojení rostoucí poptávky po elektromobilech.

 

„Pokud tolik sázíte na elektromobily a víte, že nemáte pod zemí dostatek surovin, tak to znamená, že buď nakonec nesplníte cíl pro rok 2035, nebo budete závislí na třetích zemích,“ řekla novinářům Annemie Turtelboomová, členka ECA, která audit vedla. To by podle ní mohlo zdražit elektromobily vyráběné v Evropě, protože výrobci automobilů podléhají cenám účtovaným třetími zeměmi. „Ve zprávě jsme varovali, že se skutečně elektromobily mohou stát pro evropské občany nedostupnými, protože nemáte zcela ve svých rukou tvorbu cen,“ řekla Turtelboomová.

 

Auditoři kritizovali zejména to, že plány EU na postupné vyřazení spalovacích motorů nevyústily v cíle pro zvýšení výroby akumulátorů. Zpráva se ptá, proč strategie EU nevyčísluje kapacitu průmyslu akumulátorů, která by pokryla vyšší poptávku vyplývající z mandátu pro vozidla s nulovými emisemi.

 

Očekává se, že do roku 2030 bude na evropských silnicích jezdit 30 milionů elektromobilů, přičemž tento počet bude rychle narůstat poté, co bude v roce 2035 ukončen prodej nových automobilů na fosilní paliva. Členské státy 28. března definitivně schválily nařízení, které zakáže prodej osobních a lehkých užitkových automobilů s emisemi uhlíku po roce 2035, čímž se uzavírá jeden z nejkontroverznějších prvků Zelené dohody EU.

 

Překážky

Navzdory významnému pokroku v rozšiřování výroby akumulátorů v EU, který byl z velké části dosažen díky státním dotacím, auditoři identifikovali faktory, které by mohly tento pokrok ohrozit, včetně odchodu výrobců akumulátorů z EU do regionů, které nabízejí lukrativnější ekonomické pobídky. Například Spojené státy přímo dotují výrobu akumulátorů, což je pro výrobce atraktivní.

 

Evropa také zaostává za svými konkurenty v přístupu k surovinám nezbytným pro výrobu akumulátorů, jako jsou kobalt, nikl a lithium. Domácí dodávky těchto materiálů jsou omezené a EU je závislá na dovozu. Podle zprávy pochází 87 % dovozu surového lithia z Austrálie, 80 % manganu z Jihoafrické republiky a Gabonu, 68 % surového kobaltu z Demokratické republiky Kongo a 40 % surového přírodního grafitu se dováží z Číny.

 

Auditoři kritizovali i dlouhou dobu, po kterou se evropské těžební provozy stávají produktivními, a poznamenali, že od objevení těžebních zásob k výrobě zde uplyne 12 až 16 let.

 

Zpráva varovala, že rostoucí ceny energií a spirálovitě rostoucí náklady na suroviny mohou rovněž snížit konkurenceschopnost EU. Za poslední dva roky se cena lithia zvýšila o 870 %, zatímco cena niklu vzrostla o více než 70 %.

 

Regulace

Aby EU částečně vyřešila nedostatek domácích kritických surovin, stanovila přísné recyklační cíle pro akumulátory s cílem udržet dovážené suroviny v evropském dodavatelském řetězci. Nařízení EU o akumulátorech, které Evropský parlament oficiálně přijal 14. června, má za cíl učinit evropské akumulátory nejudržitelnějšími na světě.

 

Akumulátory vyráběné v Evropě budou podle nových pravidel, na nichž se 9. prosince dohodli zákonodárci EU, nejudržitelnější na světě. Podle zákona musí nové akumulátory obsahovat stanovený podíl recyklovaných materiálů: 16 % kobaltu, 85 % olova, 6 % lithia a 6 % niklu. Míra sběru akumulátorů pro elektromobily je stanovena na 100 %.

 

Politici doufají, že nová pravidla sníží potřebu dovozu primárních surovin. Na dotaz serveru Euractivu ohledně schopnosti této recyklační strategie snížit závislost na třetích zemích Turtelbloomová uvedla, že se „stane účinnou možná až za 20 nebo 30 let,“ tedy mnohem později než v roce 2035, kdy má dojít k přechodu na vozidla s nulovými emisemi. „Zatím to není zázračné řešení. Tím se možná stane. Ale než začnete s recyklací, musíte mít dostatek materiálu k recyklaci. Když se podíváte na celkové množství elektromobilů v ulicích, tak je to stále velmi omezené množství, což znamená, že recyklace zatím není řešením,“ řekla Turtelboomová.

 

„Pokud se EU nepodaří zvýšit domácí kapacitu výroby akumulátorů v souladu s jejími potřebami, bude opakovat katastrofální chyby z minulosti. EU nesmí skončit v případě akumulátorů ve stejně závislé pozici jako v případě zemního plynu, protože je ohrožena její ekonomická suverenita,“ varovala Turtelboomová.