name | autoweek.cz
Válka elektrických automobilů
30.09.2010 | Vladimír Rybecký | Aktuality
V době, kdy Evropa vstupuje do éry elektrických automobilů, největší evropská automobilka zjišťuje, že má zpoždění. Rivalové Volkswagenu jsou v závodě o nabídku vozidel bez emisí nejméně o dva roky napřed. Tato nevýhodná pozice však nezabránila šéfovi společnosti, aby v létě nepronesl smělé proroctví. „Volkswagen se stane automobilkou, která bude ve velkém vyrábět elektrické automobily pro každého,“ uvedl nejvyšší výkonný představitel Volkswagenu Martin Winterkorn na tiskové konferenci v Kalifornii. V podstatě rozšířil své poznámky z dřívějšího období tohoto roku, kdy řekl: „Cílem Volkswagenu je stanout do roku 2018 v čele trhu s elektrickými vozidly.“
Winterkornovo vyjádření bylo přímou výzvou pro Carlose Ghosna. Nejvyšší výkonný šéf aliance Renault-Nissan říká, že jeho francouzsko-japonská aliance bude první automobilkou s ucelenou modelovou řadou vozidel bez emisí určených pro masový prodej. Jako první má na evropský trh v lednu přijít Nissan Leaf (kvůli snaze o získání titulu Evropské auto roku se už letos objeví v pěti zemích, v USA je v prodeji od léta).
Volkswagen uvádí, že první z jeho elektrických vozidel svět spatří nejdříve v roce 2013. Do té doby Renault-Nissan utratí 4 miliardy eur za zavedení neméně než osmi různých elektrických automobilů rovnou v pěti klíčových segmentech. Alianční partneři bez dalšího upřesnění sdělili, že během několika příštích let chtějí dosáhnout ročního objemu výroby elektromobilů 500 000 kusů.
Volkswagen zaostává nejen za Renaultem-Nissanem. Společnost PSA/Peugeot-Citroen, jimž pomáhá automobilka Mitsubishi Motors, uvádí, že malý počet elektrických automobilů značek Peugeot a Citroen ještě do konce tohoto roku. Ford Motor pro příští rok plánuje představení dodávkového vozu poháněného akumulátory. Po něm bude v roce 2012 následovat elektrická verze kompaktu Focus. Norský výrobce elektromobilů Th!nk přislíbil, že svou modelovou řadu do dvou let rozšíří o druhý model.
Prudký rozmach elektromobility
Ofenzíva, kterou slibuje Renault-Nissan, je nejambicióznějším a nejodvážnějším úsilím o zavedení elektromobilů, jaké dosud svět zaznamenal. Je to spojeno s rizikem, o němž jsou Ghosn a jeho špičkoví manažeři přesvědčeni, že jej s úspěchem zvládnou. „Když automobilka vystoupí a sdělí, že bude dělat něco jinak, pak je to hazard a 4 miliardy eur jsou zatraceně vysokou sázkou. My jsme však naprosto přesvědčeni, že je to správná věc, kterou máme udělat.“ uvedl viceprezident Nissanu Europe pro prodej a marketing Simon Thomas.
Volkswagen je, pokud jde o investice do elektromobilů, méně sdílný. Ředitel pro vývoj značky Volkswagen Ulrich Hackenberg uvedl, že skupina ročně utratí asi 5 miliard eur za výzkum a vývoj, ale veřejně podrobně nespecifikoval, do který oblastí jde kolik peněz. „Volkswagen bere elektromobilitu velmi vážně,“ dodal. „Volkswagen se považuje za inovační automobilku vyrábějící ve velkém, která na trh zavádí technologie teprve tehdy, když je jasné, že technologie je připravena pro masovou výrobu.“
Hackenberg řekl, že v roce 1985, kdy Volkswagen začal stavět elektrický vůz Golf CityStromer, nebyly technické a ekonomické podmínky pro vozy poháněné akumulátory dobré. Automobilka zůstává skeptická pokud jde o dlouhodobý rozmach elektromobilů. V roce 2018 by se měly podílet 300 000 vozy na plánovaném prodeji 10 milionů vozů značky Volkswagen. Z globálního hlediska Volkswagen předpokládá, že podíl plně elektrických automobilů bude do roku 2020 jen 2 %. Ghosn říká, že celosvětový podíl elektroautomobilů bude do roku 2020 nejméně 10 %, což odpovídá zhruba 6 milionům vozů prodaných ročně.
Klíčové okamžiky
Nissan zahájil svůj výzkum akumulátorů pro pohon automobilů na počátku 90. let. Pro svou současnou pozici automobilka považuje klíčový rok 2007, kdy vytvořila společnou firmu na výrobu akumulátorů se společností NEC. Společný podnik Automotive Energy Supply se zaměřuje na vývoj a masovou výrobu lithio-ionových akumulátorů pro vše od hybridních přes elektrické automobily až po vozy poháněné palivovými články. Ve stejné době, kdy vznikl společný podnik, byla manažerům na Thomasově úrovni předloženo vysvětlení, které podle něj „dokazovalo nevyhnutelnost elektrický vozidel“. Manažeři se v podstatě dozvěděli, že aby automobilky mohly přispět ke zpomalení globálního oteplování, musejí se emise vypouštěné automobily snížit minimálně o 70 % a ideálně o 80 %. „Již víme a myslím, že by to uznaly všechny ostatní automobilky, že pro spalovací motor je technicky nemožné snížit emise o tolik procent,“ řekl Thomas. „Jediným východiskem je tedy přechod k vozidlům bez emisí. A v současné době jsou známa pouze dvě řešení - vozidla s elektrickým pohonem a vozidla poháněná palivovými články.“
Zásadním důvodem, proč se Nissan rozhodl pro elektromobily, je to, že předvídá jejich obrovský potenciál poté, co se světový vozový park rozroste ze současných 600 milionů na předpovídaných 2,5 miliardy v roce 2050. „Jen v Indii se má postavit 50 000 benzinových stanic a podobné je to v Číně,“ řekl Thomas. Hackenberg souhlasí: „Jsme přesvědčeni, že největší impuls pro elektromobilitu je v současnosti v Číně.“ Thomas řekl: „Na těchto rozvíjejících se trzích existuje skutečně obrovská příležitost pro předběhnutí doby. Proto je tam tak velká příležitost pro masivní růst. Nemusíme čekat, až se Paříž, Londýn a Řím přizpůsobí nové infrastruktuře.“
Nissan také nemusí čekat na akumulátory pro své vozy. „Navrhli jsme akumulátor, který má poloviční hmotnost a dvojnásobný výkon. A stalo se to dávno předtím, než kdokoli začal mluvit o tom, že by se elektromobily mohly stát skutečnou životaschopnou alternativou přepravy ve velkém,“ řekl Thomas. „Tento technický průlom jsme udělali my. Jiné automobilky budou muset dohánět.“
Ne každý ale je nadšen akumulátory od Renaultu-Nissanu. Elon Musk, nejvyšší šéf americké firmy Tesla vyrábějící elektromobily, řekl, že sada akumulátorů v modelu Leaf využívá „zařízení na mnohem primitivnější technické úrovni ve srovnání s sofistikovaností dokonce i prvního prototypu Tesly.\" Musk také předpovídá, že stav sada akumulátorů v Leafu se nesmírně zhorší v chladném počasí a v podstatě přestane fungovat při vysokých teplotách.
O pár dní později se do Leafu pustil také předseda představenstva GM Ed Whitacre. Na dotaz týkající se dobíjecího hybridního Chevroletu Volt, který brzy přijde na trh a jenž má spalovací motor prodlužující dojezd a dobíjející akumulátor, řekl, že to je jediný elektrický automobil s nímž můžete jezdit napříč zemí a nikdy ho nemusíte dobíjet. „Pokud sedíte v Leafu a dostanete se do vzdálenosti 80 km,“ řekl s smíchem, „uděláte lépe, když pomyslíte na návrat domů a budete doufat, že nepotkáte žádné kopce.“
Impulsem pro to, že se Renault-Nissan snažil být automobilkou, která bude stát v čele vývoje elektrických automobilů, byla skutečnost, že obě byly celá léta kritizovány za to, že nemají žádný hybrid. V určité době se Ghosn posedlosti po hybridech vysmívá jako drahé a přechodné módě.
Sázka na rodinné stříbro
Simon Thomas z Nissanu považuje hybridy pouze za dočasnou, přechodnou technologii. „V podstatě jdete dvěma směry současně, protože se nemůžete rozhodnout, zda jít vpravo, či vlevo. My se rozhodli jít vpravo a proto jsme vsadili rodinné stříbro na elektrické automobily,“ řekl.
Je otázkou, zda rivalové jako je Volkswagen, jsou připraveni věnovat peníze a čas na to, aby se stali špičkou pokud jde o elektrické automobily.V minulosti býval Volkswagen při nástupu zezadu úspěšný. Po celé desetiletí například neměl žádné SUV. Pak v roce 2007 přišel Volkswagen Tiguan. Během roku 2008 Tiguan předstihl Toyotu RAV4, jenž dosud dominovala segmentu, a stal se nejprodávanějším SUV v Evropě. \"Volkswagen nikdy nedělá první krok, ale vždy přichází na trh s vyspělým produktem a má úspěch,\"poznamenal analytik z UniCredit Christian Aust. \"Myslím, že to samé by mohli udělat v té soutěži o pohonnou jednotku.\"
Ředitel Centra pro řízení automobilového průmyslu v Německu Stefan Bratzel souhlasí, že Volkswagen je s příchodem svého elektrického automobilu na trh pozadu, ale není dramatický problém. \"Objevitelé se ne vždy stávají vítězi, protože bývají zastřeleni Indiány,\" řekl. Bratzel uvedl, že o vítězích v oblasti elektromobilů se nerozhodne dříve než v letech 2020 až 2025, takže ti, co na trh vstoupí brzy, z toho nemusí vytěžit největší prospěch. \"V období, které bude té době předcházet, bude panovat velká nejistota, dokud nebude jasné, která technologie se pro elektromobilitu stane dominantní,\" řekl Bratzel. \"Volkswagen by neměl elektrické automobily zanedbat, ale nepotřebuje být první, kdo je představí na trhu.\"
Riziko a odměna
Jedním z lidí, kterým úžas a respekt vyvolávající přístup Renaultu-Nissanu k elektrickým automobilu dělá radost, je výkonný ředitel Wellington Motors Group Mike Finn, který v jižní Anglii vlastní dvě prodejny značky Nissan a jednu prodejnu Renaultu. \"Tak či tak jsou elektromobily budoucností automobilového odvětví,\" řekl Finn, jehož prodejna Nissanu bude patřit mezi první, které ve Velké Británii nabídnou Leaf k prodeji. Na otázku, zda Leaf bude pro Nissan znamenat to samé jako Prius pro Toyotu, Finn odpověděl \"zcela určitě\".
Zásluhou úspěšného vstupu hybridu Prius, poháněného zážehovým motorem a elektromotorem, Priusu na trh se Toyota považuje za nejekologičtější automobilku světa.
Finn je přesvědčen, že po příchodu Leafu a následujících elektrických vozů Renault se aliance stane synonymem pro automobily bez emisí. Finn poznamenal: \"Domnívám se, že nám to poskytne výhodu na začátku závodu.\" Konkurenční automobilky jsou rozhodnuty dokázat, že tato výhoda nebude mít dlouhého trvání.
Plánované evropské premiéry vozidel s elektrickým pohonem
(Podle různých zdrojů)
2010 Citroen C-Zero, Heuliez Mia, Peugeot iOn, Th!nk City, Heuliez Mia
2011 Ford Transit Connect EV, Chevrolet Volt, Mitsubishi i-MiEV, Nissan Leaf, Opel Ampera, Renault Fluence ZE, Renault Kangoo ZE, Renault Twizy ZE, Volvo C30 DRIVe
2012 Audi R8 eTron, Ford Focus EV, Hyundai i10EV, Renault Zoe ZE, Smart ForTwo ED
2013 BMW MegaCity Vehicle, Mercedes-Benz E-Cell, VW Golf Blue-E-Motion, VW E-Up, VW E-Jetta
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz