name | autoweek.cz
V USA nechtějí žádná propojená čínská auta
24.09.2024 | Vladimír Rybecký | Aktuality
Jak uvádí agentura Reuters, administrativa amerického presidenta Joa Bidena navrhuje zákaz čínských automobilů s technologií „propojených vozidel“ na silnicích ve Spojených státech.
Americké ministerstvo obchodu navrhlo zakázat klíčový čínský software a hardware v připojených vozidlech na amerických silnicích kvůli obavám o národní bezpečnost. To je krok, který by čínským automobilům účinně zakázal vstup na americký trh.
Plánované nařízení, o němž jako první informovala agentura Reuters, by také přimělo americké a další výrobce automobilů v předstihu odstranit klíčový čínský software a hardware z vozidel prodávaných ve Spojených státech.
Administrativa presidenta Joea Bidena vyjádřila obavy ohledně shromažďování dat připojenými čínskými vozidly o amerických řidičích a infrastruktuře a potenciální zahraniční manipulaci s vozidly připojenými k internetu a s navigačními systémy.
Navrhované zákazy by zabránily testování samořiditelných aut na amerických silnicích čínskými výrobci automobilů a rozšířily by se na software a hardware vozidel vyráběných Ruskem a mohly by být rozšířeny i na další americké nepřátele. Jenže čínské technologie ve svých testovacích vozidlech používají i američtí výrobci (autonomní vozidla Waymo společnosti Alphabet ve skutečnosti vyrábí čínský Zeekr, patřící do holdingu Geely).
Návrh by zavedl zákaz softwaru v modelovém roce 2027. Zákaz hardwaru by vstoupil v platnost v modelovém roce 2030 nebo v lednu 2029.
Ministerstvo obchodu dává veřejnosti 30 dní pro vyjádření se k návrhu a doufá, že ten bude dokončen do 20. ledna. Pravidla by se vztahovala na všechna silniční vozidla, ale vylučovala by zemědělská nebo těžařská vozidla nepoužívaná na veřejných komunikacích, stejně jako drony a vlaky.
Tento krok je významnou eskalací amerických omezení na čínská vozidla, software a komponenty. Tento měsíc Bidenova administrativa zavedla prudké zvýšení cel na čínský dovoz, včetně 100% cla na elektromobily a zvýšení cel na akumulátory pro elektromobily a klíčové minerály.
„Když naši zahraniční protivníci vytvářejí software pro výrobu vozidla znamená to, že jej lze použít pro sledování a lze jej ovládat na dálku, což ohrožuje soukromí a bezpečnost Američanů na cestách. V extrémní situaci by zahraniční protivník mohl vypnout nebo převzít kontrolu nad všemi jejich vozidly provozovanými ve Spojených státech a současně způsobit nehody a blokovat silnice,“ prohlásila ministryně obchodu Gina Raimondová.
Do USA se dováží jen velmi málo čínských automobilů. Raimondová uvedla, že ministerstvo jedná dřív, než se dodavatelé, výrobci automobilů a automobilové komponenty spojené s Čínou nebo Ruskem stanou běžnými a rozšířenými: „Nebudeme čekat dokud se naše silnice nezaplní auty z Číny a Ruska a toto riziko se stane extrémně významným.“ Téměř všechny novější automobily jsou považovány za „propojené“ s integrovaným síťovým hardwarem pro přístup k internetu, což umožňuje sdílení dat se zařízeními uvnitř i vně vozidla.
Ministerstvo obchodu uvedlo, že toto pravidlo by znamenalo zákaz prodeje všech vozidel vyrobených v Číně, ale umožnilo by čínským výrobcům automobilů žádat o „konkrétní povolení pro výjimky“. „V tuto chvíli očekáváme, že každé vozidlo vyrobené v Číně a prodané v USA bude spadat pod zákaz,“ řekla Liz Cannonová, která vede oddělení informačních a komunikačních technologií ministerstva obchodu. Dodala, že nařízení donutí General Motors a Ford Motor k zastavení prodeje vozidel dovážených z Číny do USA.
Podle poradce Bílého domu pro národní bezpečnost Jakea Sullivana mají USA dostatek důkazů o tom, že Čína předkládá malware v kritické americké infrastruktuře. „S potenciálně miliony vozidel na silnicích, z nichž každé má životnost 10 až 15 let, se riziko narušení a sabotáže dramaticky zvyšuje,“ řekl Sullivan.
Mluvčí čínského ministerstva zahraničí Lin Ťien řekl, že Čína naléhá na Washington, aby respektoval tržní principy a poskytoval čínským společnostem otevřené, spravedlivé, transparentní a nediskriminační podnikatelské prostředí. „Čína bude pevně chránit svá legitimní práva a zájmy.“
Alliance For Automotive Innovation, zastupující velké výrobce automobilů včetně GM, Toyoty, Volkswagenu a Hyundaie, uvedla, že někteří výrobci automobilů mohou požadovat víc času, aby zákazu vyhověly. Aliance uvedla, že existuje velmi málo připojeného hardwaru nebo softwaru vozidel, které se do USA dostávají z Číny. Ale toto pravidlo bude v některých případech vyžadovat, aby výrobci automobilů našli alternativní dodavatele.
Ilustrační foto (BYD Dolphin): AutoBest
Další články
© 2024 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz