name | autoweek.cz

V mlýnech politiky

V mlýnech politiky

23.02.2025 | Aktuality

K dění v automobilovém byznysu se vyjadřuje šéfredaktor a vydavatel Automobilwoche Burkhard Riering.

Automobilový průmysl je v pasti. Musí být učiněna rozhodnutí a konečně realizovány dlouhodobé plány a strategie. Rozhodnutí společností však závisí na budoucích předpisech a zákonech. A politicky je toho v těchto dnech hodně ve vzduchu. Bezpečné plánování je to tam.

 

Příklad USA: Trumpova represivní cla určí, kde němečtí výrobci budou v budoucnu vyrábět své vozy. Politická rozhodnutí spustí globální pohyb. Pokud budou zavedena cla pro Mexiko, kde mají velké továrny například BMW a Audi, přesměruje se odtud výroba ještě víc do Asie. Někteří výrobci automobilů možná budou muset postavit továrny v USA nebo zcela přepracovat své modelové portfolio. Pokud se cla budou vztahovat i na komponenty, které dodavatelé vyrábějí v Mexiku a vyvážejí do USA, vše se ještě víc zkomplikuje.

 

Americká cla se navíc dotknou i Evropy. Nová americká administrativa dala opakovaně neomylně najevo, co si myslí o Evropě a Německu jako o exportní zemi. A pokud EU zavede odvetná cla, mohlo by to mít dopad na evropské výrobce, kteří vyvážejí z USA do Evropy. Evropští výrobci v Číně, kteří odtud posílají svá auta do Evropy, už se s tímto problémem setkali.

 

Příklad EU: Zde se debata o pohonu znovu rozpoutala poté, co výrobci, asociace a Evropská komise zpochybňují přísnější limity CO2 platné od roku 2025 a zákaz spalovacích motorů od roku 2035. Strany – kromě Zelených – nyní kritiku uznávají.

 

Politici, kteří očekávali potlesk od automobilového průmyslu, jsou však překvapeni, protože se mnozí výrobci už na změnu připravili a investovali do ní miliardy, takže nejistota v plánování se nyní opět zvyšuje.

 

Jak správně řekla předsedkyně Komise Ursula von der Leyenová: „Evropský automobilový průmysl se nachází v klíčovém okamžiku.“ Je to tak.

 

Foto: BMW