name | autoweek.cz

Užitková legenda slaví - 2.
15.09.2010 | Vladimír Rybecký | Auto archív
Úvodní část je zde.
1985
25. července 1985 byl vyroben dvoumiliontý Ford Transit.
Ford Supervan II byl založen na závodním voze C100 a poháněl ho motor DFY Cosworth V8. 1986
V lednu 1986 byl představen zcela nový Transit. Odvážně stylizovaná nová příď s aerodynamickým tvarem mu zaručovala součinitel čelního odporu 0,37. Nová příď byla zkonstruována tak, aby se v případě dopravní nehody řízeně deformovala. Širší kapota motorového prostoru současně usnadnila přístup k motoru a jeho příslušenství.
1989
Výrobní rekord - v tomto roce vyrobily závody v britském Southamptonu, belgickém Genku a portugalské Azambuji celkem 173 059 transitů.
1991
Nová konstrukce karoserie, která zefektivnila výrobní proces a pomohla vozu projít nárazovým testem v rychlosti 48 km/h. Spolu s Transitem modelového roku 1991 byl představen rovněž přeplňovaný vznětový motor neboli turbodiesel.
1994
15. září Ford vyrobil třímiliontý Transit. V témže měsíci byl uveden Transit nové generace s oválnou maskou chladiče. Bezpečnost posádky byla zlepšena zavedením čelních airbagů řidiče a spolujezdce dodávaných na přání.
1995
Supervan II byl proměněn v Supervan III s karoserií odpovídající soudobému Transitu, pod níž se ukrýval motor 3,5 l Grand Prix.
1996
Představil se 17timístný Transit minibus.
1997
Transit se začíná vyrábět v montážním závodu Ford ve vietnamském městě Hai Dong a v Číně u společnost JMC z Nanchangu.
1998
Premiéra systému samočinné spojky Autoclutch.
2000
Zcela nový model poprvé u užitkového vozu této třídy dává na jedné platformě možnost výběru mezi pohonem předních a zadních kol. Vyrábí se v belgickém Genku.
Transitů byly vyrobeny již čtyři miliony.
Speciální projekt Ford World Rally Transit s upraveným motorem Duratorq DI 2,4 l.
2001
S novou vyspělou automatizovanou převodovkou Ford Durashift EST se do Transitu dostává řazení páčkami jako ve F1. Odborná porota motoristických novinářů udělila novému Transitu titul "International Van of the Year 2001" (Mezinárodní dodávka roku 2001).
2002
Premiéra modelu Transit Jumbo s dvojmontáží na zadní nápravě a celkovou hmotností 4,25 t.
Nový přeplňovaný vznětový motor Ford Duratorq TDCi se vstřikováním Common Rail přinesl výrazné zlepšení dynamiky a nižší spotřebu.
2003
Ford Transit jako první ve své třídě je sériově dodáván s protiblokovacím systémem ABS.
2004
Výroba se přemisťuje z belgického Genku do moderní továrny Ford Otosan v tureckém Kocaeli. Transit se v Turecku vyráběl od roku 1967, ale nikoliv pro evropské trhy.
2006
Na trh vstupuje současná generace Transitu. Nabízí se elektronický stabilizační program (ESP).
2007
Přidává se inteligentní pohon všech kol. Transit jako jediný vůz ve svém segmentu nabízí na jedné platformě možnost výběru mezi pohonem předních, zadních nebo všech čtyř kol.
Transit si připsal další vítězství v odborné anketě "International Van of the Year".
2010
30. dubna z montážní linky závodu Ford-Otosan v tureckém Kocaeli sjel Transit s pořadovým číslem 6 000 000.
"Se šesti miliony vyrobených vozů a pětačtyřicet let trvající kariérou je Transit nejen nejdéle sloužící model v portfoliu Ford of Europe, ale po celou tu dobu je i hlavním pilířem našeho úspěšného byznysu v Evropě a patří k nejúspěšnějším užitkovým vozům v celé automobilové historii," řekl John Fleming, předseda představenstva a generální ředitel Ford of Europe.
"Jsme hrdí na skutečnost, že výraz ‚Transit' se v mnoha zemích světa stal synonymem pro dodávku, a budeme usilovat o to, aby Transit i v budoucnu stavěl na této své kultovní pozici," dodal Fleming.
"Ford Transit má za sebou skvělou historii a před sebou ještě skvělejší vyhlídky do budoucnosti. I nadále budeme připomínat světu, že Transit zůstává věrný svému odkazu a zasloužené pověsti," zdůraznil Fleming.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz