name | autoweek.cz
Úspěšný rok 2024 z hlediska prodeje nových aut v ČR
08.01.2025 | Vladimír Rybecký | Statistiky
Celkové registrace osobních automobilů vloni meziročně vzrostly o 4,6 % na 231 600 aut (o 10 178 aut víc než v roce 2023). Úspěšná byla rovněž kategorie autobusů, která vzrostla o 23,24 %. U lehkých užitkových vozů do 3,5 t došlo naopak k poklesu o 4,47 % a u nákladních automobilů o 11,93 %.
Registrace nových osobních automobilů v roce 2024 ve srovnání s rokem 2023 vzrostly o 4,60 % z 221 422 na 231 600 aut, tj. o 10178 vozů. Z dlouhodobého hlediska ale loňský výsledek zůstává daleko za rekordním rokem 2017, kdy bylo nově registrováno 271 595 nových osobních automobilů. Podstatně lepší prodejní výsledky byly zaznamenány v celém období let 2015 až 2019. Podíl firemních vozidel se dlouhodobě drží na 75 %.
V pořadí značek se za vedoucí značku Škoda s 78 097 registrovanými osobními automobily (podíl 33,72 %) a druhý Hyundai s 20 309 auty (8,77 %) posunula ze šesté pozice Toyota s 18 994 vozy (8,20 %) před Volkswagenem s 15 555 vozy (6,72 %) a dále Kia – 10 743 aut (4,64 %), Dacia – 9422 aut (4,07 %), Mercedes-Benz – 8061 aut (3,48 %), Ford – 6601 aut (2,85 %), Renault – 5495 aut (2,37 %), BMW – 5459 aut (2,36 %) atd.
Vítězi roku 2024 s největším nárůstem registrací jsou mezi značkami s registracemi nejméně 50 vozů Forthing (součást Dongfeng Motor, +154,8 %, +48 vozů), Tesla (+129,7 %, + 2098 vozů), Mitsubishi (+108,2 %, +422 vozú), Honda (+72,2 %, +586 vozů), Volvo (+66,4 %, +2005 vozů), Nissan (+58,6 %, +477 vozů), MG (+57,2 %. + 1492 vozů) a Lexus (+52,1 %, + 797 vozů). Naopak poraženými roku 2024 s největším poklesem registrací jsou Seat (-43,9 %, -1237 aut), DS (-33,3 %, -71 aut), Ferrari (-30,0 %, -45 aut) a Porsche (-22,2 %, -101 aut).
Nejprodávanějším modelem je dlouhodobě Škoda Octavia, ale dramaticky se změnilo další pořadí vozů Škoda – druhý je Karoq (dosud 5.), třetí Kodiaq (dosud 6.), čtvrtý je jako dřív Kamiq, pátá Scala klesla ze třetí pozice a Fabia se propadla ze druhé na šestou pozici. Na dalších místech jsou Hyundai i30, Škoda Superb, Hyundai Tucson a Kia Ceed.
Z hlediska paliv vede benzin s 65,75 % a nafta tvoří 24,9 %, což je v protikladu k vývoji jinde v Evropě. Průměrné emise CO2 u nově registrovaných osobních automobilů v ČR proto patří i nadále k nejvyšším v EU, i když meziročně klesly ze 137 na 133 g/km. Paradoxní je, že na jejich výši se významnou měrou podílejí vozy se vznětovými motory, u nichž byla registrována průměrná hodnota 158 g/km!
Registrace vozů s alternativním pohonem meziročně stouply o 30,68 % z 51 402 na 67 170 vozů. U osobních automobilů již tvoří 29 %. Čistě elektrický pohon se podílí 4,72 % a LPG 1,98 % (4589 vozů), zatímco CNG už je jen marginální se 216 registracemi. Registrace hybridních vozů meziročně vzrostly o 26,05 % ze 40 804 na 51 432 vozů a jejich podíl na celkových registracích meziročně stoupl z 18,4 % na 22,2 %, z toho plug-in hybridy o 4,37 % z 5653 na 5900 ks, takže jejich podíl zůstává stejný 2,5 %. Podíl hybridních automobilů bez vnějšího dobíjení vzrostl z 15,88 % na 19,66 % (45 532 aut).
Počet registrovaných čistě elektrických osobních automobilů narostl o 64,65 % z 6640 na 10 933 elektromobilů. Pořadí značek je 1. Tesla, 2. Škoda, 3. Volvo, 4. Volkswagen, 5. BMW, 6. Mercedes-Benz, 7. Hyundai, 8. MG, 9. Kia, 10. Toyota. Program „Záruka“ pro podporu nákupu elektrických vozidel podnikatelů byl v roce 2024 využit pro 6490 vozidel. Nejvíc státní dotace využily značky Tesla, Škoda, Volkswagen, Volvo, BMW a MG.
I nadále trvá paradox českého trhu s podílem 25,1 % nově registrovaných osobních vozů s pohonem 4x4 (v roce 2023 to bylo 24,6 %), což je hodnota, jaká nemá v Evropě obdoby!
Registrace dovážených ojetých osobních automobilů klesly meziročně o 8,8 % na 140 397 vozů. Jejich průměrné stáří je 10,5 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 49,07 % a starších 15 let 23,23 %.
Celkově registrace nových lehkých užitkových vozů klesly oproti předchozímu roku o 4,47 % z 22 780 na 21 761 vozidel, tj. o 1019 vozů. I tak se ale jedná o historicky druhý nejúspěšnější počet registrací Celkově registrace nových nákladních automobilů proti roku 2023 klesly o 11,93 % z 10 414 na 9 172 vozidel, tj. o 1242 vozů, nicméně i toto je z dlouhodobého hlediska celkem slušný průměr. Celkově registrace nových autobusů vzrostly oproti předchozímu roku o 23,24 % z 1080 na 1331 vozidel, tj. o 251 autobusů.
Další články
© 2025 autoweek.cz. Veškerá práva vyhrazena | O autoweek.cz